سینماسینما، محمد حقیقت، پاریس: اولین جایزه «کایه دوسینما» با نام آندره بازن منتقد مشهور فرانسوی و از پایه گذاران همین مجله، به فیلم ایرانی «جاده خاکی » ساخته پناه پناهی طی مراسمی روز ۲۸ نوامبر در پاریس تعلق گرفت.
از امسال این مجله سرشناس تصمیم گرفته است که هرساله در پایان سال جایزه ای به اولین فیلم یک کارگردان که فیلمش در فرانسه درطول سال بنمایش عمومی در آمده، بدهد. اولین فیلم بلند پناه پناهی (جاده خاکی) به تهیه کنندگی خانم مستانه مهاجر که در بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن ۲۰۲۱ شرکت کرده بود در جشنواره های دیگر نیز شرکت کرده و جوایزی بدست آورده بود.
جاده خاکی از ۲۲ آوریل امسال به پرده سینماها در فرانسه آمد و با استقبال منتقدین و همچنین تماشاگران در این کشور روبرو شده بود. جایزه «آندره بازن» به مبلغ ۲۰ هزار یورو، برای کمک به نوشتن سناریو فیلم بعدی کارگردان داده میشود. مجله کایه دوسینما با نام نهادن «جایزه آندره بازن» بر این جایزه، در ضمن میخواهد ستایشی از وی بعنوان یکی از مهم ترین منتقدان فرانسه هم انجام داده باشد. رییس هییت داوران این دوره برای داوری، کارگردان فرانسوی، ارنو دپلشن، بود که تعدادی از منتقدین همین مجله هم جزو داوران آن بودند. پناه پناهی فرزند جعفر پناهی، است که در سال ۱۳۶۴ در تهران بدنیا آمده و مدتی نیز با پدر در زمینه های سینمایی همکاری کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دو فیلم ایرانی مورد علاقه باراک اوباما
- «جاده خاکی» نامزد جایزه فیلم مستقل بریتانیا شد
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- نگران خانهام!/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- اختصاصی سینماسینما/ پانتهآ پناهیها با «جاده خاکی» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کرافت استونی را به دست آورد
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- فیلم «جاده خاکی» در فرانسه روی پرده رفت/ آمار تماشاگران
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- دو جایزه از جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان برای «جاده خاکی»
- جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم سنگاپور به «جاده خاکی» رسید
- نمایش سه فیلم از ایران در جشنواره دریای سرخ عربستان
- اسکار آمریکای جنوبی به «جاده خاکی» رسید
- هایده صفییاری داور جشنواره شبهای سیاه تالین شد
- پیام تبریک کانون کارگردانان به پناه پناهی
- یک موفقیت بینالمللی دیگر برای سینمای ایران/ «جاده خاکی» بهترین فیلم جشنواره لندن شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





