سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
سوتفاهم”جدال حقیقت و مجاز
جهان حقیقت و مجاز دستمایه تازه ترین ساخته احمد رضا معتمدی در فیلم “سوتفاهم است.این که با پیشرفته ترین دستاوردها تکنولوژیکی بشر امروز همچنان قدرت تمیزجهان حقیقت و مجاز را ندارد.معتمدی با روایتی پیچ در پیچ و نه لزوما پیچیده تلاش دارداین مفهوم امروزی را درنگاه مخاطب با فیلمش به چالش بکشد.مخاطب در سراسر فیلم با چیدن پازلی که فیلمساز قطعات آن را در اختیارش قرار داده است حدس و گمان های خود را از اتفاقات قصه فیلم باخود مرور می کند.اما چه کسی می داند حقیقت کدام است و مجاز کدام.
مصادره دوست داشتنی و محترم
مهران احمدی بازیگر باهوشی است چه درایفای نقش های طنز و چه در نقش آفرینی های آثار جدی سینما .او تعمدا به سراغ مضمونی رفته است که اشکارا می توانست با پتانسیلی که مضمون فیلمنامه اش داشت انواع و اقسام شوخی ها کلامی و تصویری که به مرزهای لوده گی می افتد و این روزها در بازاراکران فیلم های به اصطلاح کمدی روزهای پررنقی را می گذارند فیلمش را به سرانجام برساند تا در این مارکت بی رحم عاقبت به خیر سرمایه گذاران دلال مسلک سینما شود. مهران احمدی با مصادره نشان داد در کناربازیگری کارگردان قابلی هم هست
دارکوب” درامی که شکل نمی گیرد
دارکوب برای کارگردان مستعدی چون بهروز شعیبی گامی به پیش نیست.مشکل نه در کارگردانی که در فیلمنامه ای است که در ان کاراکترها هویت درستی نداشته و به همین جهت درام فیلم شکل نمی گیرد. مخاطب درک نمی کند چرا مهسا به یک باره از زنی که خواستار پولی از همسرسابقش بود تبدیل به مادری دلسوز شده که حاضر می شود برای به دست آوردن دخترش تن به اقامت در کمپ می دهد.چرا مهسا در آخر فیلم. پس از صحبت های نیلوفر باز از همه خواسته هایش صرف نظر می کند تا تنها نقش خاله دخترش را داشته باشد.آیا صحبت های نیلوفر تفاوتی با حرفهای برادرش مازیار داشت.چرا تینا تصمیم می گیرد مهسا را به قتل برساند.چرا بچه اش سقط شد؟ و پرسش های دیگری که درطول فیلم بی جواب می مانند.
دارکوب صرفا گیشه را نشانه گرفت که فی نفسه بد نیست اما این فیلم برای کارنامه سینمایی شعیبی و رضوی تهیه کننده فیلم امتیازمثبتی محسوب نمی شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فروش «هزارپا» از ۳۵ میلیارد تومان گذشت/ آمار فروش فیلمهای در حال اکران
- نگاهی به فیلم دارکوب/ اجتماعی، سانتیمانتال، یا ترسناک؟!
- «داش آکل» به پرده سینماها آمد/ «هزارپا» همچنان پیشتاز است
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- نگاهی به فیلم«دارکوب» ساخته بهروز شعیبی / مادر، دختر، مادر
- دارکوب؛ صدای ناموزن معضلات و آسیب های اجتماعی
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- صدرنشینی مجدد «هزارپا» در سینماها/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- فیلمهای تازه از راه رسیده سینما چقدر میفروشند؟
- اینفوگرافی / پنج فیلم پرفروش هفته را بشناسید
- بعد از ۱۰۰ روز اکران/ به دلیل تداوم فروش فیلم هایی که سینماهایشان را پس نمی دهند!
- یک تکنیک برای حضور زنان بیحجاب در سینما
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- استقبال از «تگزاس» و ۱۲ میلیاردی شدن «مصادره»
- نگاهی به فیلم «مصادره»/ یک قربانی واقعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





