اردوان زینی سوق_نخستین آمار فروش از فیلم «سلام بمبئی» در حالی پنجشنبه شب اعلام شد که هنوز برخی سئانسهای نمایش فیلم آغاز نشده بود؛ حاصل خبررسانی زودهنگام تناقضها در آمار فروش شد.
به گزارش سینماسینما، چندیست که کار رکوردشکنی در آمار فروش فیلمهای سینمایی به روز کشیده شده است؛ یعنی اگر تا چند سال قبل مجموع فروش یک فیلم را ملاک قرار داده و آن را رکوردشکن تلقی میکردند، حالا براساس سئانسهای نمایش و حتی فقط براساس نمایش در روز افتتاح فیلمی را در جدول رکوردشکنها جای میدهند.
اهمیت این موضوع در خبرسازیها به قدری است که معمولا پخشکنندگان به خصوص افرادی که اطمینان به فروش بالای فیلم خود دارند، خیلی زود خبررسانی در این زمینه را آغاز میکنند.
نخستین فیلمی که امسال توانست رقم فروش در اولین روز اکران را جابهجا کند «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بود. این فیلم در اولین روز نمایش ۱۴۵ میلیون تومان فروخت و به این ترتیب رکوردی را به نام خود ثبت کرد، اما خیلی طول نکشید که «فروشنده» از راه رسید.
فروشی که «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در نخستین پایان هفته به آن دست یافت، به عنوان رقمی رکوردشکن ثبت شد. این فیلم در نخستین آخر هفته موفق شد به فروش ۶۰۰ میلیونی برسد که تا قبل از پایان تابستان ۱۳۹۵ رقمی رکوردشکن محسوب میشد. همینطور فروش روز نخست اکران فیلم ۲۵۰ میلیون تومان بود که عملا ۱۱۰ میلیون تومان بیش از رکورد قبلی بود.
با اکران «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور، علی سرتیپی پخشکننده فیلم اعلام کرد، فیلم فقط در یک روز موفق شده است به فروش ۵۰۰ میلیونی برسد. این اتفاقی بیسابقه در سینمای ایران محسوب میشود و شاید همین بود که توجهها را به فروش «سلام بمبئی» جلب کرد.
پنجشنبه شب سرتیپی در گفتوگو با کانال «سینما» اعلام کرد فروش فیلم به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
این خبر صبح جمعه دوازدهم آذرماه با اما و اگرهایی روبرو شد. تردید در مورد صحت رقم اشاره شده زمانی آغاز شد که خبرگزاری «ایلنا» براساس آمار سایت سینماتیکت به عنوان مرجع رسمی فروش فیلمهای سینمایی رقم فروش را ۱۳۵ میلیون تومان اعلام کرد.
ساعاتی بعد از انتشار خبر در ایلنا با این دلیل قابل درک که سینماتیکت در حال تکمیل رقم مجموع فروش است، رقم نهایی در سایت رسمی آمار فروش فیلمها تغییر کرد. رقم نهایی در این سایت ۳۶۷,۶۱۷,۰۰۰ تومان اعلام شد.
در فاصله بین اعلام رقم نخست از سوی سینما تیکت و اعلام فروش ۳۶۰ میلیونی، سرتیپی در گفتوگو با سینماسینما، تاکید کرد این اختلاف در آمار به این برمیگردد که برخی سالنهای سینما رقم فروش را دیرتر اعلام میکنند. در این گفتوگو سرتیپی مجموع فروش فیلم را ۶۰۰ میلیون تومان در روز نخست اکران اعلام کرد، یعنی ۱۰۰ میلیون بیش از آنچه که شب قبل اعلام کرده بود.
سایت سینما تیکت تا ساعت ۱۶٫۳۰ دقیقه روز جمعه دوازدهم آذرماه رقم فروش ۳۶۰ میلیونی را تغییر نداد.
از سوی دیگر این نکته در مورد آمار فروش سایت سینماتیکت وجود دارد که به دلیل لحاظ نکردن فروش برخی از سالنهای سینما، عملا برای رسیدن به فروش واقعی فیلمها باید به آمار این سایت، ۱۰ درصد فروش اعلام شده را افزود. با این حساب هم فروش فیلم محمدپور به ۴۰۰ میلیون تومان میرسد.
اینکه آمار فروش اعلام شده از سوی پخشکننده با فروش رسمی تطابق ندارد، یا میتواند حاصل هیجان پخشکننده از فروش بالای فیلم و غافلگیری در روز نخست اکران باشد یا گامی برای جوسازی و ایجاد فضای مثبت در مورد استقبال از فیلم. هر کدام از این دلایل که باشد، فروش «سلام بمبئی» در روز نخست خود بحثی داغ در فضای مجازی شد تا همچنان توجهها به این فیلم پرخبر جلب شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اکران «سینما شهر قصه» به زمستان موکول شد
- اکران آنلاین «عروسی مردم» از ۲۶ مهر
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- در فاصله دو هفته مانده تا اکران عمومی؛ لوگوموشن «عروسی مردم» رونمایی شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- علی سرتیپی مطرح کرد: بلیت سینما چند دلار باید باشد؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- علی سرتیپی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی ویاودیها شد
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





