سینماسینما، مهدی درستی _ سه تن از فعالان سینمای ایران معتقدند که تاثیر شرایط نامساعد اقتصادی بر سینما را نمیتوان نادیده گرفت و محسوس است با این وجود فروش سینما همچنان قابل قبول است.
به گزارش سینماسینما، در این روزها دیگر مسئله گرانی و آینده اقتصاد کشور برای مردم تا حدودی نگران کننده است و دغدغه آینده را دارند. بحرانی که تاثیر آن بر تمامی حوزه های غیرقابل انکار است و عرصه هنر و به طور محسوس سینما را هم نمی توان از آن مستثنی کرد.
حال آنکه سینما هم متاثر از شرایط امروز جامعه دچار مشکل و بحران شده است یا خیر؟ سوالی است که پاسخ آن نیاز به تحلیل دارد.
برای بررسی وضعیت فعلی سینمای ایران باید سه بخش تهیه و تولید آثار سینمایی، پخش و مسایل مربوط به سالن های سینما مدنظر داشته باشیم به همین منظور با غلامرضا موسوی تهیه کننده، علی سرتیپی پخش کننده و سینمادار و امیرحسین علم الهدی کارشناس تهیه و پخش گفت وگو کرده ایم و از چگونگی تاثیرگذاری شرایط اقتصادی بر سینما جویا شدیم.
تاثیر بیچون و چرای گرانی بر وضعیت سینما
غلامرضا موسوی معتقد است که تاثیر گرانی بر وضعیت امروز سینما نامحسوس است، او در این باره می گوید: «طبیعتا تاثیرات روانی مسئله گرانی بر جامعه، روی وضعیت سینما هم تاثیر محسوسی دارد که معمولا با تاخیر صورت می گیرد. در واقع مدتی از مسایل روز جامعه می گذرد و سپس تاثیران منفی آن بر سینما نمایان می شود.»
او ادامه میدهد: «دلیل این اتفاق نیازی است که مردم به تنفس و راحتی دارند و به دنبال راهی هستند تا به این مهم دست پیدا کنند. برای همین سعی می کنند به سراغ تفریحاتی بروند که ارزان باشد و تا به سبب آن بتوانند بر مشکلات فائق آمده و از پس شرایط نامساعد اقتصادی بربیایند.»

علی سرتیپی هم با بیان اینکه گرانی های اخیر همه بخش های سینما را دچار بحران کرده است، توضیح می دهد: «گرانی و افزایش قیمت ها در هر شرایطی بر سینما تاثیرگذار است و می توان گفت که هر سه محور سینمای ایران یعنی تولید، پخش و سالن را دچار بحران کرده است.»
او با اشاره به مشکلات تولید در شرایط امروز می افزاید: «در مقوله تولید جدای از دستمزد بازیگران که با افزایش همراه است، فراهم کردن سایر عوامل تولید نیز دشوار شده است. در حوزه پخش همه عناصر گران شده اند علی الخصوص حوزه تبلیغات که هزینه بیلبوردها، پوسترها و… به شدت افزایش یافته است. سالن داران در حال حاضر برای تهیه ابزار و وسایل فنی برای نمایش فیلم کار سختی در پیش دارند و با تمام این شرایط قیمت بلیت هم ثابت است و افزایشی را به همراه نداشته است.»
امیرحسین علم الهدی هم با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اینطور وضعیت را تشریح می کند: «مردم جامعه مشکل اقتصادی دارند و در شرایطی که پولی در جیب شان نیست نمی توانند به سینما بروند و در اصل نباید هم در این شرایط از آن ها انتظار سینما رفتن را داشت.»
استقبال از فیلمهای کمدی راه نجات جامعه ناراحت
در سال های اخیر شاهد رونق فیلم های کمدی و فروش بالای این آثار هستیم که این بیانگر نزدیک بودن محتوای آثار با سلیقه مخاطبان سینما است. حال نظر کارشناسان را درباره تاثیری که این آثار در رونق سینما در شرایط امروز جامعه می گذارند جویا شدیم.
علم الهدی در این باره اینطور نظرش را بیان می کند: «مردم وقتی غمگین هستند و به موجب سختی های زندگی از روحیه مثبتی برخوردار نیستند به دنبال جایی هستند تا بتوانند کمی از مشکلات روزمره فاصله گرفته و شاد باشند و به همین دلیل هم است که در سال های اخیر شاهد رونق سینمای کمدی هستیم. باید بپذیریم که مردم غمگین هستند و با دیدن این فیلم ها روحیه شان تغییر می کند.»
او همچنین گفت: «سینما در ایران یکی از مکان هایی است که می تواند غمگین بودن جامعه را جبران کند و به تغییر روحیه سینما منجر شود.»
موسوی هم ضمن تایید رونق سینمای کمدی در ایران توضیح می دهد: «دلیل آنکه امروز شاهد فروش خوب آثار کمدی در سینما هستیم نیز همین مسئله است، مردم به دنبال فیلم هایی هستند که با دیدن آن روحیه شان شادتر شود.»
گرانی که فروش فیلمها را تحت تاثیر قرار نداد
مهم ترین مسئله ای که وقتی درباره گرانی صحبت می کنیم به ذهنمان می رسد این است که تا چه اندازه این معضل بر کاهش فروش سینماها تاثیرگذار بوده است، حال آنکه به نظر می رسد فعالان این حوزه نظر دیگری دارند.
سرتیپی با بیان اینکه فروش سینما با کاهش روبه رو نبوده است، بیان می کند: «مخاطبان خیلی درگیر این مسئله نیستند و از سختی ها و دشواری هایی که پخش کنندگان، تهیه کنندگان و سالن داران سینما هستند با خبر نمی شوند.»
او ادامه می دهد: «در حوزه فروش اما دچار مشکل نشدهایم و استقبال مخاطبان در پردیس کوروش نسبت به سال گذشته با افزایش روبه رو بوده و از این نظر مشکلی برای ما به وجود نیامده است.»
موسوی هم این موضوع را اینطور تصریح میکند: «این نکته هم باید مورد توجه باشد که اکثریت مخاطبان سینما را در ایران طبقه متوسط و رو به پایین جامعه تشکیل می دهند و حتی برای برخی از افراد هم هزینه بلیت سینما سنگین است و به همین دلیل است که ما شاهد استقبال بسیار گسترده مردم از سینماها در روز سه شنبه (روز بلیت نیم بها) هستیم که جایگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به تماشاگران سایر روزهای سینما دارند.»
او با تاکید بر اینکه فضای نامساعد جامعه روی تمامی حوزه ها تاثیر می گذارد، گفت: «امروز ما شاهد کاهش فروش رستوران ها و فروشگاه ها نیز هستیم که البته سینما هنوز به این شدت دچار کاهش نشده است ولی ما از زمان اکران دوم عید با این معضل روبه رو شده ایم که مردم ناچار کمتر به سینما می روند.»
علم الهدی نیز معتقد است که برای بررسی تاثیر فروش باید ارزیابی دقیقی از فروش امسال و سال گذشته سینما داشت: « نمی توان منکر تاثیر شد ولی برای آن که بتوان ارزیابی کامل و دقیقی از وضعیت فروش امسال و سال گذشته داشت باید به تحلیلی رسید و از نظر علمی به بررسی امکانات از نظر سالن ها و میزان حضور مخاطبان در سینما پرداخت.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اکران «سینما شهر قصه» به زمستان موکول شد
- اکران آنلاین «عروسی مردم» از ۲۶ مهر
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- در فاصله دو هفته مانده تا اکران عمومی؛ لوگوموشن «عروسی مردم» رونمایی شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- علی سرتیپی مطرح کرد: بلیت سینما چند دلار باید باشد؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





