سینماسینما، درنا حسین زاده- بازار صحبت درباره فیلم اصغر فرهای بعد از نخستین نمایش «فروشنده» برای اهالی مطبوعات در جریان شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن داغ شده است. از نیمههای شب گذشته، بعد از پایان نمایش فیلم، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در کنار سایتهای خبری رسمی، واکنش منتقدان، نویسندگان و سینماگران ایرانی و خارجی را به فیلم منتشر کردهاند؛ نقدها و نظراتی که میتوان براساس جمعبندی تمام آنها به این تصویر رسید:
یک زوج در مرکز داستان، ورود نفر سومی به زندگی آنان، اتفاقی که برای یکی از زن و شوهر قصه رخ میدهد و واکنش طرف مقابل به او. کلیت قصه را شکل میدهد؛ قصهای که با یک نگاه کلی به دیدگاههای مطرح شده درباره آن نه یک شگفتی که فیلمی بالاتر از متوسط و قابل قبول ازریابی شده است.
در آستانه نمایش رسمی فیلم در جشنواره و بعد از آن برگزاری نشست خبری، نگاهی به کلیدیترین کلماتی که در نقد و شرح فیلم به کار رفته میتواند تا حدودی وضعیت هفتمین ساخته سینمایی فرهادی را در کن امسال روشن کند.
محوریت مرد در قصه
یکی از نگاههای تکرار شونده درباره «فروشنده» اشاره به شخصت مرد قصه است. عماد با بازی شهاب حسینی گویا در جلب توجهها موفق بوده است همانطور که دبورا یانگ نویسنده هالیوود ریپورتر درباره آن نوشت: «در فیلم «فروشنده» با استفاده از یک حمله تروماتیک که به تشنگی غیرقابل کنترل یک مرد برای انتقام میانجامد دوباره به جنبه تیره و تاریک روح پرداخته است.»
جسیکا کیانگ نویسنده پلی لیست که البته نگاه چندان مثبتی به فیلم فرهادی ندارد، نقش شخصیت مرد را در فیلم چنین بیان کرد: «فیلمی راجع به بی اعتمادی و ترس زنان نسبت به مردان است.»
تحلیلهای روانشناسانه
موتیف دیگری که در نوشتهها و گفتهها درباره اثر جدید فرهادی تکرار میشود، رویکرد روانشناسانه او در فیلم است.
اریک مولار منتقد کانادایی فیلم را از زاویه دید روانشناسانه چنین تحلیل کرد: «در این بوم نقاشی (فیلم «فروشنده»)، فرهادی مسائل مختلفی را برای ما کالبد شکافی میکند: مانند خشم، انتقام، تحقیر، عصبانیت، افتخار، بخشش و ترحم. و همچنین تغییرات روابط بین یک زوج که با یک اتفاق ناگوار روبرو شدهاند را تصویر میکند.»
دبورا یانگ هم دیدگاه خود را چنین بیان کرد: «آنچه در این فیلم پیش از هر چیز به چالش کشیده میشود ضعف روانشناختی و خلاء اخلاقی شخصیتهای داستان یعنی عماد (با بازی شهاب حسینی) و رعنا (با بازی ترانه علیدوستی) است که هر دو بازیگرند و بخشی از طبقه بالای فرهنگی در تهران محسوب میشوند.»
مقایسه با «جدایی…» و «درباره الی»
مقایسه فیلم با دو اثر مطرح فرهادی «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» از دیگر نکاتی است که در نوشتههای مختلف خطی از آن دیده میشود. در اغلب نوشتهها «فروشنده» در جایگاهی بالاتر از «گذشته» قرار میگیرد، اما در رقابت، از «جدایی…» و «درباره الی» نمیتواند عبور کند.
آلخاندرو جی کالوو ناشر اسپانیایی در حالی که دو فیلم اخیر فرهادی را به هم مقایسه کرد، مهندسی قوی که در فیلم وجود را هم اینچنین نقد کرد: «فرهادی در «فروشنده» نسبت به «گذشته» پیشرفت کرده، اما همچنان درامی بیش از حد مهندسی شده دارد.»
جسیکا کیانگ در این زمینه هم نوشت: «فیلم «فروشنده» با این وجود همچنان تجربهی همراهی با فرهادی، خط داستانی میخکوب کننده و دیدن فیلمی بسیار بهتر از اثر مایوسکننده این کارگردان یعنی «گذشته»، ارزشمند و جذاب است.»
علی معلم منتقد ایرانی که این روزها در کن به سر میبرد، در این زمینه دیدگاه خود را اینطور بیان کرد: «اینکه مسئله گناه و قضاوت در کار فرهادی دوباره طرح شده از لحاظ ریتم داستانی و اجرا فیلم را شبیه به «درباره الی» میکند.»
دبورا یانگ این نگاه را چنین بیان کرد: «فیلم «فروشنده» دارای پیچیدگی اجتماعی فوقالعاده فیلم برنده اسکار «جدایی» نیست.»
دانلد کلارک از آیریش تایمز «فروشنده» را فیلمی خشکتر از «جدایی…» ارزیابی کرد: «فروشنده با همان الگوی «جدایی…» راز پنهان در ازدواج پیش میرود، اما کمی خشکتر و آکادمیکتر.»
درامی اخلاقی و اجتماعی
اینکه محوریت قصه فرهادی بار دیگر بر یک زوج گذاشته شده، نکته دیگری است که در نوشتهها و اظهارنظرهای مختلفی به آن اشاره شده است. از جمله اینکه اریک مولار منتقد کانادایی با بیان این جمله که همچنان یک زوج در مرکز داستان هستند، به شباهت این فیلم با ساختههای قبلی فرهادی اشاره میکند. او البته باور خود را درباره نسبت «فروشنده» و شصت و نهمین دوره جشنواره کن چنین بیان کرد: «اصغر فرهادی با فیلمش سطح مسابقه را بالا برد.»
تیم گریرسون نویسنده اسکرین اینترنشنال به وجه اخلاقی فیلم چنین اشاره کرد: «سرگردانی اخلاقی و کنایههای دراماتیک سرراست فرهادی این بار کمرمقتر از همیشه است و به سختی میتواند تاثیر بگذارد.»
جردن فرلی از توتال فیلم هم در این باره چنین اظهارنظر کرد: «نمایش اخلاقگرایانه تکان دهندهای از ایران که به پای «جدایی…» نمیرسد.»
استفان له بلانک روزنامهنگار فرانسوی هم فیلم جدید فرهادی را داعیهای پرشور علیه انتقامجویی ارزیابی کرد.
تعلیق در قصه و پایانبندی میخکوبکننده
همانطور که در ساختههای اخیر فرهادی دیده شده، تعلیق این بار هم یکی از عناصر پراهمیت فیلم است. البته نگاهها به این تعلیق هم از سوی منتقدان متفاوت است.
دبورا یانگ در این مورد نوشت: «در اینجا گرههای داستان چندان پنهان نیست و حسی از درام تصنعی موجب شده بخشهایی از فیلم خستهکننده باشند اما همه اینها با پایانبندی فوقالعاده فیلم که تماشاگر را هیجان زده و میخکوب میکند جبران میشود.»
اوون گلیبرمان که فرهادی را مانند اغلب فیلمسازان در این سالها متاثر از آلفرد هیچکاک میداند درباره نقش تعلیق در فیلم نوشت: «فیلم جدید اصغر فرهادی، کارگردان ماهر فیلمهای «جدایی» و «گذشته»، یک جواهر خوش تراش دیگر از تعلیق نئورئال است. زمانی که فیلمهای «جدایی»، «گذشته» و یا فیلم جدید «فروشنده» را تماشا میکنید مجذوب آن میشوید. ما تحت تاثیر چیزی قرار میگیریم که تنها میتوان آن را تعلیق نامید و این مهیج و شگفتآور است، اما این تعلیق به طور کلی با آنچه در ذهن و قلب شخصیت های داستان میگذرد پیوسته است.» او همچنین ترانه علیدوستی را نسخه ایرانی ماریون کوتیار نامید.
براساس نگاه علی معلم هم تعلیق موجود در روایت و شیوه قصهگویی فرهادی موجب میخکوب شدن تماشاگران میشود. او دیدگاه خود را چنین بیان کرد: «فیلم«فروشنده» خوشبختانه در داستانگویی فیلم بسیار موفقی بود و تماشاگران را روی صندلی میخکوب کرد. حالا می شود با اطمینان گفت فرهادی بهترین داستانگو سینمای معاصر ایران است.» او فیلمنامه «فروشنده» را یکی از بهترین فیلمنامههای موجود در میان آثار حاضر در کن برشمرد.
جسیکا کیانگ هم با وجود نگاه نه چندان مثبت خود به فیلم نتوانست از وجه میخکوبکنندگی داستان بگذرد: «فیلم «فروشنده» با این وجود همچنان تجربه همراهی با فرهادی، خط داستانی میخکوب کننده و دیدن فیلمی بسیار بهتر از اثر مایوسکننده این کارگردان یعنی «گذشته»، ارزشمند و جذاب است. فرهادی باز هم در این فیلم موفق میشود در پیچیدهترین قسمتهای داستان، بار دراماتیک آن را حفظ کند.»
در انتظار رای داوران
نگاه منتقدان به فیلم این امیدواری را ایجاد میکند که فرهادی بعد از «گذشته» گامی رو به جلو برداشته است، اما اینکه داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن چه نگاهی به ساخته جدید این کارگردان ایرانی صاحب اسکار دارند، نکتهای است که قبل از پایان روز یکشنبه دوم خرداد ماه روشن خواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- آغاز هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود