سینماسینما، محمد حقیقت
دومین جشنواره مهم جهانی، ونیز، دو روز پیش در ۱۷ ژوئن به کار ثبت نام فیلمها پایان داد. با نگاهی به سایت جشنواره، به مورد جالب توجهی بر میخوریم که البته از قبل هم میدانستیم، اما بد نیست برای علاقهمندان اطلاعاتی درباره آن داده شود که شامل مبلغ قابل توجهی است که باید برای پرداخت ثبت نام فیلمها به جشنوارهها پرداخت شود تا فیلم شما را ببینند. مبلغهای قید شده حائز اهمیت است مثلا برای جشنواره ونیز بدین شکل است: ۷۰ یورو برای فیلم کوتاه، البته اگر بعداز اول ژوئن ثبت نام کنید ۸۰ یورو باید پرداخت کنید! برای فیلم بلند ۱۵۰ یورو که اگر بعداز اول ژوئن ثبت نام کنید باید ۱۷۵ یورو بپردازید. بخشهای روزهای ونیز و همچنین هفته منتقدین هم قوانین خود را جداگانه دارد و اگر درخواست کننده همان فیلم را برای این بخشها هم بخواهد ثبت نام کند، شامل پولی که برای بخش رسمی داده نمیشود! بخش رسمی شامل مسابقه، خارج از مسابقه، افقها، افقها مکمل، ونیز کلاسیک و سانسهای ویژه میشود. برای شرکت کردن و معرفی کردن فیلمها به این جشنواره از اول فوریه تا ۱۷ ژوئن سینماگران فرصت ثبت نام داشتهاند.
پرداخت پول ثبت نام برای دیده شدن فیلمها توسط کمیته انتخاب جشنوارهها چیزی است که چندان به آن توجه نشده و کمتر هم در رسانهها درباره آن صحبت به میان آمده! این نکته را چندین سالی است که جشنوارهها باب کردهاند و حتی روز به روز قیمت ثبت نام فیلمها، در ردههای مختلف و حتی در بخشهای گوناگون هر فستیوال متغیر است و اگر تهیهکننده یا کارگردان، یا فروشنده بینالمللی بخواهد فیلمی را مثلا در جشنواره کن، ونیز و غیره دربخشهای مختلف ثبت نام کند باید هزینه بسیاری را تقبل کند. چنانچه فیلم یا فیلمهایش پذیرفته نشوند و بشوند، هرگز این پولها برگردانده نمیشوند. برای جشنواره کن، وضع کمی متفاوت است. اگر دیسک دی وی دی ارائه کنید ۵۰ یورو، بتا، ۱۵۰ یورو، دی سی پی دیجیتال معرفی کنید ۳۰۰ یورو و غیره. برای فیلمهای کوتاه زیر پانزده دقیقه، مجانی است. جشنوارههای دیگر نیز تعرفههای گوناگون دارند. با توجه به اینکه هر فستیوالی از سوی وزارت فرهنگ هنر و امور خارجه و شهرداری همان محل بودجه جشنواره را تامین میکنند، سوال اینجاست که مثلا با توجه به بیش از دو هزار فیلم بلند که به جشنوارهها ارائه میشود و پول ثبت نام میدهند، آیا جشنوارهها در حال تجارت کردن با پول ثبت نام فیلمها هستند؟ یا اینکه دولتها بودجههای جشنوارهها را کاهش دادهاند؟ البته یکی از کارکنان جشنواره کن روزی به ما گفت که اگر ثبت نام مجانی باشد، تعداد فیلمهای فرستاده شده بسیار زیادتر خواهد شد، و این کار باعث خواهد شد که سینماگران و فروشندگان فیلم، قبل از ارسال فیلمها بیشتر فکر کنند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»