
از نگاه من عملکرد صداوسیما از منظر کارشناسی رسانهای از سه زاویه قابل بررسی است. بخش نخست این مبحث درباره بخش خبری است. همانطور که میدانید وقتی صحبت از خبر میکنیم، قبل از اینکه اتفاق به خبر تبدیل شود؛ با سه حالت مواجه هستیم. یا این رویداد را «فرآیندمدار» بررسی میکنیم یا رویداد دارای ظرفیتی است که تنها به صورت «موردی» بررسی میشود یا اینکه ظرفیت خبر به قدری بالاست که نامش را «پوشش خبری» میگذاریم.
در مورد خبر رحلت آقای هاشمی در گام نخست چون ارزش رویداد بالا بود؛ از نظر کارشناسی ورود به این رویداد، «پوشش» نامیده میشود. اصل اول برای پوشش در همه جای جهان «سرعت» است. صداوسیما از این منظر هم در اعلام خبر و هم در ورود به موضوع خبر، به شدت عقب افتاد. وقتی شما سرعت را از دست میدهید از نظر رسانهای اعتبار رسانهتان لطمه میخورد. در اصطلاح به این کار، «خبرخوردگی» میگویند. بدترین اتفاق برای یک رسانه آن است که یا خبر را بخورد یا از منظر پوشش از سایر رسانهها عقب بیفتد.
قضیه دومی که در بحث پوشش خبری و سرعت میخواهم به آن بپردازم، «نگاه به تناسب رویداد» و پوشش ابعاد مختلف آن است که در اصطلاح آن را «پوشش همهجانبهنگر» مینامیم. وقتی قصد ورود به یک رویداد را داریم، باید به این نکته توجه کنیم که رویداد مورد نظر، تنها دارای یک زاویه نیست و از زوایای مختلف قابلیت پوشش و سپس بررسی دارد. طبیعتا فردی که از دنیا میرود، دارای خانواده و نزدیکانی است. آیا نباید با اعضای خانواده و نزدیکان این فرد ارتباط گرفت؟ رسانه وظیفه دارد در پوشش خبری، تمامی ابعاد موجود رویداد را مورد توجه قرار دهد. بهعنوان مثال در رویدادی چون زلزله فقط با نشان دادن یک لانگشات ابعاد خرابیها را نشان نمیدهیم و بعد از آن، مسأله را تمام شده فرض نمیکنیم. طبیعتا باید به افرادی که در مرکز حادثه قرار داشتهاند نیز بپردازیم. ما در اصطلاح به ابعاد مختلف رویداد میگوییم «حلقههای ارتباط رویداد». حلقههای ارتباط را باید یافت و همگی را تبیین کرد و پوشش داد، زیرا در اینجا صحبت از یک رویداد موردی و مقطعی نیست. رویدادی اتفاق افتاده که با رویداد اصلی در حدی مرتبط است که میتوان آنها را متصل به رویداد اصلی تلقی کرد. بنابراین در بخش دوم باید گفت؛ «صداوسیما نتوانست پوشش رویدادهای مرتبط با رویداد اصلی را در نظر بگیرد.»بخش سوم، «بخش تصویری رویداد» است. روز گذشته، جمعیت قابل توجهی برای حضور در مراسم تشییع آیتالله هاشمی رفسنجانی شرکت کردند. با وجود این، صداوسیما از عکسهای هوایی برای نشان دادن این جمعیت استفاده نکرد، اما شبکههای اجتماعی این کار را انجام دادند و حضور سهمیلیون نفر در مراسم تشییع برآورد شده است. آیا مخاطبان نباید این تصاویر را از تلویزیون میدیدند؟ شما بهعنوان یک رسانه یا باید رویداد را پوشش بدهید یا از آن صرف نظر کنید. اگر پوشش را بهصورت ناقص انجام بدهید و رسانههای دیگر این کار را بهطور کامل انجام بدهند؛ رسانه شما لطمه میخورد.نکته نهایی این است که تلویزیون بیشتر به «جنبههای تاریخی رویداد» پرداخت و درباره شخصیت آقای هاشمی سخن گفت. در بحث بررسی جنبههای تاریخی هم فقط به دو تا سه مورد مشخص پرداخت و موارد دیگری را که ظرفیت پوشش و پرداختن به آنها وجود داشت، ناگفته گذاشت. فرآیندمداری برای یک رویداد آن است که پوشش به پایان میرسد. وقتی پوشش به پایان رسید؛ جای آن است که فرآیندمدار وارد مسأله شویم؛ یعنی موضوع را کندوکاو کنیم، نگاه تاریخی و امروزی و فردایی داشته باشیم و فرآیندمدار به موضوع بپردازیم، نه اینکه حتی همان فرآیندمداری را بهصورت یکجانبه پیگیری کنیم.
نکته بعدی که قابل تامل به نظر میرسد؛ تفاوت رفتاری تلویزیون با شخصیت آقای هاشمی قبل و از بعد از ارتحال اوست. قبل از اینکه کارشناسان رسانه به این موضوع بپردازند؛ بهتر است خود صداوسیما این تفاوت را توضیح دهد. سوال این است که صداوسیما چرا تا این حد در موضع خودش در مورد آقای هاشمی قبل و بعد از رحلت ایشان متفاوت عمل کرد؟ این رسانه درحال لطمه زدن به اعتبار خویش است. همانطور که مستحضرید وقتی خبر توسط رسانه کسب میشود؛ دارای دو بخش «اعتبار و تکمیل» است. در ابتدا میگوییم خبر باید اعتبار داشته باشد (اعتبار با صحت خبر متفاوت است) یعنی اطلاعات خبر باید دارای وزن و جایگاه باشد. یعنی رسانه باید با کسب آن خبر، اعتبار پیدا کند و بخشهای باقیمانده خبر را هم تکمیل کند. صداوسیما باید به این سوال پاسخ دهد که همین کار ناقصی را که درباره ارتحال آقای هاشمی انجام داد، چرا پیش از این ارایه نداده بود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن هاشمی: ما نخواستیم سکانسهای فیلم منصور حذف شود!/برای فروش بیشتر خبرسازی کردند
- مسجد جامعی :در دوران ریاست جمهوری هاشمی، نسل جوانانی که به دنبال سینما و تئاتر بودند افزایش یافت
- «معمای شاه» تحت تاثیر درگذشت آیتالله هاشمی
- هاشمی رفسنجانی به روایت ابوالحسن داودی
- نظر یک منتقد درباره شعار علیه صداوسیما: مردم به صداوسیما معترضاند
- صحبت های آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره سینما در سال ۶۳
- روایت تبریزی از ساخت فیلم تبلیغاتی هاشمی در سال ۸۴:همسر هاشمی با دیدن فیلم،حالش بد شد
- روایت روزنامه جمهوری اسلامی از اعتراض مردم به اقدام صدا و سیما درباره هاشمی
- شرط صداوسیما برای پخش مواضع رییس دولت اصلاحات
- روایت سروش صحت از تشییع آیت الله هاشمی: اصلا فکر نمیکردم این همه آدم بیان
- شبی که آیتالله درهای بقیع را به روی ما گشود
- محسن هاشمی بخشهایی از وصیتنامه آیتالله هاشمی را روی آنتن زنده تلویزیون خواند
- تاریخ بینقاب و نقشآفرینانش/ درباره درگذشت آیت الله هاشمی
- فرشته طائرپور: آیت الله هاشمی رفسنجانی مرد عبور از بن بست ها بود
- پست جالب قاسمخانی در اینستاگرامش درباره تشییع جنازه امروز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





