مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر» ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر است که به آثار ادبی و هنری مربوط به اتفاقات و جنگ در خرمشهر پرداخته و با برخی از هنرمندان و نویسندگان آثار گفتگو شده است.
مینو خانی، کارگردان این برنامه ضمن اعلام این خبر گفت: «از آنجا که ۴۰ عدد مقدسی است و آزادسازی خرمشهر فیالنفسه برای ما ایرانیان مبارک و میمون است و اساسا خرمشهر و جنگ در این شهر، نقطه عطفی در تاریخ جنگ هشت ساله است، باید توجه ویژهای به این روز میشد. روز آزادسازی خرمشهر، روزی است که باید جشن پیروزی برگزار کنیم».
خانی ادامه داد: «در این برنامه با پرهیز از بازپخش تکراری فیلمهای مستند از روزهای جنگ در خرمشهر تلاش کردیم به فرامتن جنگ یعنی آثار ادبی و هنری با موضوع خرمشهر پرداخته شود. برای همین متناسب با زمان محدود برنامه با برخی از هنرمندان و نویسندگان این آثار به گفتگو نشستیم و نگاهی به دلیل یا خاطره خلق اثرشان انداختیم و خرمشهر را در آئینه ادبیات و هنر دیدیم و تلاش شد تصویر هر چند محدودی از این آثار به مخاطب ارائه شود. چون به عنوان معلم هنر، فکر میکنم اثر ادبی و هنری یکی از مهمترین ابزارهایی است که میتواند به شناساندن جامعه به ما کمک کند. این مستند با تمرکز بر آثار ادبی و هنری خلق شده با موضوع خرمشهر به ما می گوید که خرمشهر چه نقش ویژهای در تاریخ جنگ تحمیلی داشته است».
خانی با ذکر اینکه این برنامه در گروه معارف شبکه پنج سیما ساخته شده است، در خصوص عنوان برنامه گفت: «”خرمشهر ۸۰ میلیون نفر” با الهام از پلاکاردی که شهید بهروز مرادی، همزرم شهید محمد جهانآرا بعد از آزادسازی خرمشهر در ورودی شهر نوشت “خرمشهر ۳۶ میلیون نفر” انتخاب شد. آن روز بهروز مرادی با حسی سرشار از میهنپرستی این پلاکارد را نوشت و خواست بگوید که همه ایران پشت خرمشهر است. امروز ما بعد از چهل سال از تولد دوباره شهر، ضمن آرزوی آبادانی برای آن عنوان برنامه را “خرمشهر ۸۰ میلیون نفر” انتخاب کردیم تا بگوییم که بازتاب جنگ و آوارگی در خرمشهر در آثار هنری و ادبی، میتواند نشانه این باشد که هنوز همه کشور پشت خرمشهر هستند».
عوامل این ویژهبرنامه عبارتند از: پژوهش، متن و کارگردانی: دکتر مینو خانی، نویسنده همراه: دکتر مازیار معاونی، مشاوران: دکتر مصطفی گودرزی و استاد مرتضی سرهنگی، راوی: سعید اسلامزاده، تصویربردار: حسین عباسیمقدم، دستیاران تصویر: پدرام بارانی و روشن دشتی، صدابردار: مجتبی ستایشنیا، تدوین: مهدی منزلی، موشنگرافی: محمدرضا رضایی، تدارکات: علی فرنیا، مدیر تولید: محمدحسین هاشمی، مجری طرح: موسسه ایتوک سیما هنر نوین، تهیهکننده: سید جمال نحوی، تهیه شده در گروه معارف شبکه پنج سیما.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- نگاهی به نقدهای «تاسیان»/ نمایش یک دوران آرام، لزوما رویا فروشی نیست
- «محاکمه گلدمن»؛ بخش بسیار کوچکی از واقعیت این روزها
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- «طلا»؛ بازگوکننده یکی از بزرگترین سرقتهای تاریخ بریتانیا
- برزخ بیپایان/ نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- «پدر ما» در مستندات یکشنبه و «بنشیهای اینیشرین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- هزینه ساخت بمب اتم چقدر است؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- اکران و بررسی «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه؛ سینما میتواند سرکوبهای ما را آزاد کند
- «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- کتاب «درآمدی بر تحلیل تصویر» منتشر شد/ معرفی کتاب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





