سالها بعد از درامهای جنگی جانانهای نظیر «سفر به چزابه» و «مزرعه پدری» که رسول ملاقلیپور به یادگار گذاشت و چهار سال بعد از درام مهیج «ملکه» محمدعلی باشهآهنگر و دو سال بعد از اثر درخشان «چ» ابراهیم حاتمیکیا یک بار دیگر سینماهای ایران یک اثر جنگی استاندارد و در عین حال رشکبرانگیز را به تماشا نشسته است.
این اثر «ایستاده در غبار» نام دارد که محصول دست جوانی به نام آقای محمدحسین مهدویان است. مهدویان در ساختاری شبهمستند بخشهایی از زندگی آقای احمد متوسلیان فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسولالله(صلیاللهعلیه) را که در لبنان ربوده شد به تصویر میکشد. اقبال عمومی به این فیلم نسبتاً خوب بوده است و این فیلم در پنج روز ابتدایی اکرانش رقم فروش صد میلیون را رد کرده است.
بازیگر نقش متوسلیان در این فیلم آقای هادی حجازی فراست؛ بازیگری که تجربیات مفید و موثری در حیطه تئاتر داشته و همین تجربیات است که باعث شده او بتواند به خوبی از پس ایفای نقش یک قهرمان جنگ در فیلمی بدون دیالوگ و متکی بر نریشن برآید.
هادی حجازیفر درباره چگونگی رسیدن به این نقش گفت: برای نگارش فیلمنامه مدت دو سال تحقیقات شده بود و نیازی نبود که من هم شخصاً درباره آن تحقیق کنم لذا تمام سعی خود را معطوف شبیهسازی رفتاری و مشابهسازی فرم بدن و ژستها از روی عکس کردم و تمام تلاش خود را کردم که رفتار شخصیت را مال خود کنم تا کار نتیجهبخش شود.

گریم سخت و سنگین
حجازیفر درباره اینکه آیا پیش از بازی در فیلم با خانواده احمد متوسلیان دیدار داشته، گفت: من شخصاً قبل از فیلمبرداری با خانواده حاج احمد متوسلیان ملاقات نداشتم اما صدای آنان را قبلاً شنیده بودم و بعد از اتمام فیلمبرداری افتخار این را داشتم که دو بار ملاقات حضوری با آنان داشته باشم.
وی در ادامه گفت: بازیام در این فیلم کاملاً بدون دیالوگ بود و همین سختی کار را دوچندان میکرد زیرا یکی از ابزار بازیگری از من دریغ شده بود اما تلاش کردم با نگاه و با ژستها و حرکات فیزیکی جبران کنم و این کار بسیار سخت بوده و خیلی چالشبرانگیز، زیرا باید شبیه به شمایل فرماندهان جنگ میشدم.
حجازیفر درباره حجم سنگین گریم روی صورتش ابراز کرد: گریم بسیار سخت و خستهکننده بود. ما روزی سه ساعت و نیم گریم میکردیم و روزی یک ساعت و نیم طول میکشید که آن را پاک کنیم یعنی تقریباً روزی پنج ساعت باید وقت برای گریم میگذاشتیم.
حجازیفر در پاسخ به این سؤال که اگر حاج احمد این فیلم را ببیند نظرش چیست به «صبح نو» گفت: قطعاً آن هنگام که ایشان فیلم را ببینند من در اتاق حضور نخواهم داشت!
تلگرام، نقشی در انتخابم نداشت
در جریان پیشتولید «ایستاده در غبار» فراخوانی از طریق تلگرام برای انتخاب بازیگران این کار و از جمله بازیگر نقش اصلی انجام شده بود. حجازیفر اما با بیان اینکه از طریق این فراخوان انتخاب نشده به «صبح نو» گفت: من اصولاً به این فراخوانها علاقهای ندارم و هرگز از این روش انتخاب نشدم. من از طرف آقای ابراهیم امینی مسوول انتخاب بازیگر معرفی شدم. به من گفتند به دلیل نگاهها و ژستهایم مرا برای این نقش انتخاب کردهاند. هرچند با تردید آمدم اما وقتی قرار شد نقش را بازی کنم، سعی کردم با تمام وجودم حضور داشته باشم و خوشبختانه این روند جواب داد.وی تأکید کرد: مسوول انتخاب بازیگر «ایستاده در غبار» در نتیجه شباهتهای فیزیکی و خصوصیات اخلاقی من را انتخاب کرد. من آخرین گزینه برای این نقش بودم که البته تلگرام به کمکم نیامد. ناگفته نماند برخی از بازیگران از طریق فراخوان انتخاب شدند اما من، نه.موفقیت حجازیفر در ایفای درست و اصولی یک شخصیت اصیل این پرسش را پیش میآورد که آیا این ایفای نقش باعث شده جدیتر از قبل به بازیگری در سینما فکر کند؟ وی در این باره به «صبح نو» گفت: بازیگری بیشتر دغدغه من است تا شغلم. من به کارگردانی بیشتر علاقه دارم ولی اگر نقشهای خوبی وجود داشته باشند که بنده بتوانم آن را خوب اجرا کنم، بازیگری را هم ادامه خواهم داد.
بازیگر نقش احمد متوسلیان بیان کرد: فیلم «ایستاده در غبار» در بخشهای متفاوت حرفهای تازهای دارد؛ از هشدارها و نویدها میگوید و این در حوزه دفاع مقدس اتفاق خیلی خوبی بود و برای تبلیغ ارزشها نگاه تازهای را در پیش گرفته است. به نظرم در حیطه سینمای دفاع مقدس نباید سخت گرفت زیرا در نتیجه سختگیری، محصول قابل قبولی استخراج نخواهد شد سینمای ایران نیاز به هوای تازه دارد و هوای تازه است که ماندگاری سینما را رقم می زند ..
روزنامه صبح نو
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به بهار ۱۴۰۲ موکول شد
- معرفی هیات انتخاب بخش فضای باز جشنواره نمایش عروسکی
- در جشن سالانه نمایشگران عروسکی عنوان شد؛ روایت حجازیفر از چالشهای «مبارک»/ مرضیه برومند: دنبال بودجه بدوید
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی شد
- «موقعیت مهدی» از مرز ۵ میلیارد تومان عبور کرد
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- در نشست رسانهای «موقعیت مهدی» مطرح شد؛ کل دریافتی این فیلم ۳۰ میلیارد تومان بود
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- نفسگیر و میخکوب کننده/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- جشنواره تئاتر فجر رقیب پیدا میکند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





