سینماسینما، رضا سخایی شاهرودی
جناب آقای پیمان جبلی
رئیس محترم سازمان صداوسیما
روز گذشته شما فرمودید که در این مدت با کارگردانهای مطرح جلسه داشتهاید.
بنده کارگردان مطرح نیستم اما اگر غلو نباشد یکی از دستیاران کارگردان شناخته شده سابق سینما هستم که با کارگردانهای بزرگ و مطرح زیادی کار کردهام و دو سال است که طرح سریال آماده، قصه آماده و پنج قسمت آماده دارم و بابت ساختش حاضرم چک و سفته خدمت شما بدهم و تضمین کنم حاضرم دو قسمت بسازم و اگر مورد تایید نبود تا آخر عمر بنده را ممنوع از کار کنید (آیا تاکنون شخصی اینگونه برای ساخت یک اثر ضمانت داده است؟) ولی بوروکراسی پیچیده تلویزیون مرا گرفتار خودش کرده و با آمدن هر مدیر جدید این تشکیلات نیز انگار قرار است تغییر کند.
آقای جبلی، آیا دوست دارید بدانید یکی از اصلیترین مشکلات ساختار تلویزیون که موجب تضعیف کارهای آن شده چیست؟ و افراد مطرح چرا به سمت تلویزیون نمیآیند؟
اگر آن افراد مطرح هستند و سابقه شناخته شده دارند باید به خودشان و طرح آنها اعتماد کنید و این که شوراهای مختلف بخوانند و نظر دهند را کنار بگذارید بلکه مدیر مربوطه باید آنقدر کارش را بلد باشد که متوجه شود آن طرح مناسب است و با مسئولیت خودش تصویب کند، اما این روش تصویب شورایی فقط نتیجهتش فرار مسئولیتی است و در انتها بابت کارهای ضعیف پاسخ تکراری من نبودم دستم بود داده میشود و حتی وقتی که افراد حاضر در شوراها تجربه و حتی تخصصشان نسبت به افراد مطرح کمتر باشد برای تصویب طرح یا هیجانزده میشوند و یا بدلیل آنکه بخواهند خودی نشان دهند ایرادهای عجیبوغریب میگیرند و آن فرد مطرح را برای همیشه منصرف میکنند.
مسئله ساخت سریال، تله فیلم، مستند و برنامه تلویزیونی چند مقوله جدا هستند و این فرمهای ارائهشده برای طرحها فقط مخصوص برنامههای تلویزیونی است و سوالهایی که در آنها مطرحشده اگر بابت ساخت سریال، فیلم و حتی آثار مستند بکار گرفته شود نتیجهاش به آنجا خواهد رسید که به دلیل اهداف از پیش مشخص شده در فرمها اکثر این آثار سفارشی خواهد شد و میشود همین وضعیت اکنون تلویزیون.
سریال و فیلم اول یک طرح دارد و سپس براساس آن طرح یک قصه با پرداخت شخصیتها و ایجاد موقعیتها جلو میرود و قسمت به قسمت نوشته خواهد شد و راجع به هر قسمت مدیر یا یک گروه میتوانند پیشنهادات خودشان را ارائه دهند و سراغ قسمت بعدی رفت و هر قسمت باید آنقدر جذاب باشد که تماشاگر علاقه به دیدن قسمت آینده داشته باشد و در انتها که به پایان رسید آنگاه خلاصه کل قصه نوشته میشود، ولی اکنون در تلویزیون قبلاز اینکه سریالی نوشته شود خلاصه آن را میخواهند و این اتفاق موجب شده تا سریالها خودشان را محدود به آن خلاصه ارائه شده کرده باشند و دست نویسنده بابت ایجاد موقعیتهای جذاب بسته باشد و حتی با تصویب طرح و خلاصه و با نوشتن سه قسمت تولید سریال به اشتباه شروع میشود و کار به جایی میرسد که سکانسها هنگام فیلمبرداری داغ داغ نوشته میشوند و مدیران نیز کلی افتخار میکنند که کار را زمان مشخص نمایش دادیم و بیلان و آمار های تلویزیون کامل میشود اما آن اثر آنقدر با تعجیل نوشته شده که هیچ ماندگاری ندارد و حتی برخی مواقع تماشاگر از قسمت چندم دیگر دنبال نمیکند (حتی این به قول معروف آب بستن در شکل اجرایی و تولید نیز محسوس است و بابت همین خیلی مواقع هنگامی که خلاصه کارها در آخر هفته پخش میشود هیچ تفاوتی در ۶ قسمت قبل ندارد و تماشاگر چیزی را با ندیدن از دست نداده، یعنی موقعیت، لحظه، احساس و هیجان در کل آن قسمتها وجود نداشته)
آیا این مسأله خودش یک موقعیت تراژیک و کمیک نیست؟
البته در آثار کلاسیک که قصه باید حرف اول را بزند میتوان درخواست داشت که کلیت قصه اول به نگارش دربیاید.
جناب آقای جبلی افراد متخصص و کاربلد زیادی در عرصه سینما و تلویزیون وجود دارند که بدلیل حضور مافیای دلال رسانه در این چند سال گذشته خانهنشین شده و حتی گمنام ماندهاند، اگر واقعاً قصد دارید تلویزیون را متحول کنید این افراد را ابتدا شناسایی و بعد بدون واسطه دستکم با آنها گفتگو کنید، شک ندارم از ارائه نظرات آنها و راهکارهایشان شگفتزده خواهید شد.
با تشکر
رضا سخایی شاهرودی برنامهریز و دستیار کارگردان سابق و نویسنده و کارگردان خانه نشین فعلی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- رئیس سازمان صداوسیما توضیح داد؛ سرنوشت سریالهایی که بازیگران جنجالی در آن ایفای نقش کردهاند، چیست؟
- اختتامیه جشنواره مستند در عسلویه
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی