مرامنامه حرفه ای و اخلاقی “سینماسینما”
آمده ایم تا در بهبود فضای رسانه ای سینمای ایران تاثیر مثبتی – هر چند کوچک – بگذاریم و تمام تلاشمان این است که یک رسانه حرفه ای و تاثیر گذار در حوزه سینما باشیم.
“سینماسینما” به هیچ نهاد، ارگان و تشکل سینمایی و غیر سینمایی وابسته نیست و از حیث مادی و معنوی به صورت کاملا خصوصی و مستقل اداره می شود.
اطلاع رسانی سالم و صحیح و ارائه تحلیل و همچنین گفت وگو با اهالی سینما و کارشناسان با هدف کمک به بهبود و اصلاح سینمای ایران درعرصه های تولید، اکران و مدیریت از مهم ترین اهداف و وظایفی است که برای خود تعریف کرده ایم.
تلاشمان بر آن است که علاقه مندان جدی سینما درهر جایگاهی بتوانند از سایت استفاده کنند. علاقه مندان جدی سینما مخاطبان اصلی سایت اند و سینماگران و هنرمندان، مدیران سینمایی، اهالی رسانه و… نیز از مخاطبان مهم سایت به شمار می آیند.
وظیفه اجتماعی ما ایجاب می کند کشف و بیان حقیقت سرلوحه کارمان باشد. ما کاری را که به گمانمان صحیح است انجام خواهیم داد. خود را ملزم به مصلحتی جز این سه مصلحت نمی دانیم؛ مصالح کلان مملکت، مصلحت سینمای ایران و مصلحت رسانه خودمان.
قانون اساسی، قوانین رسمی کشور و قانون مطبوعات تنها قوانینی هستند که خود را موظف به مراعات آن میدانیم و وهیچ قانون نانوشته و غیررسمی دیگری را به رسمیت نمی شناسیم. طبعا احترام به آداب و سنن و اعتقادات مذهبی را هم بر خود فرض می دانیم.
از ورود به حریم خصوصی اشخاص پرهیز خواهیم کرد و حیثیت شخصی افراد را محترم خواهیم شمرد. نه از کسی طلبی داریم و نه به کسی بدهکاریم، نه از کسی باج می خواهیم و نه به کسی باج خواهیم داد.
تلاش می کنیم امانتداری را به عنوان یکی از اصول اخلاقی و حرفه ای رعایت کنیم. چه در قبال مخاطبانمان و چه در قبال آنها که با ما مصاحبه می کنند و خبر می دهند.
ما تمام تلاشمان را می کنیم که سینماگران و شرایط کاری و موقعیت و ملاحظات آنها را درک کنیم اما از آنها هم، چنین توقعی درباره خودمان داریم. بهتر است رابطه مان در بهترین وضعیت ممکن باشد اما آنها باید کار خودشان را بکنند و ماهم کار خودمان را و توقعات اضافی هم از یکدیگر نداشته باشیم. ارتباط ما با سینماگران و هنرمندان، موثر، گسترده، مناسب و کنترل شده خواهد بود، به نحوی که منافع سینما و رسانه تامین شود و به شرط آنکه این ارتباط به هیچ روی، صداقت، سلامت، صراحت، نگاه تحلیلی و منتقدانه سایت را تحت تاثیر قرار ندهد و محدود نکند.
پایبندی به اصول باعث می شود در بخش تجاری سایت نیز ملتزم به شفافیت و پاکی باشیم و از کاسبکاری و سودجویی بپرهیزیم. همکاران این سایت بابت اخبار، گزارش ها و گفت و گوهای خود وجهی از کسی یا سازمانی دریافت نخواهند کرد، مگر در حیطه تجاری از کانال سازمان آگهی های “سینما سینما”. همکاران “سینما سینما” سفرها و هدایای غیر معمول هم از کسی یا سازمانی نخواهند پذیرفت. دریافت هدایای عمومی در حد متعارف و معمول و با هماهنگی مدیر سایت مجاز است. هرگونه سوء استفاده از جایگاه، کارت خبرنگاری و یا لوازم خبرنگاری برای همکاران “سینماسینما” ممنوع است.
اگر از رسانه دیگری مطلب یا تصویری نقل کنیم خود را ملزم به ذکر منبع می دانیم و از همکارانمان در سایر رسانه ها هم توقع رعایت این اصل مسلم را درباره خودمان داریم. منابع خبری “سینماسینما” جز در موارد استثنایی وخاص، شفاف و علنی هستند و به طور معمول از نقل اخبار از منابع ناشناخته پرهیز می شود.
از اتفاقات و فیلم های خوب سینما حمایت می کنیم و نقد و تحلیل هایمان همگی با هدف کمک به کلیت سینماست و سینما را ناگزیر می دانیم که به نقد تن دهد. بر این باوریم که کمبود تحلیل یکی از مشکلات مهم سینماست و رسانه ها می توانند این خلا را چه در حوزه تولید و اکران و چه در حوزه مدیریت پر کنند. از این رو “سینماسینما” تلاش می کند در حوزه نقد و تحلیل که از دل یادداشت ها، نقدها، گفت و گوها و گزارش ها بیرون می آید، فعال تر باشد گرچه از خبر نیز چشم پوشی نخواهد کرد.
سرعت به شرط دقت و صحت و تلاش برای تولید محتوای اختصاصی در کنارنقل از مطالب و اخبار سایر رسانه ها مبنای کار “سینما سینما” خواهد بود. تلاش می کنیم پایبندی به اصل سرعت مانع کوشش برای جستجو و اطمینان از صحت و سقم خبر پیش از انتشار نشود ولی اگر اشتباهی مرتکب شویم مسلما خود را موظف می دانیم در اسرع وقت آن را اصلاح کنیم. صحت، دقت و سرعت ارکان اصلی محتوایی سایت اند.
اتفاق مهم و مبارکی که می تواند در هر رسانه ای رخ دهد، مورد اعتماد قرار گرفتن توسط مخاطبان است. ما نهایت تلاش خود را صرف خواهیم کرد که با رعایت اخلاق چه درساحت عمومی و چه درحوزه اخلاق رسانه مورد اعتماد مخاطبانمان، اعم از علاقمندان سینما، دست اندرکاران سینما و همکاران رسانه ای قرار بگیریم.
معتقدیم نقد جدی و موشکافانه که یقینا عاری از توهین و سرشار از استدلال و منطق است، می تواند کمک حال سینما و سینماگران باشد و اطمینان داریم سینماگران و مسوولان خردمند هرگز از نقد جدی و منطقی – حتی اگر منفی قلمداد شود- نخواهد هراسید و نخواهد رنجید. همانقدر که سینما کاریست جدی، کار رسانه ای هم همینطور است و اگر جدی تر نباشد کمترجدی نیست.
آمده ایم تا بمانیم. به رسانه های مشابه خودمان احترام می گذاریم و تلاش های آنان را ارج می گذاریم. براین باوریم که نه ما جای آنها را تنگ خواهیم کرد و نه آنها جای ما را. به همین خاطر از تعامل و همکاری صمیمانه با آنان استقبال می کنیم ولی طبعا از هیچ کوششی برای ارتقای سایت خودمان و بهتر شدن هرروزه سینماسینما فروگذار نخواهیم کرد.”سینماسینما” به تمام سینماگران و همکاران رسانه ای ادای احترام می کند و امیدوار است همکاری و همیاری آنها را به همراه داشته باشد.
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود



