سینماسینما، محمد حقیقت
دومین جشنواره مهم جهانی، ونیز، دو روز پیش در ۱۷ ژوئن به کار ثبت نام فیلمها پایان داد. با نگاهی به سایت جشنواره، به مورد جالب توجهی بر میخوریم که البته از قبل هم میدانستیم، اما بد نیست برای علاقهمندان اطلاعاتی درباره آن داده شود که شامل مبلغ قابل توجهی است که باید برای پرداخت ثبت نام فیلمها به جشنوارهها پرداخت شود تا فیلم شما را ببینند. مبلغهای قید شده حائز اهمیت است مثلا برای جشنواره ونیز بدین شکل است: ۷۰ یورو برای فیلم کوتاه، البته اگر بعداز اول ژوئن ثبت نام کنید ۸۰ یورو باید پرداخت کنید! برای فیلم بلند ۱۵۰ یورو که اگر بعداز اول ژوئن ثبت نام کنید باید ۱۷۵ یورو بپردازید. بخشهای روزهای ونیز و همچنین هفته منتقدین هم قوانین خود را جداگانه دارد و اگر درخواست کننده همان فیلم را برای این بخشها هم بخواهد ثبت نام کند، شامل پولی که برای بخش رسمی داده نمیشود! بخش رسمی شامل مسابقه، خارج از مسابقه، افقها، افقها مکمل، ونیز کلاسیک و سانسهای ویژه میشود. برای شرکت کردن و معرفی کردن فیلمها به این جشنواره از اول فوریه تا ۱۷ ژوئن سینماگران فرصت ثبت نام داشتهاند.
پرداخت پول ثبت نام برای دیده شدن فیلمها توسط کمیته انتخاب جشنوارهها چیزی است که چندان به آن توجه نشده و کمتر هم در رسانهها درباره آن صحبت به میان آمده! این نکته را چندین سالی است که جشنوارهها باب کردهاند و حتی روز به روز قیمت ثبت نام فیلمها، در ردههای مختلف و حتی در بخشهای گوناگون هر فستیوال متغیر است و اگر تهیهکننده یا کارگردان، یا فروشنده بینالمللی بخواهد فیلمی را مثلا در جشنواره کن، ونیز و غیره دربخشهای مختلف ثبت نام کند باید هزینه بسیاری را تقبل کند. چنانچه فیلم یا فیلمهایش پذیرفته نشوند و بشوند، هرگز این پولها برگردانده نمیشوند. برای جشنواره کن، وضع کمی متفاوت است. اگر دیسک دی وی دی ارائه کنید ۵۰ یورو، بتا، ۱۵۰ یورو، دی سی پی دیجیتال معرفی کنید ۳۰۰ یورو و غیره. برای فیلمهای کوتاه زیر پانزده دقیقه، مجانی است. جشنوارههای دیگر نیز تعرفههای گوناگون دارند. با توجه به اینکه هر فستیوالی از سوی وزارت فرهنگ هنر و امور خارجه و شهرداری همان محل بودجه جشنواره را تامین میکنند، سوال اینجاست که مثلا با توجه به بیش از دو هزار فیلم بلند که به جشنوارهها ارائه میشود و پول ثبت نام میدهند، آیا جشنوارهها در حال تجارت کردن با پول ثبت نام فیلمها هستند؟ یا اینکه دولتها بودجههای جشنوارهها را کاهش دادهاند؟ البته یکی از کارکنان جشنواره کن روزی به ما گفت که اگر ثبت نام مجانی باشد، تعداد فیلمهای فرستاده شده بسیار زیادتر خواهد شد، و این کار باعث خواهد شد که سینماگران و فروشندگان فیلم، قبل از ارسال فیلمها بیشتر فکر کنند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد