مستند «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی علی فراهانی و تهیهکنندگی مهدی مستوفی به مناسبت سالگرد تصویب قطعنامه ۲۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش می شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «آسوده بخواب کوروش» روایتی از ارتباط محمدرضا پهلوی شاه ایران با بحرین، آخرین منطقه جدا شده از ایران است. در این مستند، به چرایی و چگونگی تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه پرداخته میشود.
از نقاط قوت این مستند، میتوان به مصاحبه با اشخاصی همچون «پیروز مجتهدزاده»، «داوود هرمیداس باوند»، «هوشنگ طالع»، «حسن امین»، «محمد مهدی عبدخدایی» اشاره کرد.
مستند «آسوده بخواب کوروش»، از آن دست آثاری است که مانند مستندهای کلیشهای از آغاز تا پایان بهدنبال تخریب و تطهیر چهره رژیم پهلوی نیست، کارگردان در این اثر، با استنادات تاریخی ذهن مخاطبان را با بمباران اطلاعاتی از حواشی نامربوط دور کرده و تنها به یک مسأله واحدی با محوریت جداسازی ناموفق آذربایجان و موفق بحرین از خاک ایران می پردازد.
این مستند با همکاری «سفیر فیلم» تولید شده و از دیگر عوامل آن میتوان به پژوهشگر و نویسنده: علی رستم آبادی، مدیر تصویربرداری: مهدی معنوی، تصویربرداران: سلمان فاتحی و مهدی جاویدی، تدوین: علی فراهانی، گویندگی: محمد هدایتی، روابط عمومی: بهنام توفیقی و طراحی پوستر: پارسا امام قلی پور اشاره کرد.
قطعنامه ۲۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۱۱ مه ۱۹۷۰ تصویب شد، سندی بینالمللی دربارهٔ مسئلهٔ بحرین است. این قطعنامه با ۱۵ موافق،۰ مخالف و۰ ممتنع تصویب شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- «عبور از بحران» در شبکه مستند/ چالش تامین گاز زمستانی کشور موضوع یک مستند شد
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- صدای ماندگار کشتی ایران در شبکه مستند/ مرور زندگی هادی عامل در «خدا قوت پهلوان»
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- تولید مجموعه مستند «خانه های نورانی» با محوریت روضهداریهای سنتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





