سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا یک اکشن خوش ساخت است. این نخستین نکته ای است که در خصوص “به وقت شام” به ذهن می رسد و باید آن را به فال نیک گرفت. همین که فیلمساز کارکشته سینمای ما،تصمیم گرفته به جای تاکید مضاعف بر پیام های گل درشت و بیانیه های ایدئولوژیک،اعتقادات قلبی اش را با توسل به زبان تصویر بیان و منتقل کند،قدمی رو به جلو محسوب می شود. بهره جستن از جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری نیز به خوبی و درستی به مدد فیلمساز آمده تا بسیاری از صحنه ها و سکانس های پرکشمکش و هیجان انگیز فیلم،جالب توجه از آب درآمده و مخاطب علاقه مند به این جنس از سینما را به نوعی مجذوب و مرعوب نماید. با این وجود بهتر است که در دنیای تازه ساخته حاتمی کیا که بیشتر به آخرالزمان شبیه است،به دنبال عمق و ریشه ی اعتقادات و باورهای شخصیت ها نباشید. شخصیت هایی در دو طیف سیاه و سفید که در طول فیلم هر بار یکی بر دیگری تفوق می یابد تا ریتم تند وقایع ریز و درشت فیلم،جز در یک لحظه خاص ،ذره ای فروکش نکند. لحظه گفت و گوی پدر (هادی حجازی فر) و پسر (بابک حمیدیان) که از جمله لحظات آشنای سینمای حاتمی کیا است. همچوم همیشه پدر معرف نسلی است که خود را فدای آرمان هایش کرده و پسر نمایندگی نسلی را یدک می کشد که خود را بابت همه ی کمبودها و نداشته هایش طلبکار و محق می داند. این بار اما تقابل این دو نسل نیست که مورد توجه قرار می گیرد،بلکه همراهی و همدلی آن ها در برابر دشمنی که هیچ بویی از شفقت نبرده است،اهمیت یافته و قصه فیلم را به پیش می برد. تصاویر موجود از فیلم های متعلق به گروه داعش و جنایات بیرحمانه آنان،مواد اولیه مناسبی در اختیار گروه “به وقت شام” قرار داده تا بازسازی واقعی تری از فجایع رخ داده را به تصویر بکشند. با این حال کاش حاتمی کیا در مقام فیلمنامه نویس اثر سعی می کرد نگاهی ریشه ای تر به چرایی بروز داعش و تفکر واپس گرایانه آنان داشته باشد و از سطح نمایش لایه های فوقانی خشونت های این گروه به عمق علل پیوستن افراد از کشورهای مختلف به داعش و دامنه روابط میان آن ها نفوذ می کرد. در چنین شرایطی شاید فیلم برای بیننده آگاه و اهل مطالعه ایرانی منطقی و جالب توجه بنماید ولی برای مخاطب خارجی که شاید کوچکترین دانش و شناختی از تفکرات و خواسته های طرفین درگیری نداشته باشد،بسان تخته سیاهی پر ازعلامت سؤال می ماند. علامت سؤال هایی که پاسخ بسیاری از آن ها در فیلم یافت نمی شود و برای دستیابی به پاسخ های آن ها،رجوع به منابع دیگر لازم است. آن هم در دوره ای که مخاطب عام سینما در پی راحت الحلقوم است و حوصله و وقت چندانی برای کنکاش های بیرونی و فرامتنی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





