آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار پس از نامزدی جنجالی «آندرهآ ریسبرو» برای بهترین بازیگر زن جوایز اسکار ۲۰۲۳، مهم ترین تغییر قوانین خود را در مورد کمپینهای تبلیغاتی اسکار اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، این تغییرات و شفافسازیها پس از آن صورت میگیرد که چندین اتفاق به عنوان احتمالاً نقض قوانین مربوط به کمپینهای تبلیغاتی توسط نامزدهای جوایز اسکار امسال روی داد، از جمله نامزدی «آندرهآ ریسبرو» برای بازی در فیلم «به لزلی» پس از حمایت مستقیم چهرههای مطرحی چون «کیت وینسلت»، «امی آدامز» و «گوئینت پالترو» از این فیلم مستقل و کمهزینه .
این بازیگر بریتانیایی در ابتدا به عنوان یک مدعی برای نامزدی شاخه بهترین بازیگر زن شناخته نمیشد و برخی معتقدند کمپین سنگین تبلیغاتی چند بازیگر سرشناس برای او موجب شد که «ریسبرو» به قیمت حذف بازیگران سیاه پوست، سرانجام نامزد جایزه اسکار شود، هر چند آکادمی در نهایت با بررسی این موضوع نامزدی او را تائید کرد.
اتفاق دیگر مربوط به «جری بروکهایمر» تهیهکننده فیلم «تاپ گان: ماوریک» است که میزبان یک مهمانی در خانه خود در بورلی هیلز در اواخر فوریه با حضور چندین رای دهنده اسکار بوده است. طبق اساسنامه آکادمی پس از انتشار نامزدهای اسکار، کمپینها نمیتوانند اعضای آکادمی را برای شرکت در مهمانیها، شام، ناهار یا سایر رویدادهای غیر نمایشی که فیلمهای نامزد شده را تبلیغ میکنند دعوت کنند.
مورد آخر نیز مربوط به «میشل یئو» بازیگر برنده اسکار بهترین بازیگر زن امسال است که در آخرین روز رایگیری اسکار، تصویری از مطلب مجله «وُگ» را به اشتراک گذاشت که عملکرد او را ستایش میکرد و بهطور مشخص توضیح میداد که چرا رقیب او «کیت بلانشت» نباید برنده شود. طبق قوانین، ارجاع به رقبا در رسانههای اجتماعی توسط نامزدها یا تیمهای تبلیغاتی فیلم مجاز نیست و «میشل یئو» نیز مطلب خود را پس از مدتی حذف کرد.
تغییرات جدید شامل شفافسازی قوانین پیرامون رویدادها و گردهماییهای خصوصی است که اعضای آکادمی در آن حضور دارند: اکنون آکادمی به افراد اجازه میدهد رویدادهایی را برگزار کنند که رویدادهایی رسمی نیستند، اما استودیوها و شرکتها از تامین مالی، سازماندهی یا تائید آنها منع شدهاند.
قوانین پیرامون رسانههای اجتماعی همچنان پا بر جاست، اما مقررات جدید آکادمی بیان میکند که اعضا نمیتوانند از رسانههای اجتماعی برای «تشویق یا دلسرد کردن اعضا برای رأی دادن به فیلم، اجرا یا دستاوردی استفاده کنند.»
رای دهندگان دیگر نمی توانند در مورد انتخابهای خود به طور ناشناس با رسانه ها صحبت کنند و طبق مقررات جدید: «شما نمیتوانید ترجیحات رای خود و ترجیحات رای دادن سایر اعضا را در یک انجمن عمومی مورد بحث قرار دهید. این شامل مقایسه یا رتبه بندی فیلم های سینمایی، اجراها یا دستاوردها در رابطه با رای گیری و همچنین شامل صحبت با مطبوعات به صورت ناشناس است».
استودیوها اکنون فقط میتوانند چهار نمایش (معمولاً آنهایی که توسط یک سلبریتی میزبانی میشوند) در دوره پیش از نامزدی برگزار کنند، اما قوانین جدید تعداد نامحدودی از جلسات پرسش و پاسخ را در طول فصل رایگیری امکان پذیر میسازد، تا زمانی که این برنامهها میزبانی نداشته باشد.
شورای حکام آکادمی از میزبانی رویدادهای خصوصی، گردهماییها، نمایشها یا نظارت بر یک رویداد کاملاً منع شده است مگر اینکه مستقیماً با یک فیلم درگیر باشند.
آکادمی در بیانیه ای اعلام کرد: آکادمی این مقررات تبلیغاتی را برای اسکار ۹۶ بازبینی کرده است تا عدالت و شفافیت را در مورد نحوه تبلیغ شرکتهای فیلم و افرادی که مستقیماً با فیلمهای سینمایی واجد جوایز مرتبط هستند، اعمال کند.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- کیت وینسلت در نقش یک دیکتاتور خودشیفته به تلویزیون بازگشت
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ