«گیلرمو دل تورو» این فرصت را دارد چهارمین جایزه اسکار کارگردانی را در پنج سال اخیر، نصیب سینما و سینماگران مکزیکی کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از گاردین، «گیلرمو دلتورو» کارگردان فیلم «شکل آب» بخت نخست کسب جایزه کارگردانی در نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار است، اتفاقی که با کسب جایزه انجمن کارگردانان آمریکا بیش از پیش برای این کارگردان مکزیکی محتمل است.
در صورتی که «دلتورو» بتواند این جایزه را به خود اختصاص دهد، پس از «آلفونسو کواران» در سال ۲۰۱۴ و «الخاندرو گونزالس ایناریتو» در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، چهارمین جایزه اسکار کارگردانی رو به سینمای مکزیک اختصاص میدهد.
این سه کارگردان که دوستان نزدیکی هستند و در رسانههای سینمایی معمولا با عنوان “Three Amigos” (سه دوست) شناخته میشوند، سینمای مکزیک را در چند سال اخیر به عنوان سینمایی پیشتاز در عرصه جوایز آکادمی اسکار معرفی کردهاند و ساختههای آنها نیز به فروش قابل توجهی در گیشه بینالملل دست یافته است.
هر سه این سینماگران قابلیت خود را در مدیریت پروژههای بزرگ هالیوودی به خوبی ثابت کردهاند، همانطور که در پروژههای کوچکتر در سینمای مکزیک نیز فعال هستند.
«دلتورو» پیش از این فیلم پرهزینه «حاشیه اقیانوس آرام» و همچنین فیلم اسپانیایی زبان«هزارتوی پن» را به سینما آورده و «آلفونسو کواران» نیز با فیلم فضایی «جاذبه» موفق به کسب اسکار کارگردانی شد و ساخت فیلمهایی چون «و مادرت هم» در مکزیک دارد.
اما «ایناریتو» با ساخت فیلم «عشق سگی» در سال ۲۰۰۰ به شهرت رسید و پس از آن برای ساخت فیلمهایی پیچیده از لحاظ فنی و با استفاده از بازیگران درجه یک هالیودی شناخته میشود، فیلمهایی چون «بردمن» که با بازی «مایکل کیتون» برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شد و «بازگشته» با «لئوناردو دیکاپریو» که جایزه اسکار کارگردانی را برایش به ارمغان آورد.
موفقیت «سه دوست» در سینمای روز جهان گرچه پدیدهای جدید به نظر میرسد اما مستلزم دههها فعالیت و کار بوده است. «دل تورو» میگوید بیش از ۲۰ سال طول کشیده تا به جایگاهی برسد که الان در آن قرار دارد.
ایناریتو، دلتورو و کواران
«آنا ماری دافونته» خبرنگار ورایتی در حوزه سینمای آمریکای لاتین نیز معتقد است: «ایناریتو»، «کواران» و «دلتورو» شبیه به بسیاری دیگر از مهاجران به سبب استعداد نابشان، پشت کار، تلاشهای زیاد و در برخی مقاطع شانس، در هالیوود با استقبال رو به رو شدند.
این خبرنگار سینمایی ادامه میدهد: “دردهههای گذشته مجموعهای از عوامل سینما در مکزیک به موفقیت افرادی نظیر این کارگردانان کمک کردهاند اما تنها “سه دوست” بودند که از این کمکها بیشترین بهره را بردند.
«امانوئل لوبزکی» که امروز به عنوان یکی از چیرهدستترین فیلمبرداران سینما شناخته میشود و در فیلمهای «ایناریتو» و «کواران» مرتبا همکاری میکند تنها فردی است که تاکنون موفق به کسب سه جایزه اسکار پیاپی در شاخه فیلمبرداری شده است.
این سه کارگردان سینمای مکزیک را پشت سر گذاشتهاند و بیشتر بر روی ساخت فیلمهای جهانیتر و به زبان انگلیسی آوردهاند با این وجود «آلفونسو کواران» قرار است امسال فیلمی به نام «روما» را اکرن کند که درباره یک خانواده قشر متوسط در دهه ۱۹۷۰ میلادی در مکزیکوسیتی است.
حتی اگر این سه کارگردان را به همان اندازه که امروز جزو داراییهای هالیوود هستند متعلق به سینمای مکزیک نیز بدانیم، شانس خوبی برای ظهور «ایناریتو»، «کواران» و «دلتورو»ی جدیدی نیز در آینده وجود دارد”.
سالانه بیش از ۱۰۰ فیلم در سینمای مکزیک ساخته میشود که بخشی از آن به لطف مشوقهای مالیاتی است که از سال ۲۰۰۶ به سرمایهگذاران خصوصی در سینما تعلق میگیرد و همین امر فرصتهایی بیشماری را برای ظهور استعدادهای جدید ایجاد کرده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- کارگردان «پدرخوانده» در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد
- پایان محدودیتهای سینمایی در هالیوود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





