آخرین خبرها حاکی از آن است که شبکه جهانی جامجم پس از ۲۶ سال قرار است از پخش ماهوارهای به شیوه برودکست (Broadcast) محروم شود. از همان زمان که حرف و حدیثهایی درباره تعطیلی این شبکه به گوش رسید و تکذیب نشد، مشخص بود که دوره فعالیت جامجم حداقل به شکل قبلی به پایان رسیده است.
به گزارش سینماسینما، گویا تصمیم بر ادامه فعالیت شبکه جامجم به شکل اینترنتی است؛ سرانجامی که در ادامه شاید تعداد دیگری از شبکهها را هم دربرگیرد. با این همه پس از اعلام خبری مبنی بر سپردن ماموریت انتقال شبکه جامجم از بستر برودکست بر بستر اینترنت به حسن ملکی که از سوی روابط عمومی معاونت سیما اعلام شد، در ادامه این خبر از روی سایت برداشته شد!
اما علت چنین تصمیمی که ظاهرا هنوز به مرحله نهایی نرسیده، به دلایلی چون کمبود مخاطبان و ضرورت تحول به معنای ادغام و کوچکسازی برمیگردد؛ سیاستی که چند سال قبل در دوره محمد سرافراز هم در دستور کار رسانه ملی قرار گرفت اما با رفتن زودهنگام او از صداوسیما، این طرح هم نیمهکاره رها شد.
حال اینکه چرا جامجم و چرا مخاطبان خارج از کشور ـ در شرایطی که در این فضا به شدت نیازمند تقویت رسانههای بینالمللیمان در بسترهای مختلف هستیم ـ پرسشی است که تصمیمگیران باید پاسخگو باشند. خصوصا که روابطعمومی جامجم میگوید ادعای ریزش مخاطبان، مبنای علمی ندارد؛ چراکه حدود هفت سال است اصلا نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است که بتوانند به آن استناد کنند. با این همه تلویزیون گویی تصمیمش را گرفته است و حسن ملکی که از سال ۹۸ با حکم مرتضی میرباقری (معاون وقت سیما) مدیر شبکه جام جم شده بود، این مسئولیت را خواسته یا ناخواسته عهدهدار شده است؛ هرچند برداشتن خبر از روی سایت معاونت سیما، بار دیگر همهچیز را مبهم میکند.
اما شبکههای برونمرزی و بینالمللی ایرانی که جامجم هم جزئی از آن محسوب میشود، در این سالها به واسطه تحریمهای غرب بارها برای پخش از روی بسترهای ماهواره و اینترنت با مشکل مواجه شدهاند.
حسن ملکی سال گذشته به مناسبت بیست و ششمین سالگرد این شبکه، در پاسخ به پرسشی درباره ریزش مخاطبان گفته بود: ایرانیان خارج از کشور در زمانی که ماهواره شبکههای فارسیزبان نداشت مخاطبِ پروپاقرصِ شبکه جامجم بودند؛ چه آن موقع و چه این روزها که از محیط زندگیشان فیلم و برنامه تولید میشود و به گونهای خودشان را در قابِ شبکه جامجم میبینند، این هم دلیلی است که بیننده این شبکه را دنبال میکند. اما برخی از سیاستهای داخلی مثلِ کاهش اعتبار ریالی و ارزی که قبلاً بهتر اختصاص داده میشد و حتی بهرهمندی از برخی امکانات و مجریان و برنامهسازان موفق، توقف سه کانال به یک کانال هم مزید بر علت شد بخشی از مخاطبیان همراه از دست بروند.
او همچنین به تحریمها اشاره کرده و افزوده بود، «این اتفاق باعث شد شبکههای فارسیزبانِ ضدانقلاب در ماهواره شکل بگیرند و بخشی دیگر از ریزش مخاطب را برای شبکه ما به وجود آورند و به گونهای شبکه تا حدودی مخاطبانش را گم کند. منتها در چند سال گذشته سعی کردیم این اشکال را برطرف کنیم.»
بر اساس این گزارش، با شرایطی که از سوی مدیر شبکه جامجم ترسیم شده بود و همچنین بیانیهای که روابط عمومی شبکه منتشر کرد و همچنین لزوم تقویت فعالیت شبکههای برون مرزی و بینالمللی در فضای فعلی، شاید تصمیم نهایی برای محروم کردن شبکه جامجم از یکی از بسترهای تعامل با مخاطب، نیاز به بازنگری و تامل بیشتر داشته باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- یک رسانه آمریکایی خبر داد؛ دولت بایدن صداوسیما را از تحریمهای آمریکا معاف کرد
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد