سینماسینما، محمد حقیقت- جشنواره کن
فردا جمعه ۲۶ مه آخرین فیلمهای بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در در میآیند. همچنین مراسم اختتامیه بخش نوعی نگاه نیز در سالن دوبوسی برپا خواهد شد و بعد از آن برنده جایزه بزرگ دوباره به نمایش در خواهد آمد. بر مبنای گمانهزنیهای حاضران در بخش نوعی نگاه، فیلم ایرانی «آیههای زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی شانس به دست آوردن یکی از پنج جایزه این بخش را دارد. در جدول ارزشگذاری که در زیر آمده، از ۱۵ منتقد فرانسوی -تا به امروز- دو نظر درباره این فیلم به چاپ رسیده که یکی از آنها نشان نخل طلا و دیگری دوستاره است. تا نظر داوران چه باشد!
در بخش مسابقه که در همین جدول نظرات منتقدین دیده میشود، همچنان فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» ساخته خانم ژوستین تریه، با داشتن ۵ نخل طلا در جدول، بالاتر از بقیه قرار دارد. در رده پایینتر، کمترین امتیاز به فیلم «کلوپ صفر» ساخته جسیکا هاستر داده شده و باید منتظر نظر داوران در روز شنبه در اختتامیه باشیم.
نگارنده نیز به ترتیبی که در قسمت چپ همین جدول به صورت دستنوشته دیده میشود، فیلمها را ارزشگذاری کرده است؛ بهترین فیلمهای مسابقه تا به امروز عبارتند از: «منطقه مورد توجه» ساخته جاناتان گایرز، «آناتومی یک سقوط» و «برگهای پژمرده » (اکی کوریسماکی) که هر کدام سه ستاره دریافت کردهاند. اما نگارنده هنوز فیلمی که قابلیت دریافت نخل طلا را داشته باشد ندیده است. در فیلمهای خارج از مسابقه، به طور قطع «قاتلان ماه کامل» اثر درخشان اسکورسیزی بی چون چرا شایستگی دریافت نخل طلا را دارد که البته داوران اجازه ندارند به آن جایزه بدهند، اما ما تماشاگران این اجازه را به خود می دهیم!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۵؛ درخشش سینمای فلسطین در مصر/ دو جایزه برای علیرضا خاتمی
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





