امروز در تقویم رسمی کشور روز ملی سینماست. وجود این روز البته که مغتنم است اما بیش از این، اتفاق بهتری است اگر سالن های سینما پُر باشند، مردم بیشتر به سینماها بروند و بازار سینما رونق داشته باشد.
روز ملی سینما زمانی شیرین و مبارک است که فیلمهای خوب در سینما ساخته شود و همان فیلمهای خوب فضای مناسب برای اکران داشته باشند و خانوادهها همان فیلمهای خوب را ببینند.
روز ملی سینما زمانی مبارک است که مجموعه سینما برای اقشار مختلف و سلایق گوناگون و سنین متفاوت، برنامه داشته باشد؛ کودکان و نوجوانان را ببیند و برای آنها که در سینمای دنیا از مهمترین و جدی ترین مخاطبان سینما هستند هم فیلم بسازد.
سینما باید بتواند برای آنها که فیلم کمدی دوست دارند کمدی خوب بسازد، برای آنها که فیلم ترسناک دوست دارند، فیلم ترسناک خوب و برای آنها که به سینمای پلیسی، ورزشی، ملودرام، دادگاهی، جادهای، عاشقانه و… علاقمندند فیلمهای خوب تولید و عرضه کند.
سینما باید بتواند هم خانوادهها را به سینما بکشاند و هم به درون همه خانهها راه پیدا کند پس باید بتواند بساط قاچاق را جمع کند.
مجموعه سینما باید بتواند سیستم اکران را به عدالت نزدیککند. باید بتواند برای تبلیغات محصولات سینمایی که نقش تعیین کنندهای در اطلاع رسانی عمومی به انبوه مردم و مخاطبان دارد، فکر اساسی کند. محدودیت های تلویزیون برای تبلیغ سینما همچنان باقیست و تسهیلات چندانی هم برای تبلیغات محیطی و شهری وجود ندارد. همین حالا پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ما چیزی نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر مخاطب داشته که در برابر جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور ما، چندان قابل توجه نیست.
روز سینما را آن روز تبریک بگوئیم که فیلمهای کیانوش عیاری از توقیف دربیاید و بتواند روی پرده به نمایش درآید. فیلم محسن امیریوسفی هم همینطور. آن روز روز سینماست.
زمانه عوض شده و هر روز هم تغییر میکند، تازه میشود و پیش میرود. بررسی مسائل سینما هم نیاز به هماهنگی با این تغییر و تحول دارد. مدیریت سینما در چنین دورانی، ذهن تازه میخواهد، نگاه تازه میخواهد، روش تازه میخواهد. واقعا میخواهد. با روشها و نگاههای فرسوده، کهنه و صلب، هیچ اتفاق تازه ای در سینما نمیافتد. هرگاه و هر روزی که لزوم اینها را فهمیدیم، روز سینما را به هم تبریک بگوییم.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان






