سینماسینما، محمد حقیقت:
در محافل سینمایی فرانسه مدتی است بحث بر سر این است که آیا از جنبه تجاری و فروش در گیشه ها، آثار فرانسوی فقط باید روی تعدادی از فیلمهای کمدی (که اغلب سطحی هم هستند) حساب کند؟! در این میان اخیرا فیلم «یک چیز کوچولوی اضافی» که کمدی پیش پا افتاده ای درباره خانواده های معلولان است روی پرده رفته است. آنها قرار است به تعطیلات تابستانی بروند. در اتوبوس و در جاده ها و همچنین در تعطیلات، وقایع خنده دار( وگاه تمسخره آمیز برای معلولان) پیش می آید تا تماشاگران را بخنداند.
این فیلم توانسته در مدت کوتاهی حدود هشت میلیون بیننده را به سالنها روانه کند و پیش بینی می شود که در نهایت به ده میلیون هم خواهد رسید. با به پرده آمدن فیلمهای غیر کمدی که از آثار نویسنده بنام فرانسه الکساندر دوما اقتباس شده مثل سه تفنگدار و کنت مونت کریستو، که ساختار پرشکوه و نمایشی و پر هزینه دارد، سالنهای سینمای فرانسه جان تازه ای گرفته اند که این تیپ فیلمها می تواند با آثار پر هزینه هالیوودی رقابت کنند.
کارشناسان صنعت سینما در این کشور، معتقدند که سرمایه گذاری روی آثار الکساندر دوما، نویسنده ای که ۱۵۴ سال پیش فوت کرده یکی از راه چاره ها برای تحرک بخشیدن به این صنعت/هنر است. در زمان این نویسنده، ویکتور هوگو و آلفونس دو لامارتین هم زندگی می کردند که از آثار ویکتور هوگو نیز در این زمینه فیلمسازان توانسته بودند آثار با اهمیتی خلق کرده که فروش خوبی هم کرده بودند. فیلم« کنت مونت کریستو» که از جمعه ۲۸ ژوئن روی پرده رفته با بازی های بسیار خوب از جمله پی یر نینی، در روز اول، ۱۲۵ هزار تماشاگر داشت. از روز شنبه، صف های بسیار طویل در مقابل سینماها دیده می شد و میتوان حدس زد که با فروش بالایی در روزهای پیش رو، روبرو خواهد شد.
این فیلم بطور مشترک توسط دو کارگردان، ماتیو دولاپورخت و الکساندر دولا پاتلیر به مدت زمان سه ساعت در کاخ ها و شاتو ها و مکان های تاریخی ساخته شده که ویژگی لوکیشن ها و لباس های تاریخی جذابیت خاصی به فیلم بخشیده است.
داستان آن در باره ادموند دانتز، ملوانی ۱۹ ساله است که در شهر مارسی درست در روز ازدواجش با زیباترین دختر آنجا، در کلیسا او را دستگیر می کنند و به اتهام جرمی که هرگز نکرده متهم کرده و به زندان می افتد. او قربانی یک توطئه شده که ۱۴ سال از زندگی اش در زندان قصر سپری می شود، اما سرانجام از آنجا فرار میکند. آنچه که برای سینمایی کردن رمان الکساندر دوما افسون کننده است ترکیب عشق، ماجراجویی، خیانت، انتقام، اتهام و سرانجام به پیروزی رسیدن است.
جوان داستان بعد از رهایی از زندان هویت خود را عوض میکند و بنام کونت مونت کریستو باز می گردد تا از سه مردی که به او خیانت کرده بودند انتقام بگیرد. درست چند روز قبل از ازدواج وی، فرماندار ان ناحیه کاپیتان نامدار اما فاسد یک کشتی مهم را از مقام خود بر کنار می کند و این جوان را به جای وی می گمارد، دسیسه کاپیتان فاسد در خفا علیه جوان با استعداد و عاشق آغاز می شود. رمان الکساندر دوما در آغاز پادشاهی لویی هجدهم در فوریه ۱۸۱۵ آغاز میشود زمانی که ناپلئون خود را برای کشور گشایی آماده کرده و قرار است صد روز از مقر خود دور شود. فیلم دارای صحنه های فوق العاده زیبا، تاثیر گذار از نظر میزانس و همچنین فیلمبرداری است. ماجراهای پر تحرک و خوش ساخت اثر، لحظه ای تماشاگر را رها نمی کند. این فیلم که در جشنواره کن امسال خارج از مسابقه شرکت کرده بود، و با بودجه ۴۳ میلیون یورو تهیه شده است، میتواند شاهکاری در سینمای همه پسند تلقی شود. این فیلم همچنین به کشورهای بسیاری فروخته شده است.
این فیلم در سه روز اول در ۶۲۸ سالن، تعداد ۶۷۱ هزار تماشاگر داشته که با توجه به تعداد سانس های محدود- بخاطر مدت سه ساعته فیلم – یک رکورد تازه در سینمای فرانسه امسال به حساب می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





