سینماسینما، محمد حقیقت، برلین- امروز چهارشنبه ۲۲ فوریه، جشنواره برلین از نیمه گذشته و با اینکه سیزده فیلم از ۱۸ فیلم مسابقه دیده شده، هنوز فیلمی درخشان و درجه یک در این بخش ندیدهایم.اگرچه منتقدان سخاوتمند به دو، سه فیلمی بیشتر از بقیه ستاره دادهاند از جمله past lives – ساخته سلین سونگ – totem ساخته لیلا اویلس. اما دو، سه فیلم است که میتوان تمرکز بیشتری بر آن داشت؛ فیلم «دیسکو بوی» محصول مشترک فرانسه ایتالیا بلژیک از ساختاری چشمگیر برخوردار است. داستان دو برادری که با زحمت بسیار قصد دارند خود را مخفیانه به فرانسه برسانند تا اقامت آنجا را بدست آورند، اما یکی از آنها درمیانه راه که باید از رودخانه بزرگ و پرالتهابی عبور کنند جان میبازد. برادر دیگر موفق میشود برای بدست آوردن کارت هویت فرانسوی وارد ارتش غیر رسمی این کشور شود. او به ماموریتهای بسیار خطرناک فرستاده میشود، در ماموریتی به یک کشور آفریقایی با پدیده خاصی در ارتباط با دختری آفریقایی مواجه و زندگی او دگرگون میشود، استحاله مییابد و از خیر همه چیز میگذرد. ساختار فیلم پرکشش است و گاه بیننده با صحنههای غیر منتظرهای روبرو میشود. از دیگر فیلمهای قابل توجه یکی هم «سفر به صحرا» ساخته فیلمساز بنام آلمانی خانم مارگرت فون تروتا است که به زندگی زنی جوان شاعر نویسنده، میپردازد. او زندگی بسیار آزادی از هر نظر برای خود قائل است و با مردان بسیار در جاها و کشورهای گوناگون ارتباط تنگاتنگ برقرار میکند.
همچنین در بخشهای دیگر جشنواره باید از فیلم «بدترین دشمن من» اثر مستندوار مهران تمدن یاد کرد که یک بازجو را در مقابل یک زندانی سیاسی قرار میدهد. اگر چه هر دو قبلا مورد بازجویی قرار گرفته بودند، در اینجا نقشها جابهجا میشود؛ متهم قبلی بازجوی متهم تازه که همان بازجوی قبلی است، میشود. این چیدمان میزانس اجازه آفرینش مدل تازهای از مستند بهدست میدهد و استعداد کارگردان را به رخ میکشد. جالب اینکه خانم بازجو (با بازی زر امیر ابراهیمی) یک مرد را بهشکل بیرحمانه و خشنی مورد بازجویی قرار میدهد. از همین کارگردان فیلم دیگری نیز در بخشی دیگر حضور دارد بنام «جایی که خدا نیست» که آن هم در مورد شکنجه در زندان ها است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





