کوتاه درباره “مصادره”
“مصادره” یک شروع قابل قبول برای مهران احمدی است. یک قصه که قابلیت داشت به یک کمدی سبُک بدل شود، با هوشمندی به یک فیلم طنزآلود سیاسی خوشساخت، بهاندازه و جمعوجور، تبدیل شده و از افتادن به ورطه کمدیهای بیمایه و خالتوری نجات پیدا کرده است. ساختمان فیلمنامه درست طراحی شده و رگههایی از فانتزی در فیلم خودنمایی میکند. عطاران همچنان بامزه و دیدنی و البته کنترل شده است. ارجاع تقریبا مستقیم به بعضی شخصیتها مثل هخا و خاوری در نوع خود جالب توجه است.
۲.۵ ستاره از ۵
کوتاه درباره سرو زیر آب
“سرو زیر آب” سعی داردنگاهی شاعرانه داشتهباشد به شهیدان گمنام و خانوادههایشان. فیلم چند ایده جذاب دارد که تلاش کرده آنها را با هم پیش ببرد و به یک کلیت واحد برساند.
ایده مزارهای زیر آب درخشان است. تمرکز روی معراج شهدا بکر و جذاب است، داستان ادعای دوخانواده روی یک پیکر، عالیست و حس برانگیز و پرکشش از آب درآمده، موضوع هویت و فیضِ گمنامی تامل برانگیز است، ایده شهید زرتشتی هوشمندانه است اما با تمام اینها پیش بردن بهاندازه همه این داستانها دشوارتر از آن بوده که باشهآهنگر از پسش برآید. در نتیجه، داستانهای موازی که در ماهیت، اشتراک دارند ولی تقاطعشان ظرافت لازم را ندارد، یکدیگر را تضعیف میکند و از حس و حال میاندازند. شاید با مهندسی ساختار فیلمنامه و کم و زیاد کردن نقش و سهم هر داستان میشد فیلمنامه بهتر و متمرکزتری نوشت. ولی ظاهرا فیلمنامهنویس نتوانسته از هیچیک از ایدههایش چشم بپوشد. شاید یک تدوین مجدد با نگاه حذفی بتواند فیلم را ارتقا دهد.
برخی از داستانها به نهایت نمیرسند و برخی نیمه کاره میمانند و اثرگذاریشان کامل نمیشود و بعضی مثل شهادت جهانگیر مبهم میمانند. اما آنقدر صمیمیت و صداقت و اعتقاد محمدعلی باشه آهنگر در فیلم جاری است که اشکالات ساختاری فیلمنامه را کمرنگ میکند.
فیلم در کارگردانی و اجرا تسلط کارگردان و عواملش را به رخ میکشد. بازی کوتاه اما فوقالعاده مهتاب نصیرپور در کنار بازیهای خوب مینا ساداتی، بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی و دیگران باعث میشود فیلم سرپا بایستد و در کارنامه کارگردانش نقطه درخشانی باشد.
۳.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا






