درگذشت میلوش فورمن کارگردان برجسته با ادای احترام بسیار از سوی بازیگران، کارگردانها و دیگر همکاران وی همراه شد.
به گزارش سینماسینما، برای درگذشت میلوش فورمن کارگردان شاخص سینمای آمریکا که ۲ جایزه اسکار در کارنامه داشت، اعضای جامعه سینما از سراسر جهان تاسف خود را ابراز کردند.
به دنبال اعلام خبر درگذشت این کارگردان توسط همسرش مارتینا، زادگاه این فیلمساز که متولد چک بود، زودتر از همه در رسانههای اجتماعی به این فقدان واکنش نشان داد.
ژیل ژاکوب رییس سابق جشنواره فیلم کن نیز به زبان فرانسوی توییت و از فورمن به عنوان تنها کارگردانی یاد کرد که به دنبال ایجاد موج نو در سینمای چک بود و فیلم «پلنگ سیاه» را ساخت. وی از فیلمهای بزرگ آمریکایی که توسط او ساخته و موفق به کسب اسکار شدند هم یاد کرد و گفت: او عاشق تنیس، کن و حقیقت بود. او همیشه در قلبم عزیز باقی خواهد ماند.
آنتونیو باندراس بازیگر نیز به فورمن ادای احترام کرد و نوشت: میلوش فورمن ما را ترک کرد. نابغه فیلمسازی و استاد تصویر کردن موقعیتهای بشری.
ادگار رایت کارگردان-نویسنده بریتانیایی سازنده «بیبی درایور» نیز نوشت: فورمن فیلمسازی بزرگ بود که قلب شورشی و روح انسانی را مستند کرد. وی افزود: بارها «پروزا بر فراز آشیانه فاخته» را دیدم تا بتوانم زبان سکوت فیلم را هم بفهمم. روحش شاد.
لری کرازوسکی نویسنده-تهیه کننده آمریکایی که دو فیلم از جمله «لری فلینت» را با فورمن ساخته، از او به عنوان «دوست ما و معلم ما» یاد کرد و افزود: او استاد فیلمسازی بود. هیچ کس بهتر از او نمیتوانست لحظههای دست نیافتنی رفتار انسانی را تصویر کند. ما با هم دو فیلم ساختیم و هر روز با او یک ماجراجویی متفاوت بود. میلوش عاشق زندگی بود. دلم برای خندههایش تنگ میشود.
کارگردان گرگ موتولا از دورههای فیلمسازی وی در کلمبیا یاد کرد و آن را یگانه خواند.
میا فارو بازیگر آمریکایی و همسر سابق وودی آلن نیز در توییتر نوشت: او اثبات کرد که درخشانترین فیلمسازان نیز میتوانند مهربان، نابغه، فروتن و وفادار باشند.
جاش گد نوشت: شنیدن این خبر درباره میلوش فورمن خیلی غمگنانه بود، کسی که فیلمهایش در میان بهترین فیلمهای من و همه دوران جای دارند. رزومهای که در آن «پرواز برفراز آشیانه فاخته» و «آمادئوس» جای دارد سزاوار جای گرفتن در کنار بزرگان است. خداحافظ ای نماد. آفرین بر تو.
جیم کری که در فیلم زندگینامهای «مرد روی ماه» فورمن بازی کرده بود نوشت: یکی دیگر از بزرگان از این در عبور کرد. میلوش فورمن. چه نیرویی بود. یک مرد دوست داشتنی. خیلی خوشحالم که با هم کار کردیم. یک تجربه فوقالعاده بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تجلیل آکادمی سزار از جیم کری
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- خرس پدینگتون با آنتونیو باندراس به پرو میرود/ کولمن راهبه میشود
- فوت بازیگر فیلم «مو»/ تریت ویلیامز درگذشت
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- ژیل ژاکوب و میشل سیمان از فیلم «تقصیر لانگلوا شد» میگویند؛ طناز و احساساتبرانگیز
- شرط جیم کری برای بازی در دنباله «ماسک»
- سینماسینما/ یک گفتگوی قدیمی با ژیل ژاکوب/ از سینماگرانی که مورد ستم قرار گرفتهاند حمایت میکنم
- جیم کری: میخواهم بازنشسته شوم/ زندگی معنویام را دوست دارم
- تاریخ خشونت در آینهی وحشت/ نگاهی به فیلم «شب گذشته در سوهو»
- روایت پدرو آلمودوار از «رنج و شکوه» / قصهگویی پرشور با ذهن خسته از جهان
- «آنتونیو باندراس» به «ایندیانا جونز ۵» پیوست
- آنتونیو باندراس در نقش یک روزنامهنگار جنایی
- نشست خبری جشنواره کن به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





