سینماسینما، محمد حقیقت
هفتاد و سومین دوره جشنواره برلین بعد از پشت سرگذاشتن دوران کووید ۱۹، نخستین دوره حضوری و فیزیکی خود را از یک هفته دیگر آغاز خواهد کرد. دو مسئول ارشد این جشنواره از هم اکنون طی مصاحبه ای سیاست های خود را برای روزنامه نگاران کنجکاو چنین توضیح می دهند: در این دوره جشنواره تلاش کردیم فیلم هایی انتخاب کنیم که توازنی بین واقعیت های سخت اجتماعی و از سوی دیگر فیلمهای سرگرم کننده برقرار کنیم. از سویی فیلم هایی از روسیه در برنامه ما قرار ندارند. ما دوست داریم بعد از گرفتاری هایی که سالنهای سینما بخاطر کرونا دچارش شدند به آنها تنفسی دوباره بدهیم و سینما را از نو جشن بگیریم. برلین در نوع خود جالب است زیرا هم درها بر روی ستارگان باز است و هم تماشاگران به راحتی می توانند از فیلمها در سالن ها بهره بگیرند و آنها را تماشا کنند. برلین یک جشنواره مردمی است. فیلمهای انتخاب شده پر شهامت است و از سویی گوناگونی در آنها دیده می شود. فیلمهای بسیاری داریم که بازتاب واقعی جوامع خود هستند مثل «قدرت فوق العاده» اثر شان پن، که واقعیات آن ممکن است تحملش برای تماشاگر سخت باشد. از سویی فیلم جدید اسپیلبرگ تماشاگران بسیاری را روانه سینما خواهد کرد. ما باید هم تماشاگران هنر وتجربه را به سینما بکشانیم و هم مردم عادی را. در مورد انتخاب فیلمها باید بگوییم که تلاش داشته ایم فیلم های تر و تازه را انتخاب کنیم و به جوانان و تازه نفس ها هم توجه کرده ایم. فیلمهایی با محتوای مترقی را در انتخاب های خود در نظر گرفته ایم. همچنین به آثار انیمیشن (کارتون) و فیلم های مستند هم توجه داشته ایم. بعنوان مثال فیلم نیکولا فیلبر، از فرانسه بسیار قابل توجه است. از کمپانی های بزرگ امریکایی امسال چندان فیلمی نخواهیم داشت. در زمینه سینمای متفاوت دو سال پیش ما فیلم اول آلیس دیوپ را کشف کردیم و او امروزه با سنت عمر بسیار مشهور شده است، در مورد سینمای روسیه باید بگوییم فیلمهایی از سینمای مستقل آن دریافت کردیم، اما باید اضافه کنیم که هیچ فیلم رسمی روسی را انتخاب نکردیم. یک خانم فیلمساز چچن فیلم جالبی به ما پیشنهاد کرد به اسم قفس به دنبال پرنده می گردد که سفارش می کنیم آنرا ببینید. امروز مشکل میتوان از یک فیلم روسی حمایت کرد. در مورد بودجه جشنواره باید گفت که هزینه ها خیلی بالا رفته، برای امسال دولت بودجه ما را افزایش داد و دو میلیون و سیصد هزار دلار کمک کرد. البته بخشی از بودجه جشنواره با فروش بلیط به تماشاگران و بخشی دیگر را اسپانسر ها تامین می کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





