در سال ۲۰۲۶، هوش مصنوعی بیش از آنکه یک ابزار جدید باشد، به یک لایه تصمیمساز و بهرهوریساز در کسبوکارها تبدیل خواهد شد.
سینماسینما، احسان رفیعی طی یادداشتی نوشت: در سالهای اخیر، هوش مصنوعی بهتدریج از یک فناوری آزمایشی به بخشی از زیرساخت تصمیمگیری و اجرای فرایندها در کسبوکارها تبدیل شده است. آنچه در مسیر ورود AI به سازمانها اهمیت دارد، صرفاً دسترسی به ابزارها یا مدلها نیست، بلکه نحوه تعریف نقش این فناوری در کنار نیروی انسانی است.
در بسیاری از شرکتها، فرایندهای کاری بر اساس الگوهای تثبیت شده شکل گرفتهاند و تغییر این الگوها نیازمند آمادگی ذهنی، آموزش و بازطراحی تدریجی است. تجربه نشان میدهد زمانی که هوش مصنوعی بهعنوان یک دستیار عملیاتی و تحلیلی تعریف میشود، اثر بخشتر خواهد بود.
تمرکز بر خلاقیت و کیفیت بهجای کارهای تکراری
یکی از مهمترین فایدههای استفاده صحیح از هوش مصنوعی، آزاد شدن ظرفیت انسانی در سازمانها است. با واگذاری کارهای تکراری، زمانبر و کم ارزش به سیستمهای هوشمند، تمرکز تیمها بهصورت طبیعی به سمت خلاقیت، بهبود کیفیت خروجی و تصمیمگیریهای دقیقتر حرکت میکند.
در چنین مدلی، AI نهتنها بهرهوری را افزایش میدهد، بلکه کیفیت تجربه کارمندان و حتی رضایت شغلی آنها را نیز بهبود میبخشد. این تغییر رویکرد، بهخصوص در سال ۲۰۲۶، میتواند یکی از مزیتهای رقابتی اصلی شرکتها باشد.
تغییر تعریف ارزش در استارتاپها
در فضای استارتاپی، همچنان این سؤال مطرح است که با وجود مدلهای عمومی قدرتمند، چه فضایی برای محصولات جدید باقی مانده است. تجربه عملی نشان میدهد مسئله اصلی وجود یا عدم وجود ابزارهای عمومی نیست، بلکه نوع ارزشی است که خلق میشود.
ارزش دیگر صرفاً در پیچیدگی فنی یا گستردگی امکانات خلاصه نمیشود. در بسیاری از موارد، یک راهکار کوچک، اما دقیق که بتواند یک مشکل مشخص از کاربران را حل کند. تمرکز بر مسئله واقعی کاربر، همچنان مهمترین عامل موفقیت باقی میماند.
چالش فرهنگ سازمانی و مسیر پذیرش AI
یکی از عوامل تعیینکننده در موفقیت پیادهسازی AI، میزان آمادگی سازمان برای تغییر است. این موضوع بیشتر از آنکه فنی باشد، به فرهنگ تصمیمگیری و ساختار فکری تیمها بازمیگردد. زمانی که هوش مصنوعی به درستی معرفی و جایگاه آن شفاف شود، نگرانیها به تدریج جای خود را به همکاری و اعتماد میدهند.
سازمانهایی که در این مسیر سرمایهگذاری آموزشی انجام میدهند و کارکنان را با منطق استفاده از AI همراه میکنند، معمولاً سریعتر به نتایج ملموس دست پیدا میکنند.
در سال ۲۰۲۶، هوش مصنوعی بیش از آنکه یک ابزار جدید باشد، به یک لایه تصمیمساز و بهرهوریساز در کسبوکارها تبدیل خواهد شد. شرکتهایی که بتوانند از این فناوری برای کاهش بار کارهای تکراری و افزایش تمرکز بر کیفیت و خلاقیت استفاده کنند، مزیت رقابتی پایدارتری خواهند داشت.
موفقیت در این مسیر نه با شتابزدگی، بلکه با تعریف درست نقش AI، باز طراحی تدریجی فرایندها و سرمایهگذاری روی انسانها شکل میگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- احسان رفیعی: هنر برنامهنویسی حل ساده یک مسئله پیچیده است
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- تئاتری با همکاری هوش مصنوعی؛ پوستر نمایش «آنتیگونه» رونمایی شد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- همراه اول از چالشهای نوآورانه در حوزه هوش مصنوعی حمایت میکند
- سکانس طلایی/ اِی. آی. هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی در خدمت «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی
- نسل جدید فیلمسازان در راه جشنوارههای سینمایی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





