سینماسینما، مهگان فرهنگ
حضور ستارگان سینمایی بر فرش قرمز جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی، در این روزها با سرو صدای زیادی در جهان همراه است. اگر چه این رویداد ممکن است به دلایل بسیاری در ایران بازتاب نداشته باشد و همچنان خیلیها بر این باور نیستند که سرزمین عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان در حال تغییرات اساسی در وجوه مختلف از جمله بخش فرهنگی است؛ ضمن آنکه این سرزمین همچنان هویت دینداری و مرکزیت جهان اسلام را داراست و برای توسعهی آن نیز تلاش میکند و در بروز رسانی آیین و مناسک مذهب نیز در تلاش است.
رخدادهای ناموفق در طرحهای توسعه در برخی از کشورهای جهان سوم نشان داده که یکی از مهمترین اتفاقها وجود یکپارچگی فرهنگ و توسعه است و کشورهایی که به توسعهی فرهنگ خود پرداختهاند در توسعهی دیگر شاخهها نیز موفق بودهاند، چرا که فرهنگ یک زبان ارتباطی جهانی است.
از اولین جشنواره و حضور اولین زن سینماگر عربستان سعودی حیفا المنصور و پشتیبانی چهرههایی چون جوزپه تورناتوره در دومین جشنواره تا حضور جانی دپ، ویل اسمیت، شارون استون، نیکلاس کیج، هالی بری و بسیاری دیگر از نویسندگان و کارگردانان مطرح در سومین جشنوارهی فیلم دریای سرخ به این نوع از توسعهی فرهنگی نیز اشاره دارد. همسو شدن با جریانهای فرهنگی و هنری دنیا و همچنین توجه کشورهای دیگر به این نقطه، از نکات مهمی است که دولت عربستان سعودی به آن توجه دارد.
با شعار “داستانت در جشنوارهات” از ۳۰ نوامبر سومین دوره جشنواره فیلم “دریای سرخ” در شهر جده عربستان سعودی آغاز به کار کرد و تا ۹ دسامبر (۹ تا ۱۸ آذر) ادامه داشت. جشنوارهای که مشخص نیست در سالهای آینده با چه تعداد آثار سینمایی تولیدی عربستان و یا جهان عرب حضور خود را محکمتر کند یا تداوم بخشد. عربستان سعودی در پی گامهای توسعه از اولین فیلمساز زن کشورش که روزی حکم قتل او صادر شد، قدردانی میکند و این یعنی نگرشی نو و قدمی رو به جلو و تا به امروز با تداوم آن نشان داده که در این عرصه هم مانند ورزش، توریسم، توسعهی دانشگاه و علوم، پروتکلهای محیط زیست و… تمایل دارد که قدرت متفاوتی در منطقه باشد.
در حال حاضر عربستان سعودی تمایل دارد مدیریت ارشد ارتباطات خود را در جهان حفظ و بیش از پیش توسعه دهد. هنگامی که جانی دپ با اکران فیلم ژان دو باری به همراه کارگردانش بر فرش قرمز این جشنواره حضور مییابد و با نسل جدید و جوانان حاضر در جشنواره از پیشرفت عربستان و شعار جشنواره یعنی داستان تو، جشنواره تو میگوید نشان میدهد که نسلها و گروههای بعدی با چه زمینههایی از فرهنگ قدمهای بعدی را بر میدارند. در تابستانی که گذشت، سلمان الدوسری وزیر رسانه سعودی در پنجاه و سومین نشست شورای وزیران رسانه کشورهای عربی بر اهمیت احترام به حق هر جامعه برای حفظ و حراست از ارزشها و فرهنگ خود تاکید و اعلام کرد که هر جامعه وظیفه دارد با نظارت بر محتواهای مغایر از ارزشها و فرهنگ خود محافظت کند.
این در حالی است که بیش از چند دهه از جشنوارهی فیلم فجر ایران میگذرد و این جشنواره که یکی از معتبرترین جشنوارههای منطقه خاورمیانه محسوب میشد، با توجه به سلیقهای رفتار کردن و ناآگاهی مدیران و دشمنیهای آشکار با برخی از عوامل و دست اندرکاران سینما این فعالیتها رو به افول رفت و حتی الگوهای فرهنگی و محتواهای فرهنگی نیز تغییر کرد. ایران کشوری است که سالهاست سینمای خودش را دارد و در تاریخچهی سینماییاش که از یک قرن گذشته، افرادی هستند که در گوشه گوشهی جهان شناخته شده هستند. سینمای ایران، در گروه سینمای کشورهایی است که بارها مورد مطالعه، پژوهشگران سینمایی قرار گرفته است و یا در گروه درسهای آکادمیک بوده است. اما حالا باید مانند بسیاری از موارد دیگرکه در ایران به خلوت و سکوت فرو رفته، شاهد پدیدههای نوظهور در عربستان و کشورهای منطقه باشد.
با مرور اخبار دنیا، تیترهای بزرگ خبری از گفتگوهای شارون استون، جانی دپ و ویل اسمیت نگاه مخاطبانش را به سمت جشنوارهای در شهر جده و کشور عربستان سعودی میبرد و این همان برقراری ارتباط جهانی از کانال فرهنگ است. چیزی که نباید با تعصب به آن نگاه کرد و آن را نادیده گرفت. جشنواهای که هویت فرهنگی، آیینی کشور خودش را حفظ میکند، تمامی دست اندرکاران عرصهی فرهنگ، هنر و سینما را دعوت میکند، برای سینماگران عرب در هر کشور چه زن و چه مرد بزرگداشت میگیرد و آنها را معرفی میکند و در این میان با ستارگان مطرح جهان نیز شعار، پیام و فعالیتهای خود را به دنیا معرفی میکند.
به راستی مفهوم ارتباطات فرهنگی و توسعهی فرهنگ و کشورها چیست؟
- بخشی از منابع :
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- فیلم جنجالی ساخته ۱۹۹۲ باز میگردد/ «غریزه اصلی» بازسازی میشود
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- آکادمی فیلم بریتانیا تجلیل کرد؛ اهدای جایزه به جانی دپ در لندن/ سفر طولانی و غمانگیز در هالیوود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





