جشن بزرگداشت های خانه سینما محل حمله و گلایه های شدید سینماگران به دولتمردان بود.

به گزارش “سینماسینما” بخش بزرگداشت های هفدهمین جشن بزرگ سینما دیروز، ۱۷ شهریور ماه با حضور وزیرکار، رییس سازمان سینمایی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و جمع زیادی از سینما گران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در این مراسم که غیبت وزیر ارشاد کاملا به چشم می آمد، هیات مدیره خانه سینما از وزیر کار تقدیر کرد و او نیز طی سخنانی آشنایی قابل توجه اش با سینما و سینماگران را به رخ کشید تا آه از نهاد سینماگران بلند شود.
رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما در سخنانش گفت: “از خودم خجالت می کشم که مجبور هستیم در دولتهای مختلف همچنان خواسته های حداقلی هنرمندان را به دفعات بیان کنیم ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. برای ما سخت است که بگوییم ما را جدی بگیرید. به خدا ما به درد میخوریم” و ادمه داد: تعجب من از این است که دولت ها خوب یا بد یکی پس از دیگری می آیند و می روند اما همه آنها در یک موضوع آن هم بی اعتنایی به مقوله هنر اشتراک نظر دارند”.
میرکریمی سپس با کنایه ای تند رییس جمهور را نواخت: “من امیدوارم حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم مجبور نباشد در نشست رسانه ای پیش رو، برای سومین بار و در مقابل این سوال که برای مقوله فرهنگ و هنر چه کردهاید از بازگشایی خانه سینما به عنوان دستاورد دولتش یاد کند.”
سپس نوبت همایون اسعدیان بود که نیامدن وزیر ارشاد به این مراسم را به رخ بکشد: “بعید می دانم دعوتنامه هفدهمین جشن سینمای ایران به علی جنتی نرسیده باشد زیرا ما برای ایشان قطعا کارت دعوت فرستادیم. حال من به عنوان دبیر جشن سینمای ایران از حضور نیافتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد خجالت می کشم.”
در این مراسم طی اقدامی معنادار مقابل چشمان معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی از وزیر کار تقدیر شد. او هم سخنانی گفت که بوی آشنایی و علاقه فراوان به سینما را می داد: “هنوز دیالوگهای «قدرت» با بازی فرامرز قریبیان را در فیلم «گوزنها» و بهروز وثوقی را به یاد می آورم. هیچ نسلی بدون قهرمان ذهنی نیست و سینما در این دوره بسیار موثر بوده است.”
ربیعی ادامه داد: همه پارادایمهای سینمای ایران را دوست دارم و همه قابل احترام هستند. سینمای منتقد ما را به راهکارهای زیادی میتواند برساند. بنابراین باید بیشتر به هم اعتماد کنیم چون به اعتماد بزرگ در جامعه نیاز داریم. شما سینماگران می توانید آرزوهای یک نسل را در جامعه بسازید. دلمان میخواهد دیالوگهای شما همواره در ذهن ما بماند.”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- کمی بیرحم کمی جسور/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





