گلایههای برخی کارگردانها، تهیهکنندهها و پخشکنندههای سینمای ایران از اکران همزمان فیلمهای جدی، تلخ و اجتماعیشان با کمدیها، از سینمای خنده یک لولو و هیولای خطرناک ساخته و تصویرکرده است و آدم را به این نتیجهگیری اشتباه هدایت میکند که اکران همزمان فیلم کمدی و فیلم جدی اجتماعی، لزوما منجر به پیروزی اولی و شکست دومی میشود. سینماسینما – علی نعیمی: البته آمار و ارقام نوبتهای اخیر اکران و یکی دو سال قبل، به نوعی حکایت از پیروزی کمدیها با هر کیفیتی در اکران دارد و فیلمهای کمدی معمولا بیشتر از فیلمهای جدی و تلخ اجتماعی فروختهاند، هرچند با نقیضهایی هم در همین مدت روبهرو بودیم. با این حال به نظر میرسد نباید گناه شکستهای گیشه ای را گردن کمدیها و اکران همزمان با این فیلمها انداخت و خود را به عنوان قربانی جلوه داد، این شیوه درستی نیست و با متر و معیارهای سینما همخوانی ندارد.
در تحلیل استقبال ایرانیان از فیلمهای کمدی، به شاخصها و مولفههای مختلفی میتوان اشاره کرد. شاید بتوان گفت که درآمد سرانه ایرانیان (در تهران حدود ۳۷ میلیون تومان و در شهرستانها کمتر از ۲۷ میلیون تومان) معمولا کفاف مصرف فرهنگی را نمیدهد. از این رو مصرف فرهنگی (خرید کتاب، آلبوم موسیقی، بلیت تئاتر، سینما و کنسرت موسیقی و…) عمدتا به عنوان یک تفریح و سرگرمی مطرح است. اختلاف نزدیک به ۱۰ میلیون تومانی درآمد سالانه میان شهرستانیها و تهرانیها، میتواند عامل مهمی در شکلگیری نگاه این دو نوع مخاطب به سینما باشد.
طبقه متوسط شهری در تهران عمدتا گرایش بیشتری به سینما بهعنوان یک رسانه یا هنر دارد و طبقات شهری متوسط در شهرستانها عمدتا سینما را به عنوان یک تفریح و سرگرمی میشناسند. گرچه این تفاوت حداقلی است و با توجه به پایین بودن میزان درآمد سرانه در هر دو گروه، جنبه تفریحی بودن سینما بسیار پررنگتر از جنبه آگاهیبخشی، زیباییشناسی و تحلیلی این رسانه است. همچنانکه گفته شد مردم دوست دارند در اوقات تفریح و سرگرمی خود فیلمهایی را ببینند که اوقات خوشی برای آنان رقم بزند. فیلمهای حادثهای، ماجراجویانه، کمدی، ترسناک و… این هدف را تامین میکنند اما با توجه به ضعف نهادینه سینمای ایران در تولید فیلمهای پرتحرک و ترسناک، تنها گزینه پیشرو سینمای کمدی است.
سیدغلامرضا موسوی تهیهکننده سینما با بیان اینکه سینما صنعت سرگرمی سازی است گفت: یکی از وجوه سینما سرگرمی است. برای اینکه سرگرم بشوند می روند فیلم ببیند. قرار نیست در سینما هم یاد بدهی هایشان بیفتند فیلم کمدی تماشا میکنند. برخی هم که دوست دارند فیلمهای فرهنگیتری ببینند فیلمهای اجتماعی را تماشا میکنند. اما اینکه استقبال از فیلمّهای اجتماعی کمتر است به نظرم طبیعی است. مخاطب به سینما میرود که فیلمی را ببیند تا شارژ شود و سرحال بیاید و بتواند طول هفته را به خوبی سپری کند. دیدن برخی فیلمهای اجتماعی که ساختار خوبی هم دارد مشتری خودش را هم دارد.
وی در ادامه افزود: مثل فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی که سال گذشته بیش از ۱۶ میلیارد تومان فروش داشت. بنابراین مردم از فیلمهای خوب هم استقبال میکنند. برخی از فیلمّای اجتماعی که از آن استقبال نمیشود به گمان من فیلمهای شبه اجتماعی است. وقتی که فیلمی جذاب باشد و وجه سرگرمی آن بیشتر باشد مردم بیشتر از آن استقبال میکنند. قرار نیست مردم با گذران زندگی سخت خود در سینما هم شاهد همان مصیبتها و رنجهای اجتماعی باشند و در واقع سینما به عنوان یک کاتالیزور باید امید را در جامعه افزایش دهد و سلامت روانی جامعه را بهبود ببخشد.
این تهیهکننده سینما در ادامه اضافه کرد: کسانی که به دیدن فیلمهای اجتماعی میروند افرادی هستند که علاقمند به تفکر درباره مسائل مختلف هستند و نمیتوانیم از تمام اقشار جامعه توقع داشته باشیم چنین رویکردی به سینما داشته باشند.
وی با انتقاد از رویکردهای برخی نهادهای فرهنگی از جمله حوزه هنری برای توقیف برخی آثار و نمایش ندادن آنها گفت: بسیاری از این نهادها تمام تلاش خود را میکنند که فیلم اجتماعی ساخته نشود. سینمای ایران قدرت ریسکپذیری و ساخت آثار سینمایی در ژانرهای دیگر را هم دارد. به شرط آنکه امکانات مالی آن فراهم باشد. فیلمهای حادثهای بودجه بالایی را نیاز دارند و فیلمهای تاریخی به مراتب بیشتر باید جذب بودجه کنند تا بتوانند ساخته شوند. در شرایطی که سوددهی در سینمای ایران تنها معطوف به نمایش فیلمها در سینما و فروش رایت آن در شبکه نمایش خانگی است و از پخش بینالمللی و فروش به کشورهای دیگر بیبهره هستیم طبیعی است که کمتر سرمایهگذاری حاضر است فیلمی را در ژانر دیگری ولو به قیمت تجربه کردن فضای جدید بسازد چرا که بازگشت سرمایه در این مقطع کار بسیار دشواری است.
موسوی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایهگذاری در سینما یک ریسک پرخطر است گفت: در شرایطی که تهیه بودجه برای ساخت فیلم با دشواری بسیاری روبرو است و برای گرفتن وام از بانکها با سودهای بالا و بهرههای مرکب مواجه میشویم اینکه از همکارانم در حوزه تهیه آثار سینمایی توقع داشته باشیم در تولید دست به یک کار بدیع بزنند کار بسیار سختی است. در این شرایط تهیهکنندگان به دنبال سوژهها و ژانرهای مطمئنی میروند که میدانند توقیف نمیشوند و بازگشت سرمایهشان با اطمینان بیشتری صورت میگیرد.
وی در ادامه گفت: سینمای ایران برای بقا در رقابت با صنعت سینمای دنیا چارهای جز پذیرفتن ابزارهای صنعت سینما در این حوزه ندارد. پخش بینالمللی و ساخت و نمایش پروژههای بینالمللی تنها راه ما برای رسیدن به بازارهای کشورهای دیگر است. در این شرایط تنها باید منتظر باشیم تا یک فیلم در چند سینمای محدود اکران شود و اتفاق ویژهای نیز برای سینما نمیافتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





