سینماسینما: آگنیشکا هولاند کارگردان فیلم «مرز سبز» هنگام سفر به لهستان مجبور شد از گارد امنیتی ۲۴ ساعته کمک بگیرد.
به نوشته خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، آگنیشکا هولاند کارگردان فیلم «مرز سبز» هنگام بازگشت به زادگاهش لهستان برای اکران درامی با عنوان «مرز سبز» درباره مهاجران با واکنش شدید سیاسی و نفرتپراکنی شدید آنلاین روبرو و مجبور شده تا از حفاظت امنیتی ۲۴ ساعته استفاده کند.
وی در گفتگویی با ددلاین تاکید کرد: وضعیت مدام در حال تغییر است و هرچند من سعی میکنم ذهن سالمی داشته باشم، اما وضع خطرناک است. این کمپین میتواند به تحریک خشونت واقعی- نه فقط خشونت کلامی- منجر شود.
در نقد و بررسی فیلم «مرز سبز» که در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، از آن به عنوان شاهکاری بشردوستانه یاد شد که چشم انداز وحشتناکی از بحران پناهندگان اروپا را عیان میکند.
اکران این فیلم که از پنجشنبه شروع شده در این ماه در لهستان ادامه خواهد داشت. این فیلم به بحران مهاجران در امتداد مرز جنگلی لهستان با بلاروس میپردازد و تصویری از الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس ارایه میکند که متهم است مردم را به سفر به کشورش تشویق کرده و در عین حال صحنههایی از فیلم نشان میدهد مرزبانان لهستانی مهاجران خسته و گیجشده را از مرز به بلاروس برمیگردانند.
این فیلم همچنین سوالاتی جدی در مورد موج فزاینده احساسات ضد مهاجران و از دست دادن انسانیت، نه تنها در لهستان که در سراسر اروپا طرح میکند.
هولاند درباره فیلمش گفت: در یکی دو مورد رفتار سادیستی نشان داده میشود، اما بقیه افراد در نوعی برزخ اخلاقی گرفتار شدهاند و مردم بزرگ لهستان که بدون توجه به خطرات، جان آدمهای دیگر را نجات میدهند.
این کارگردان حزب قانون و عدالت را متهم کرد که میخواهد از این سخنان به عنوان ابزارهای انتخاباتی استفاده کند.
در همین حال سازمانهای سینمایی در سراسر اروپا و آمریکا در حمایت از هولاند وارد میدان شدهاند و انجمن کارگردانان آمریکا آخرین نهادی است که بیانیهای در محکوم کردن حملات دولت به این کارگردان منتشر کرده است.
انجمن کارگردانهای آمریکا در بیانیه خود گفت: کارگردانهایی مانند آگنیشکا نقشی حیاتی در ترویج مباحثه و انعکاس مشکلات اجتماعی دارند و ما بیانیههای فدراسیون کارگردانان سینمای اروپا و آکادمی فیلم اروپا در حمایت از آگنیشکا و فیلم برنده جایزه جشنواره فیلم ونیز را تکرار میکنیم.
هولاند ۷۴ ساله که متولد ورشو است و اوایل دهه ۱۹۸۰ مجبور به ترک کشورش شد، میگوید: من عمر طولانی داشتهام و چندین رژیم به من حمله کردهاند، اما هیچ چیز با این مورد قابل مقایسه نیست؛ آنها فیلم را با تبلیغات نازیها با لنی ریفنشتال، هیتلر و استالین مقایسه میکنند.
وزیر دادگستری گفته این فیلم معادل یک فیلم تبلیغاتی آلمان نازی است که لهستانیها را راهزن و قاتل نشان میدهد.
همچنین به نوشته ایسنا کمیته اسکار سینمای لهستان در نهایت تصمیم گرفت فیلم «دهقانها» را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کند و فیلم انتقادی «مرز سبز» ساخته «آگنیشکا هولاند» را نادیده گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





