سینماسینما، محمد حقیقت- جشنواره کن
فردا جمعه ۲۶ مه آخرین فیلمهای بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در در میآیند. همچنین مراسم اختتامیه بخش نوعی نگاه نیز در سالن دوبوسی برپا خواهد شد و بعد از آن برنده جایزه بزرگ دوباره به نمایش در خواهد آمد. بر مبنای گمانهزنیهای حاضران در بخش نوعی نگاه، فیلم ایرانی «آیههای زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی شانس به دست آوردن یکی از پنج جایزه این بخش را دارد. در جدول ارزشگذاری که در زیر آمده، از ۱۵ منتقد فرانسوی -تا به امروز- دو نظر درباره این فیلم به چاپ رسیده که یکی از آنها نشان نخل طلا و دیگری دوستاره است. تا نظر داوران چه باشد!
در بخش مسابقه که در همین جدول نظرات منتقدین دیده میشود، همچنان فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» ساخته خانم ژوستین تریه، با داشتن ۵ نخل طلا در جدول، بالاتر از بقیه قرار دارد. در رده پایینتر، کمترین امتیاز به فیلم «کلوپ صفر» ساخته جسیکا هاستر داده شده و باید منتظر نظر داوران در روز شنبه در اختتامیه باشیم.
نگارنده نیز به ترتیبی که در قسمت چپ همین جدول به صورت دستنوشته دیده میشود، فیلمها را ارزشگذاری کرده است؛ بهترین فیلمهای مسابقه تا به امروز عبارتند از: «منطقه مورد توجه» ساخته جاناتان گایرز، «آناتومی یک سقوط» و «برگهای پژمرده » (اکی کوریسماکی) که هر کدام سه ستاره دریافت کردهاند. اما نگارنده هنوز فیلمی که قابلیت دریافت نخل طلا را داشته باشد ندیده است. در فیلمهای خارج از مسابقه، به طور قطع «قاتلان ماه کامل» اثر درخشان اسکورسیزی بی چون چرا شایستگی دریافت نخل طلا را دارد که البته داوران اجازه ندارند به آن جایزه بدهند، اما ما تماشاگران این اجازه را به خود می دهیم!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۵؛ درخشش سینمای فلسطین در مصر/ دو جایزه برای علیرضا خاتمی
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





