سینماسینما، مهگان فرهنگ
حضور ستارگان سینمایی بر فرش قرمز جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی، در این روزها با سرو صدای زیادی در جهان همراه است. اگر چه این رویداد ممکن است به دلایل بسیاری در ایران بازتاب نداشته باشد و همچنان خیلیها بر این باور نیستند که سرزمین عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان در حال تغییرات اساسی در وجوه مختلف از جمله بخش فرهنگی است؛ ضمن آنکه این سرزمین همچنان هویت دینداری و مرکزیت جهان اسلام را داراست و برای توسعهی آن نیز تلاش میکند و در بروز رسانی آیین و مناسک مذهب نیز در تلاش است.
رخدادهای ناموفق در طرحهای توسعه در برخی از کشورهای جهان سوم نشان داده که یکی از مهمترین اتفاقها وجود یکپارچگی فرهنگ و توسعه است و کشورهایی که به توسعهی فرهنگ خود پرداختهاند در توسعهی دیگر شاخهها نیز موفق بودهاند، چرا که فرهنگ یک زبان ارتباطی جهانی است.
از اولین جشنواره و حضور اولین زن سینماگر عربستان سعودی حیفا المنصور و پشتیبانی چهرههایی چون جوزپه تورناتوره در دومین جشنواره تا حضور جانی دپ، ویل اسمیت، شارون استون، نیکلاس کیج، هالی بری و بسیاری دیگر از نویسندگان و کارگردانان مطرح در سومین جشنوارهی فیلم دریای سرخ به این نوع از توسعهی فرهنگی نیز اشاره دارد. همسو شدن با جریانهای فرهنگی و هنری دنیا و همچنین توجه کشورهای دیگر به این نقطه، از نکات مهمی است که دولت عربستان سعودی به آن توجه دارد.
با شعار “داستانت در جشنوارهات” از ۳۰ نوامبر سومین دوره جشنواره فیلم “دریای سرخ” در شهر جده عربستان سعودی آغاز به کار کرد و تا ۹ دسامبر (۹ تا ۱۸ آذر) ادامه داشت. جشنوارهای که مشخص نیست در سالهای آینده با چه تعداد آثار سینمایی تولیدی عربستان و یا جهان عرب حضور خود را محکمتر کند یا تداوم بخشد. عربستان سعودی در پی گامهای توسعه از اولین فیلمساز زن کشورش که روزی حکم قتل او صادر شد، قدردانی میکند و این یعنی نگرشی نو و قدمی رو به جلو و تا به امروز با تداوم آن نشان داده که در این عرصه هم مانند ورزش، توریسم، توسعهی دانشگاه و علوم، پروتکلهای محیط زیست و… تمایل دارد که قدرت متفاوتی در منطقه باشد.
در حال حاضر عربستان سعودی تمایل دارد مدیریت ارشد ارتباطات خود را در جهان حفظ و بیش از پیش توسعه دهد. هنگامی که جانی دپ با اکران فیلم ژان دو باری به همراه کارگردانش بر فرش قرمز این جشنواره حضور مییابد و با نسل جدید و جوانان حاضر در جشنواره از پیشرفت عربستان و شعار جشنواره یعنی داستان تو، جشنواره تو میگوید نشان میدهد که نسلها و گروههای بعدی با چه زمینههایی از فرهنگ قدمهای بعدی را بر میدارند. در تابستانی که گذشت، سلمان الدوسری وزیر رسانه سعودی در پنجاه و سومین نشست شورای وزیران رسانه کشورهای عربی بر اهمیت احترام به حق هر جامعه برای حفظ و حراست از ارزشها و فرهنگ خود تاکید و اعلام کرد که هر جامعه وظیفه دارد با نظارت بر محتواهای مغایر از ارزشها و فرهنگ خود محافظت کند.
این در حالی است که بیش از چند دهه از جشنوارهی فیلم فجر ایران میگذرد و این جشنواره که یکی از معتبرترین جشنوارههای منطقه خاورمیانه محسوب میشد، با توجه به سلیقهای رفتار کردن و ناآگاهی مدیران و دشمنیهای آشکار با برخی از عوامل و دست اندرکاران سینما این فعالیتها رو به افول رفت و حتی الگوهای فرهنگی و محتواهای فرهنگی نیز تغییر کرد. ایران کشوری است که سالهاست سینمای خودش را دارد و در تاریخچهی سینماییاش که از یک قرن گذشته، افرادی هستند که در گوشه گوشهی جهان شناخته شده هستند. سینمای ایران، در گروه سینمای کشورهایی است که بارها مورد مطالعه، پژوهشگران سینمایی قرار گرفته است و یا در گروه درسهای آکادمیک بوده است. اما حالا باید مانند بسیاری از موارد دیگرکه در ایران به خلوت و سکوت فرو رفته، شاهد پدیدههای نوظهور در عربستان و کشورهای منطقه باشد.
با مرور اخبار دنیا، تیترهای بزرگ خبری از گفتگوهای شارون استون، جانی دپ و ویل اسمیت نگاه مخاطبانش را به سمت جشنوارهای در شهر جده و کشور عربستان سعودی میبرد و این همان برقراری ارتباط جهانی از کانال فرهنگ است. چیزی که نباید با تعصب به آن نگاه کرد و آن را نادیده گرفت. جشنواهای که هویت فرهنگی، آیینی کشور خودش را حفظ میکند، تمامی دست اندرکاران عرصهی فرهنگ، هنر و سینما را دعوت میکند، برای سینماگران عرب در هر کشور چه زن و چه مرد بزرگداشت میگیرد و آنها را معرفی میکند و در این میان با ستارگان مطرح جهان نیز شعار، پیام و فعالیتهای خود را به دنیا معرفی میکند.
به راستی مفهوم ارتباطات فرهنگی و توسعهی فرهنگ و کشورها چیست؟
- بخشی از منابع :
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- آکادمی فیلم بریتانیا تجلیل کرد؛ اهدای جایزه به جانی دپ در لندن/ سفر طولانی و غمانگیز در هالیوود
- چهرههای مطرح سینمایی در جشنواره ونیز ۲۰۲۴/ کلونی و پیت با «گرگها» میآیند
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- جانی دپ در تریلر آغاز کننده جشنواره کارلووی واری
- حمایت برنده نوبل از امبر هرد
- جانی دپ: به هالیوود نیازی ندارم!
- جشنواره کن با فیلم «ژان دو باری» افتتاح شد/ استقبال فرانسویها از جانی دپ
- آل پاچینو بازیگر فیلم جانی دپ شد
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید