سینماسینما، محمد حقیقت
هفتاد و سومین دوره جشنواره برلین بعد از پشت سرگذاشتن دوران کووید ۱۹، نخستین دوره حضوری و فیزیکی خود را از یک هفته دیگر آغاز خواهد کرد. دو مسئول ارشد این جشنواره از هم اکنون طی مصاحبه ای سیاست های خود را برای روزنامه نگاران کنجکاو چنین توضیح می دهند: در این دوره جشنواره تلاش کردیم فیلم هایی انتخاب کنیم که توازنی بین واقعیت های سخت اجتماعی و از سوی دیگر فیلمهای سرگرم کننده برقرار کنیم. از سویی فیلم هایی از روسیه در برنامه ما قرار ندارند. ما دوست داریم بعد از گرفتاری هایی که سالنهای سینما بخاطر کرونا دچارش شدند به آنها تنفسی دوباره بدهیم و سینما را از نو جشن بگیریم. برلین در نوع خود جالب است زیرا هم درها بر روی ستارگان باز است و هم تماشاگران به راحتی می توانند از فیلمها در سالن ها بهره بگیرند و آنها را تماشا کنند. برلین یک جشنواره مردمی است. فیلمهای انتخاب شده پر شهامت است و از سویی گوناگونی در آنها دیده می شود. فیلمهای بسیاری داریم که بازتاب واقعی جوامع خود هستند مثل «قدرت فوق العاده» اثر شان پن، که واقعیات آن ممکن است تحملش برای تماشاگر سخت باشد. از سویی فیلم جدید اسپیلبرگ تماشاگران بسیاری را روانه سینما خواهد کرد. ما باید هم تماشاگران هنر وتجربه را به سینما بکشانیم و هم مردم عادی را. در مورد انتخاب فیلمها باید بگوییم که تلاش داشته ایم فیلم های تر و تازه را انتخاب کنیم و به جوانان و تازه نفس ها هم توجه کرده ایم. فیلمهایی با محتوای مترقی را در انتخاب های خود در نظر گرفته ایم. همچنین به آثار انیمیشن (کارتون) و فیلم های مستند هم توجه داشته ایم. بعنوان مثال فیلم نیکولا فیلبر، از فرانسه بسیار قابل توجه است. از کمپانی های بزرگ امریکایی امسال چندان فیلمی نخواهیم داشت. در زمینه سینمای متفاوت دو سال پیش ما فیلم اول آلیس دیوپ را کشف کردیم و او امروزه با سنت عمر بسیار مشهور شده است، در مورد سینمای روسیه باید بگوییم فیلمهایی از سینمای مستقل آن دریافت کردیم، اما باید اضافه کنیم که هیچ فیلم رسمی روسی را انتخاب نکردیم. یک خانم فیلمساز چچن فیلم جالبی به ما پیشنهاد کرد به اسم قفس به دنبال پرنده می گردد که سفارش می کنیم آنرا ببینید. امروز مشکل میتوان از یک فیلم روسی حمایت کرد. در مورد بودجه جشنواره باید گفت که هزینه ها خیلی بالا رفته، برای امسال دولت بودجه ما را افزایش داد و دو میلیون و سیصد هزار دلار کمک کرد. البته بخشی از بودجه جشنواره با فروش بلیط به تماشاگران و بخشی دیگر را اسپانسر ها تامین می کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





