جین کمپیون جایزه سینمای مستقل نسل بعدی ۲۰۲۳ را دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، جین کمپیون با دریافت جایزه لومیناری از جوایز سینمای مستقل نسل بعدی در سال ۲۰۲۳ تجلیل شد. این کارگردان نیوزیلندی این جایزه را در سومین جشن سالانه این جوایز که دیروز، ۲۹ اکتبر (۷ آبان) در لسآنجلس برگزار شد، دریافت کرد.
«جوایز فیلم مستقل نسل بعد» یک سازمان غیرانتفاعی برای نویسندگان و ناشران مستقل است. جایزه لومیناری از این جوایز به یک «شخصیت متحول کننده صنعت فیلم» اهدا میشود که کار و سفرش مانند ستاره شمالی برای جامعه فیلمسازی؛ آن هم در دورانی که بیش از هر زمان دیگری به هنر و الهامبخش بودن نیاز است، راهنما باشد. ریان جانسون دریافت کننده جایزه لومیناری سال ۲۰۲۲ بود.
جدیدترین فیلم کمپیون یعنی «قدرت سگ» محصول ۲۰۲۱، یک درام وسترن هولناک درباره دامداری سرسخت و خشن با بازی بندیکت کامبربچ بود که همسر برادرش با بازی کریستن دانست و پسرش کودی اسمیت-مک فی را عذاب میداد. این فیلم مصداق یکی از فیلمهایی است که هم اثری هنری و هم الهامبخش بود و ۱۲ نامزدی اسکار دریافت کرد و در نهایت هم بهترین فیلم سال شد. کمپیون نیز برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد و نامش را به عنوان یکی از سه زن کارگردانی که در طول ۹۵ سال اهدای اسکار این جایزه را به خانه بردند، در تاریخ ثبت کرد.
در شب اسکار ۲۰۲۲ کمپیون در مورد تمایلش برای بهتر دیده شدن کارگردانهای زن صحبت کرد و گفت: بسیار مفتخرم که امشب برنده شدم؛ هم برای فیلمم و هم برای بازیگرانم، اما بیش از همه امیدوارم زنان دیگری باشند که عنوان چهارمین، پنجمین، ششمین، هفتمین و هشتمین کارگردان زن برنده اسکار را به دست آورند. از این واقعیت که اکنون به سرعت این آرزو در حال شدن است بسیار هیجانزده هستم. به این امر نیاز داریم. برابری مهم است.
کمپیون به عنوان اولین کارگردان زن برنده نخل طلای جشنواره کن برای فیلم «پیانو» در سال ۱۹۹۳ نام خود را در تاریخ ثبت کرد. این فیلم با بازی هالی هانتر، هاروی کیتل، سم نیل و آنا پاکین ۳ جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی، بهترین بازیگر زن نقش مکمل و فیلمنامه را هم برد.
اولین فیلم کوتاه کمپیون با عنوان «پوست» محصول ۱۹۸۲ با دریافت جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن در سال ۱۹۸۶ تجلیل شد. او اولین فیلم بلندش را با نام «عزیز» در سال ۱۹۸۹ کارگردانی کرد و پس از آن با «فرشتهای روی میز من» در سال ۱۹۹۰ کارش را ادامه داد. «پرتره یک بانو» در سال ۱۹۹۶، «دود مقدس» در سال ۱۹۹۹، «در برش» در سال ۲۰۰۳ و «ستاره درخشان» در سال ۲۰۰۹ از دیگر فیلمهای اوست. او در تلویزیون هم نویسنده، کارگردان و تهیه کننده اجرایی مینی سریال «بالای دریاچه» با بازی الیزابت ماس بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- «ترانه تارخ» در مستندات یکشنبه و «قدرت سگ» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- معرفی برگزیدگان بفتا/ جایزه بهترین فیلم برای «قدرت سگ»
- مراسم بفتا ۲۰۲۲ به مردم اوکراین تقدیم میشود
- «قدرت سگ» بهترین فیلم ۲۰۲۱ از نگاه منتقدان فیلم ونکوور شد
- جایزه بهترین فیلم خارجی انجمن منتقدان لسآنجلس به «ماشین من را بران» تعلق گرفت
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر
- موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سینما و تلویزیون را انتخاب کرد
- جایزه «لومیر» به جین کمپیون رسید/ استقبال مخاطبان از جشنواره لومیر
- آیا شیر طلایی، فمینیست شده است؟
- نگاهی به چهار فیلم جشنواره ونیز؛ کمپیون، آلمادوار، نشاط و جیلنهال / گزارش محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- «قدرت سگ» جین کمپیون در جشنواره ونیز
- سینماسینما/ پیشبینی رسانههای فرانسوی از فیلمهای جشنواره کن/ زنان میدرخشند؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





