سینماسینما، نوید جعفری: مراسم اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر در شیراز برگزار شد.
«موقعیت مهدی» با نمایش بخشهایی از زندگی شهید مهدی باکری عاشقانهای را در دل جنگ روایت میکند تا از زاویه ای دیگر به زندگی و دفاع مقدس از دل تراژدی برادران باکری بپردازد.
۲۲ فروردین به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی این فیلم با حضور هادی حجازیفر، کارگردان و بازیگر این فیلم و احسان باکری فرزند شهید حمید باکری در سینما سعدی شیراز اکران شد و فرش قرمز آن در مجموعه هنر شهر آفتاب برگزار شد.
هادی حجازیفر، پس از اکران این فیلم جزئیاتی از کارنامه فعالیت خود ارائه کرد و اظهار داشت: ابتدا فعالیتم را با کارهای عروسکی آغاز کردم و سپس همزمان با تئاتر وارد رشته کارگردانی شدم.
کارگردان موقعیت مهدی افزود: علاقهای به بازیگری نداشتم و بیشتر کارگردانی را دوست داشتم تا اینکه معجزه فیلم ایستاده در غبار رخ داد.
وی درباره فیلم موقعیت مهدی گفت: ابتدا به عنوان بازیگر دعوت شدم و بعد اصرار کردم که خودم کارگردانی کنم که در این راه با مسیر سختی مواجه شدم به گونهای که فیلم ۱۱ بار به دلایل مختلف متوقف شد و دو و نیم سال مرحله پژوهش تا ساخت به طول انجامید.
کارگردان فیلم موقعیت مهدی افزود: علیرغم سختیهای زیاد فضای کار، ما را همدل کرد ولی زخم زبانها همیشه بوده و هست اما تمام عوامل فیلم یک دهم پولی را که میتوانستند در فیلم شهری بگیرند، نگرفتند و هنوز دستمزدها کامل نشده است.
حجازیفر درباره فشارهای موجود نیز بیان کرد: پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد و از فشارهایی که روی ما حتی بعد از اکران فیلم وجود داشت، کم کرد.
وی با بیان اینکه پرداختن به شهدایی مانند مهدی و حمید باکری در ۱۰۰ دقیقه غیرممکن است، عنوان کرد: در نهایت در این فیلم به ۶ موقعیتی که مهدی در آن بود، اشاره کردم.
کارگردان موقعیت مهدی با اشاره به اینکه به فرماندهان دفاع مقدس تاکنون به خوبی پرداخته نشده است، افزود: در این فیلم تلاش شد که تصویری درست از فرماندهی ارائه شود و این بخش از زندگی مهدی باکری برای من برجستهتر بود.
حجازیفر با بیان اینکه بخش عمدهای از رابطه حمید و مهدی در فیلم قابل پخش نبود و امیدوارم این بخش در سریال جبران شود، گفت: نسخه ۷ قسمتی سریال به بخشهای بیشتری از زندگی برادران باکری و عملیات بدر پرداخته است.
احسان باکری، فرزند شهید حمید باکری نیز در این نشست گفت: از سال ۶۲ که پدرم و ۶۳ که آقا مهدی شهید شدند غیر از دهه ۷۰ که مستندی درست کردند، فیلمی درباره شهیدان باکری ساخته نشد و این پروژه سال ۹۱ شروع شد، یعنی همانگونه که قرار نبود عملیات بدر اینگونه شود فیلم نیز بنا نبود پروژه ساختش طولانی شود.
وی درباره کارگردانی این فیلم نیز عنوان کرد: از آقای حجازیفر جز بازیها شناختی نداشتم اما چون در ساحت کارگردان کار اولشان بود ابتدا مخالف بودم چون فکر میکردم تصویری که بعد از مدتها منتشر میشود تاثیرگذار است.
احسان باکری ادامه داد: وقتی با حجازیفر صحبت کردم فهمیدم پژوهش کرده و چیزی بیشتر از بقیه میداند و حس کردم شاید بتواند انجام دهد، در همین راستا نیز تنها حجازیفر بود که در کمبود امکانات و سختیها به فیلم پرداخت حتی پرداختن به علی باکری که گذشته ویژهای داشت جراتی بود که حجازیفر داشت.
فرزند شهید باکری عنوان کرد: در سریال میتوان به بخشهای کودکی این دو برادر و نقش عمو علی که برادر بزرگ آنها بوده و تاثیر زیادی در سرنوشت این دو داشته نیز پرداخت.
در ادامه برنامه هادی حجازیفر به اتفاق ژیلا شاهی بازیگر فیلم در مجموعه هنر شهر آفتاب با مخاطبان و علاقهمندان دیدار و گفتگو کردند و پس از مراسم فرش قرمز و اهدای پوستر امضا شده فیلم به برندگان مسابقه اکران در نشستی با نوجوانان به گفتگو نشست.
حجازیفر با بیان اینکه علاقه اصلی او کارگردانی است از مشکلات ساخت فیلم گفت و در خصوص شهیدان باکری صحبت کرد.
حجازیفر با بیان اینکه در آذربایجان از سالیان دفاع مقدس در اکثر خانه ها عکسی از شهیدان باکری وجود دارد افزود: این علاقه و ارادت کاملا قلبی بود و امروز سخت است بدون شعار زدگی در خصوص دهه ۶۰ و آن دوران حرف زد.
کارگردان موقعیت مهدی با اشاره به پیشینه فرهنگی خانوادهاش و معلم بودن پدرش گفت: من در شرایطی کاملا معمولی و در دل جامعهای رشد کردم که تفکرات مختلفی داشتند.
وی افزود: افتخار میکنم زندگی معمولی داشتم و به جایی وابستگی نداشتم، با زحمت درس خواندم و تلاش کردم. پدرم دوست داشت در رشته دیگری درس بخوانم اما وقتی علاقهمندی من را دید تنها قولی که از من گرفت ساخت فیلم در خصوص شهیدان باکری و گردان عاشورا بود و شهدا خط قرمز من هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه این فیلم از هر دو سو دچار فشار بوده است گفت: برای در اختیار گرفتن یک ماشین سوخته پس از چند روز نامه نگاری با صرف هزینهای گزاف موفق به دریافت ماشین و تجهیزاتی شدیم که بارها سعی کردند در اختیار ما قرار نگیرد.
وی در خصوص موقعیت مهدی گفت: این فیلم در ستایش زندگی است، نور تاباندن به موقعیتهای پنهانی که در زندگی یک خانواده مذهبی و شهید وجود دارد و بسیاری از این عشق به زندگی بیخبر هستند.
کارگردان موقعیت مهدی افزود: باید روحیه وطن۰پرستی و گفتگو را در جامعه تقویت کنیم. باید مرزی که میان سلایق مختلف جامعه وجود دارد را از بین ببریم تا این نگاه سرد میان افراد جامعه از بین برود، هنر گفتگو میتواند به نشاط جامعه و پیشرفت نسل بعدی منتهی شود.
وی در پاسخ به یکی از مخاطبان در خصوص برگزاری فرش قرمز برای فیلمهای ارزشی و دفاع مقدس گفت: چرا باید با این کار و ارتباط مستقیم با مخاطب مخالفت کنیم؟ هر فیلم علاوه بر بحث هنر در قالب صنعت هم باید دیده شود و بخشی از تبلیغات و ارتباط با مخاطب از همین طریق اتفاق میافتد. در جشنواره فجر امسال عملا فرش قرمز تبدیل به فیروزه ای شد و فقط هزینهای به بیت المال تحمیل شد تا موکت و فرشی با رنگ تازه تهیه شود.
وی در ادامه افزود: سینما هنر و صنعت است، علاقهمندی من بیشتر در زمینه کارگردانی است و بیتردید در تجربههای آینده دوست دارم در ژانرهای دیگر هم کسب تجربه کنم.
عکسها: محمدرضا عبدلی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
- برای خاطره سینما/ روایت شیراز و جشنواره فیلم فجر
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- حالا من خود مرگم!/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- کپی که برابر اصل نشد/ نگاهی به سریال «حیثیت گمشده»
- تکنولوژی در خدمت جهانِ معنا/ نگاهی به انیمیشن «دریای عمیق»
- پردهی آخر/ در یادبود فریماه فرجامی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید