در حالی که دنبالههای فانتزی و اکشن سینماها را پر کردهاند، مخاطبان فیلمهای اوریجینال و اصیل به خانه کوچ کردهاند و به صورت استریم فیلم تماشا میکنند.
به گزارش سینماسینما، برای اولین بار در تاریخ هر ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ را فیلمهایی تشکیل دادهاند که خود دنبالههای فیلمهای قبلی بودهاند. پس اصالت را فراموش کنید چون این روزها پول در نمیآورد و یاد حرف اسکورسیزی بیافتید که گفته بود، مخاطبان سینماها فیلمهایی میخواهند که شبیه دنیای بازی باشند.
تا به این جای سال که تنها چند هفته تا پایانش باقی مانده ۱۰ فیلم پرفروش سال این فیلمها بودهاند:
۱. درون بیرون ۲
۲. ددپول و ولورین
۳. من نفرتانگیز ۴
۴.تلماسه: قسمت دوم
۵. گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید
۶. پاندا کونگفو کار ۴
۷. بتلجویس بتلجویس
۸. ونوم: آخرین رقص
۹. پسران بد: بران یا بمیر
۱۰. پادشاهی سیاره میمونها
به زودی دنباله دیگری به این فهرست افزوده میشود و آن فیلم «شرور»، پیش درآمد «جادوگر شهر اوز» است که در حال رسیدن به فروش یک میلیارد دلاری است تا جایگاه سومین فیلم پرفروشترین سال ۲۰۲۴ را به دست آورد. این در حالی است که دنباله همین فیلم پیش از این فیلمبرداری شده و قرار است سال ۲۰۲۵ اکران شود.
در این میان وضعیت سینمای قدیمی چطور است؟ این روزها سینماهای هنری درآمد چندانی ندارند و طرفداران این نوع فیلمها همه به جمع پخش در خانه پیوستهاند. در همین حال، سه فیلم اورجینال موفق سال شامل «با ما تمام میشود» که اقتباسی از یک رمان محبوب است، انیمیشن «روبات وحشی» و «باب مارلی: یک عشق» که یک فیلم زندگینامهای برپایه موسیقی است، هستند.
به نظر میرسد یک چرخه نفرینشده ایجاد شده است؛ تماشاگران میگویند هالیوود فقط به دنبال ساخت دنبالهها و بازسازی فیلمهای قدیمی است، اما برای تماشای آن دنبالهها و بازسازیها راهی سینماها میشوند و فیلمهای اوریجینال و واقعی را نادیده میگیرند و به همین دلیل مدیران هالیوود برای ساخت دنبالهها و بازسازیهای بیشتری چراغ سبز نشان میدهند.
جورج لوکاس، خالق «جنگ ستارگان» یکی از چهره هایی است که به تازگی در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی به این روند دنباله سازی به شدت تاخت و به آن انتقاد کرد.
۳۰ سال پیش، در سال ۱۹۹۳، فهرست ۱۰ فیلم پرفروش را فیلمهای اوریجینال تشکیل می دادند و در این فهرست این فیلمها جای داشتند: «پارک ژوراسیک»، «خانم دابتفایر»، «فراری»، «شرکت»، «بیخواب در سیاتل»، «پیشنهاد بیشرمانه»، «در خط آتش»، «گزارش پلیکان»، «فهرست شیندلر» و «کلیفهنجر».
در آغاز قرن جدید یعنی در سال ۲۰۰۰ نیز هنوز فهرست ۱۰ فیلم برتر سال قابل قبول بود و تنها یک دنباله یعنی «ماموریت غیرممکن ۲» و فقط یک فیلم ابرقهرمانی «مردان ایکس» در میان ۱۰ فیلم برتر جای داشتند و ۸ فیلم اوریجینال شامل «دور افتاده»، «گلادیاتور»، «ملاقات با والدین»، «کاملا طوفانی»، «آنچه زنان میخواهند»، «دایناسور»، «آنچه در زیر نهفته است»، «فیلم ترسناک» فهرست پرفروشترینها را تشکیل داده بودند.
اکنون در سال ۲۰۲۴، به نظر نمیرسد راهی برای خروج از این چرخه وجود داشته باشد و تا زمانی که مخاطبان در انتظار «انتقامجویان ۵» یا «سریع و خشمگین ۸» باشند، مدیران استودیو همچنان به ساخت این فیلمها رغبت خواهند داشت.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- «تاندربولتز» صدرنشین گیشه جهانی شد
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- در غیاب فیلمهای پرفروش و رویدادهای ورزشی؛ کاهش فروش سینماهای آلمان در برابر تثبیت فروش در اروپای سال ۲۰۲۴
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- کنسرت نمایش کورالاین / گزارش تصویری
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- اسماعیل خلج «دوستان با محبت» را روی صحنه میبرد
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- مدیر و داوران بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- مسعود رشیدی درگذشت
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- دو نمایشنامه از مریم منصوری منتشر شد
- «بامداد خمار» و چالش بزرگ یک اقتباس
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم





