سینماسینما، روحالله هاشمی
آخرین ساختهی گیرمو دل تورو براساس رمانی به همین نام اثر ویلیام لیندسی گرشام ساخته شده است. شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد که دل تورو از ساخت آثار فانتزی و ترسناک خسته شده است و سبک جدیدی را با فیلم کوچه کابوس (nightmare alley) تجربه میکند اما کم کم با دنبال کردن فیلم به وضوح متوجه میشویم که خالق هیولاهای فانتزی این بار آنها را نه به شکل عریان بلکه در پوشش و نقاب انسانی به نمایش میکشد. در همان نمای افتتاحیه اولین هیولای انسان نمای خود را معرفی میکند. استانتون کارلایل(بردلی کوپر) جنازه ای را کف خانه میکشد و بعد از مدفون کردن آن کل خانه را به آتش میکشد. این هیولای به ظاهر ساکت و آرام، گذشتهی خود را به نوعی پاک میکند و قدم به سفری مرموز و بدون بازگشت میگذارد. البته که در انتها استانتون متوجه تلاش عبث خود در دایرهی سرنوشتش میشود و به نقطه ای بر میگردد که خود آن را به نوعی خلق کرده بود.
کوچه کابوس یک نوآر دلهره آور و هراس انگیز است که برخلاف the shape of water یا pan’s labyrinth تنها روایت یک افسانه نیست بلکه در یک قالب کلاسیک و بسیار خوش رنگ و لعاب داستان انسان های بد و خوب را تعریف میکند. حتی پایبندی دل تورو به کلیشه های مرسوم فیلم های نوآر هم در کوچه کابوس دیده میشود. پول، شهرت، جاه طلبی، زن اغواگر و فضای تیره و تار همگی در این فیلم دیده میشود. بازی های خوب و قدرتمند، گریم بسیار عالی در کنار فیلمبرداری، طراحی صحنه، موسیقی متن و… کارناوالی از بهترین ها را در کنار هم قرار داده است. اساسا این فیلم بی اشکال نیست و داستانگویی به ویژه در پرده های اولیهی فیلم انگ میزند. گویی داستان وارد هزارتویی پر پیچ و خم میشود که انتهای آن هیچگاه پیدا نمیشود و در تاریکی به ناچار برخی از شخصیت ها را تنها میگذارد. هر جا استانتون به وجه شیطانی و مخوف خود نزدیک میشود نور چهرهی او کم فروغ تر میشود، در واقع زوال و سقوط شخصیت فیلم همانطور که در خلال داستان روایت میشود از جنبه ی بصری هم نابودی او را نمایش میدهد. در فصل های مربوط به ملاقات با دکتر لیلیث (کیت بلانشت) بیش از پیش معمای این سبک نورپردازی با سایه های پر کنتراست برای تماشاگر فاش میشود.
کوچه کابوس اگر بهترین و کم نقص ترین اثر فیلمساز صاحب سبکش نباشد ولی حتی با وجود زمان طولانی فیلم باز هم اثری سرگرم کننده و خوش فرم قلمداد میشود که با نمای پایانی (خنده های هیستریک و عاجزانهی استانسون) به شکلی مرموزانه و آگاهانه فیلم را تازه برای شما آغاز میکند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- در نقش یک جن سلطنتی؛ دستمزد کیت بلانشت برای «ارباب حلقهها» ساندویچ رایگان بود
- بردلی کوپر برای سومین بار کارگردانی میکند
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
- در جشنواره سانتا باربارا؛ بردلی کوپر از دست برد پیت جایزه گرفت/ ترجیح جایزه سوپربول به اسکار
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- «نگهبانان کهکشان» گیشه تابستانی سینما را کلید زد
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد