سینماسینما، مهگان فرهنگ
حضور ستارگان سینمایی بر فرش قرمز جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی، در این روزها با سرو صدای زیادی در جهان همراه است. اگر چه این رویداد ممکن است به دلایل بسیاری در ایران بازتاب نداشته باشد و همچنان خیلیها بر این باور نیستند که سرزمین عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان در حال تغییرات اساسی در وجوه مختلف از جمله بخش فرهنگی است؛ ضمن آنکه این سرزمین همچنان هویت دینداری و مرکزیت جهان اسلام را داراست و برای توسعهی آن نیز تلاش میکند و در بروز رسانی آیین و مناسک مذهب نیز در تلاش است.
رخدادهای ناموفق در طرحهای توسعه در برخی از کشورهای جهان سوم نشان داده که یکی از مهمترین اتفاقها وجود یکپارچگی فرهنگ و توسعه است و کشورهایی که به توسعهی فرهنگ خود پرداختهاند در توسعهی دیگر شاخهها نیز موفق بودهاند، چرا که فرهنگ یک زبان ارتباطی جهانی است.
از اولین جشنواره و حضور اولین زن سینماگر عربستان سعودی حیفا المنصور و پشتیبانی چهرههایی چون جوزپه تورناتوره در دومین جشنواره تا حضور جانی دپ، ویل اسمیت، شارون استون، نیکلاس کیج، هالی بری و بسیاری دیگر از نویسندگان و کارگردانان مطرح در سومین جشنوارهی فیلم دریای سرخ به این نوع از توسعهی فرهنگی نیز اشاره دارد. همسو شدن با جریانهای فرهنگی و هنری دنیا و همچنین توجه کشورهای دیگر به این نقطه، از نکات مهمی است که دولت عربستان سعودی به آن توجه دارد.
با شعار “داستانت در جشنوارهات” از ۳۰ نوامبر سومین دوره جشنواره فیلم “دریای سرخ” در شهر جده عربستان سعودی آغاز به کار کرد و تا ۹ دسامبر (۹ تا ۱۸ آذر) ادامه داشت. جشنوارهای که مشخص نیست در سالهای آینده با چه تعداد آثار سینمایی تولیدی عربستان و یا جهان عرب حضور خود را محکمتر کند یا تداوم بخشد. عربستان سعودی در پی گامهای توسعه از اولین فیلمساز زن کشورش که روزی حکم قتل او صادر شد، قدردانی میکند و این یعنی نگرشی نو و قدمی رو به جلو و تا به امروز با تداوم آن نشان داده که در این عرصه هم مانند ورزش، توریسم، توسعهی دانشگاه و علوم، پروتکلهای محیط زیست و… تمایل دارد که قدرت متفاوتی در منطقه باشد.
در حال حاضر عربستان سعودی تمایل دارد مدیریت ارشد ارتباطات خود را در جهان حفظ و بیش از پیش توسعه دهد. هنگامی که جانی دپ با اکران فیلم ژان دو باری به همراه کارگردانش بر فرش قرمز این جشنواره حضور مییابد و با نسل جدید و جوانان حاضر در جشنواره از پیشرفت عربستان و شعار جشنواره یعنی داستان تو، جشنواره تو میگوید نشان میدهد که نسلها و گروههای بعدی با چه زمینههایی از فرهنگ قدمهای بعدی را بر میدارند. در تابستانی که گذشت، سلمان الدوسری وزیر رسانه سعودی در پنجاه و سومین نشست شورای وزیران رسانه کشورهای عربی بر اهمیت احترام به حق هر جامعه برای حفظ و حراست از ارزشها و فرهنگ خود تاکید و اعلام کرد که هر جامعه وظیفه دارد با نظارت بر محتواهای مغایر از ارزشها و فرهنگ خود محافظت کند.
این در حالی است که بیش از چند دهه از جشنوارهی فیلم فجر ایران میگذرد و این جشنواره که یکی از معتبرترین جشنوارههای منطقه خاورمیانه محسوب میشد، با توجه به سلیقهای رفتار کردن و ناآگاهی مدیران و دشمنیهای آشکار با برخی از عوامل و دست اندرکاران سینما این فعالیتها رو به افول رفت و حتی الگوهای فرهنگی و محتواهای فرهنگی نیز تغییر کرد. ایران کشوری است که سالهاست سینمای خودش را دارد و در تاریخچهی سینماییاش که از یک قرن گذشته، افرادی هستند که در گوشه گوشهی جهان شناخته شده هستند. سینمای ایران، در گروه سینمای کشورهایی است که بارها مورد مطالعه، پژوهشگران سینمایی قرار گرفته است و یا در گروه درسهای آکادمیک بوده است. اما حالا باید مانند بسیاری از موارد دیگرکه در ایران به خلوت و سکوت فرو رفته، شاهد پدیدههای نوظهور در عربستان و کشورهای منطقه باشد.
با مرور اخبار دنیا، تیترهای بزرگ خبری از گفتگوهای شارون استون، جانی دپ و ویل اسمیت نگاه مخاطبانش را به سمت جشنوارهای در شهر جده و کشور عربستان سعودی میبرد و این همان برقراری ارتباط جهانی از کانال فرهنگ است. چیزی که نباید با تعصب به آن نگاه کرد و آن را نادیده گرفت. جشنواهای که هویت فرهنگی، آیینی کشور خودش را حفظ میکند، تمامی دست اندرکاران عرصهی فرهنگ، هنر و سینما را دعوت میکند، برای سینماگران عرب در هر کشور چه زن و چه مرد بزرگداشت میگیرد و آنها را معرفی میکند و در این میان با ستارگان مطرح جهان نیز شعار، پیام و فعالیتهای خود را به دنیا معرفی میکند.
به راستی مفهوم ارتباطات فرهنگی و توسعهی فرهنگ و کشورها چیست؟
- بخشی از منابع :
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- فیلم جنجالی ساخته ۱۹۹۲ باز میگردد/ «غریزه اصلی» بازسازی میشود
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- آکادمی فیلم بریتانیا تجلیل کرد؛ اهدای جایزه به جانی دپ در لندن/ سفر طولانی و غمانگیز در هالیوود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





