گیشههای فروش در فرانسه در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۵۹ درصدی مخاطبانش در مقایسه با سال پیش توانست شرایط با ثباتی را تجربه کند.
به گزارش سینماسینما، سینمای فرانسه با افزایش جدی فعالیت نسبت به سال قبل موفق شد تا ۱۵۲ میلیون تماشاگر را به سینماها بکشاند. این آمار گرچه هنوز نزدیک به ۲۷ درصد کمتر از میانگین ۳ سال پیش از پاندمی (۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) است، اما نزدیک به ۶۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است که ۱۳۸ روز از سال تعطیلی سینماهایش را متحمل شد.
هر چند فرانسویها میزان فروش را از نظر مالی اعلام نکردهاند اما انتظار میرود میزان فروش هم بیش از یک میلیارد دلار بوده باشد.
گرچه بازار فیلم فرانسه خیلی بهتر از برخی از دیگر بخشها به سمت بهبودی رفت اما بخشی از اوایل سال را برای واکسیناسیون از دست داد و از ۱۴ مارس بود که تمام محدودیتهای کرونایی را برداشت.
وضعیت در فاصله مارس تا جولای بهتر شد و موفقیت فیلمهایی چون «تاپ گان: ماوریک»، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» و «مینیونها: ظهور گرو» به این امر کمک کرد. در عین حال طرح کاهش قیمت بلیتها هم موثر افتاد و تنها در ماه جولای در رویداد سالانه جشن سینما ۳.۲ میلیون قطعه بلیت فروخته شد که با بالاترین سطح قبل از پاندمی برابری میکرد.
اواخر سال هم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» و در انتها «آواتار: راه آب» موجب رونق سینماها شد. در فرانسه از فیلم جیمز کامرون بسیار استقبال شده و پس از چین، دومین کشوری است که بیشترین فروش فیلم در آنجا بوده و به زودی از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور میکند.
طبق گزارشها پس از «آواتار» و «ماوریک»، دیگر فیلمهای پرفروش سال در فرانسه «مینیونها»، «پلنگ سیاه» و «دنیای ژوراسیک» بودهاند.
در همین حال بازار فیلمهای داخلی هم گرم بوده و با فروش ۶۲.۲ میلیون قطعه بلیت تقریباً نزدیک به ۴۱ درصد بازار سینما را به خود اختصاص دادهاند.
از این رو سینماهای فرانسه با امید به سال ۲۰۲۳ چشم دوختهاند و ارایه متنوعترین فیلمها از سراسر جهان را یکی از نقاط قوت خود میدانند.
یکی از مدیران سینمای فرانسه تاکید کرد سینماها سرمایهگذاری برای افزایش راحتی، کیفیت بهتر تصویر و صدا را از سر گرفتهاند و در همین حال سرمایهگذاری برای حمایت از انتقال انرژی یکی از اولویتهای سال جدید خواهد بود و ممکن است به اقتصاد شماری از سینماها در مقطعی از سال آسیب وارد کند.
منبع: مهر به نقل از ددلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- ثبت یک رکورد جدید/ توفان «پاتان» بریتانیا را هم گرفت
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- معرفی نامزدهای اولیه جوایز بفتا ۲۰۲۳/ پیشتازی «در جبهه غرب خبری نیست»
- کاهش چشمگیر فروش سینمای چین؛ آمریکا سینمای چین را کنار زد
- پیشبینی آخر سال برای اسکار ۲۰۲۳
- آیا «آواتار» فیلم تام کروز را پایین میکشد؟
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





