سهم سابقه حمید قربانی در همکاری با اصغر فرهادی برای پذیرفتن پیشنهاد بازی در این فیلم چه اندازه بود؟ و چقدر فیلمنامه و کستینگ بازیگری اهمیت داشت؟
همکاری حمید قربانی با کارگردانهای شاخصی مثل داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی حتما بیتاثیر نبوده است و به غیر از این خود فیلمنامه و موضوعی که همیشه نسبت به آن دغدغه داشتم باعث این همکاری شد. موضوعی که در کمتر فیلمی به شکل درست به آن پرداخت میشود.
شخصیت فروغ باید چندوجهی (زنانگی، مادرانگی، عدالتخواهی و حسرتکشی) کار میشد. چه راهکاری برای پروراندن این وجوه مختلف در نقش داشتید؟
مهمترین راهکار، رسیدن به حس درونی فروغ بود؛ یعنی فریاد نزدن احساسات درونیاش. قرار نبود که فضا سانتیمانتال شود و به کمک کارگردان سعی کردیم شخصیت را در یک فضای عقلانی تا یک فضای صرفا هیجانی و احساساتی ترسیم کنیم.
تمرینهایتان چطور بود؟
تمرین زیادی داشتیم. بهعنوان مثال یکی از تمهیدها برای رسیدن به شکل درست پرورش شخصیت، تمرین حالوهوا و زندگی فروغ با دیگران قبل از حادثه بود. در واقع با این تمرینها سعی کردیم آهسته و پیوسته رفتار فروغ را تحلیل کنیم و باورپذیر ارائه کنیم.
آیا فرصت بداههپردازی هم داشتید یا همه چیز از فیلمنامه استخراج میشد؟
فیلمنامه کامل بود و بداهه برای من بیشتر در بخش دیالوگها اتفاق میافتاد که با تعامل مناسب با کارگردان سعی کردیم به نگاهی مشترک برسیم.
یکی از نقاط قوت بازی شما این است که با ویژگی حدنگهدار در نقشتان حضور دارید و در واقع انرژی درونیتان در یک تعادل منسجم با انرژی بیرونی است.چالش مهم بازی در شخصیت فروغ برای شما چه بود؟
همین کننرل احساس چالش بسیار مهمی بود. در لحظاتی فروغ دلش میخواست فریاد بزند اما مجبور به ساکت نگهداشتن احساسات درونیاش بود و این بسیار سخت و غمانگیز بود. این نوع بازی سختتر است تا شکلی از بازی که همه چیز بهطور بیرونی ارائه میشود. در واقع بازی در نقش فروغ قرار بود به شکلی مینیمال باشد.
مزیت دیگر بازی شما این است که بازیگر نوجوان مقابلتان را محو نمیکنید. درواقع کاری نمیکنید که بازی او دیده نشود و خبری از خودنمایی در پاس کاری حسی نیست. کار با دو بازیگر کودک و نوجوان فیلم چطور بود؟
بهنظرم بازی با پارتنر شبیه بازی پینگپونگ است و بدهبستانهای مختلفی دارد. هر جای بازی که فردی بیرون بزند به فیلم لطمه خواهد زد همه باید در خدمت فیلمنامه باشند نه نقش خودشان. در واقع باید هر بازیگری مثل یک بازیکن تیم در خدمت کار گروهی باشد و نه فردی.
ایفای نقش در این فیلم جزو بازیهای شاخص کارنامه شماست اما چرا در جشنواره دیده نشد؟ به نظرم جزو بهترین فیلمهای جشنواره سال گذشته بود.
من هم این فیلم را خیلی دوست دارم. اینکه در جشنواره به آن توجه نشد، به سلیقه داوران برمیگردد. بههر حال هر داوری با سلیقه فردی خودش داوری میکند و این اتفاق عجیبی نیست. جدای از اینکه اعتقاد دارم کاش داوری در جشنواره فجر هم مثل جشن منتقدان، خانه سینما و حتی اسکار، در طول سال بعد از اکران فیلمها انجام شود. آنوقت هر فیلمی طبق استحقاق و شایستگیاش دیده و تحسین میشود و علاوه بر این بازخورد فیلم نزد مخاطب هم هم میتواند به داوری کمک کند.
از لحاظ محتوایی چه موضعی نسبت به ایده مرکزی داستان داشتید؟ حق را به چه کسی میدادید؟
این فیلم به من نشان داد حق، مطلق و سیاهوسفید نیست و خانواده مقتول در شرایط بسیار سختی قرار دارند و باید بخشش را از آنها درخواست و تقاضا کرد و نه طلب. جدای از اینها این اتفاقات دردناک ممکن است در هر خانهای بیفتد. بنابراین همیشه باید مراقب بود.
در بازیهای شما شمهای از عصبانیت را مثلا در چهار فیلم «سالاد فصل»، «آتش بس»، «برف روی کاجها» و «بیگانه» دیدهایم اما در اینجا عصبانیت شکل درونیتری پیدا کرده است. چه تحلیلی از نقش و جهانبینی شخصیت داشتید؟
در این قصه و در شکل شخصیتپردازی فروغ، کنترل احساس در بحران کار سختی بود. بهخصوص در فرهنگ ما که بهخاطر دلایل زیادی، برای گرفتن حق خودمان مجبور به فریاد هستیم. جهانبینی شخصی فروغ، رعایت اخلاق در مسیر درستش بود، چیزی که اینروزها در جامعه کمتر دیده میشود.
جشنواره امسال از معدود دورههایی بود که در آن حضور نداشتید و به نسبت کمکار شدهاید. علت به گزیدهکاری مربوط میشود یا نه دلایل دیگری دارد؟
کمکاری من به حضور دختر کوچکم برمیگردد که ترجیح دادم وقت بیشتری برای او داشته باشم. علاوه بر این نزدیک به بیستسال است که در حال فعالیت بهعنوان بازیگر هستم و آزمون و خطاهای مختلفی داشتم و در حال حاضر کیفیت بازی را به کمیت حضور در فیلمها ترجیح میدهم. الان انتخاب یک فیلم درست برایم نسبت به بازیکردن در همه فیلمها و قبول کردن تمام پیشنهادها در اولویت است. بیش از گذشته رضایت قلبی خودم را در ایفا کردن نقش درست در یک فیلم خوب را ترجیح میدهم تا بتوانم آن رسالتی را که به آن رسیدم محافظت کنم.
اینکه خودتان مادر هستید چقدر در ایفای نقش مادر به شما کمک کرد؟ از اولین نقشهای کارنامه شماست که بهجای دخترانگی و ایفاگر نقش همسر، مهرمادری شخصیت سهم مهمی در پیشبرد درام دارد.
درگذشته برای ایفای نقش مادر بیشتر از تکنیک استفاده میکردم اما حالا با پوست و استخوانم این حس را درک می کنم و باورش دارم. مادرشدن اتفاقی است که برای بازیکردن آن خیلی باید عمیق بود و زندگی کرد؛ حالا نه در فیلم که در هر اتفاقی که اسم کودک وسط میآید حس عمیق توام با طغیان برای محافظت به من دست میدهد و خیلی از این حس لذت میبرم.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- در ستایش فرم/ نگاهی به فیلم «گیلدا»
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو» با بازی مهناز افشار
- یک توئیت عجیب از مهناز افشار/ اعتراف و عذرخواهی
- هدیه مهناز افشار به پاکبانان
- سفیر چین در ایران مهناز افشار را در توئیتر بلاک کرد
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۳)/ الهام کردا، مهناز افشار
- تغییری که مهناز افشار در پست اینستاگرامی خود داد/ کنارهگیری یا تعویق؟
- خبر غافلگیرکنندهای که مهناز افشار منتشر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!