روز گذشته، احمدرضا درویش پس از پنج ماه متن استعفای خود از شورایعالی سینما را رسانهای کرد. او بعد از پایین کشیدهشدن فیلم «رستاخیز» توسط وزارت ارشاد از پرده نمایش در اولین روز اکران این فیلم، نسبت به این رفتار وزارت ارشاد معترض شده بود و این اعتراض همچنان ادامه دارد.
او درباره این موضوع که آقای درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت ارشاد که گفته است توپ در زمین درویش است و این وزارتخانه اقدامات لازم را انجام داده، گلایه کرده است، افزود: از نظر محتوا، هیچ مشکلی با فیلم «رستاخیز» نداریم و حتی با اینکه این فیلم در خارج از کشور با دوبله انگلیسی یا عربی یا به زبانهای دیگر به نمایش درآمده است، نیز مشکلی نداریم.
اما درویش روز گذشته در گفتوگو با «شرق» درباره چرایی به تعویقانداختن انتشار متن استعفای خود از شورایعالی سینما تا امروز، میگوید: این متن تا امروز منتشر نشد چون آن زمان فکر میکردم اگر صبر کنم همه چیز حل خواهد شد، ولی ظاهرا آقایان تصمیم ندارند چیزی حل شود و به قول خودشان، توپ را در زمین فیلمساز انداختهاند! حالا ظاهرا این توپ، توپی جنگی است و حکایت از یک اعلام جنگ دارد. پیش از این فکر میکردم در فضای تعامل و گفتوگو میتوان راهحلی جست اما ظاهرا دولت محترم متوجه مسئولیتهای خودش نیست. دولت مصلحت دانسته «رستاخیز» را از پرده پایین بکشد. هر مصلحتی هم تبعاتی دارد. این مصلحت نیز برای «رستاخیز» در عرصه داخلی و خارجی تبعاتی داشته. البته ما به مصالح دولت کاری نداریم و به تصمیمشان احترام میگذاریم، منتها هزینه این مصلحتاندیشی دولت را ما نمیتوانیم برعهده بگیریم!
درویش با یک مثال، حرفهای خودش را تکمیل میکند: فرض کنید برای یک هواپیما مجوز پرواز صادر شده. بلیتها فروخته شده. مسافران در وقت مقرر سوار هواپیما شدهاند. هواپیما تا آمده بپرد، گفتهاند نه خیر! نباید بپری چون مصلحت نیست! خب، این لغو پرواز، بههرحال تبعاتی دارد؛ برای مسافران و تیم پرواز و… . آیا نباید ارگانی که مجوز پرواز صادر کرده این تبعات را برعهده بگیرد؟ آیا نباید دولت تبعات پایین کشیدهشدن «رستاخیز» را برعهده بگیرد؟ آن وقت آقای نوشآبادی سخنگوی وزارت ارشاد، بهجای صحبت از این تبعات، فرهنگ و هنر را در حد توپبازی تقلیل دادهاند و گفتهاند توپ در زمین سازندگان «رستاخیز» است.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- ۹ سال پس از ساخت؛ اکران آنلاین «رستاخیز» از ۱۶ اسفند
- تفاوت میان دنیای مجازی و دنیای حقیقی در سینما!
- مصائب «رستاخیز»/ به بهانه اکران برخط فیلمی که باز هم پرده سینما را نخواهد دید
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلم «دوئل» ساخته احمدرضا درویش
- احمدرضا درویش سریال میسازد/ «فصل قلندران»، پروژه جدید کارگردان «رستاخیز»
- تهیهکننده رستاخیز قصد دارد این فیلم را در نتفلیکس عرضه کند
- تابناک: انتشار نسخه با زیرنویس فارسی «رستاخیز» در فضای مجازی/ ۱۷٫۳ میلیارد دود شد!
- احمدرضا درویش: منتظر نسخه قانونی «رستاخیز» باشید/جهانیشدن سینمای ایران توهم است
- خاطره پژمان بازغی از خطری که چشمش را در فیلم دوئل تهدید کرده بود
- کواکبیان در تذکر شفاهی در صحن علنی : وزیر ارشاد به موضوع انتشار فیلم رستاخیز ورود کند
- ابراز تأسف کانون کارگردانان از قاچاق «رستاخیز»
- یادداشت اختصاصی دانش اقباشاوی درباره فیلم رستاخیز/ بیعت با نور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





