سینماسینما، پاریس: فیلم بلند سینمائی «آیههای زمینی» ساختهی مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی در بخش رسمی (قسمت مسابقه نوعینگاه) هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن پذیرفته شده است.
این فیلم تنها فیلم بلندی است که از ایران در جشنواره کن امسال پذیرفته شده است. اولین نمایش جهانی این اثر در روز ۲۳ ماه مه با حضورعوامل آن مثل کارگردانان و چند تن از هنرپیشه ها در سالن دوبوسی آغاز می شود و در روزهای، ۲۴ و ۲۵ می نیز باز پخش خواهد شد.
علی عسگری در سال ۲۰۱۳ با فیلم کوتاه «بیشتر از دوساعت» به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافته بود و بعدا با فیلم «سکوت» نیز در این بخش شرکت داشت. وی با فیلمهای بلند «ناپدید شدن» در جشنواره ونیز و «تافردا» در جشنواره برلین و چندین جشنواره دیگر حضور داشته است.

علیرضا خاتمی نیز که با فیلم های کوتاه شروع کرده بود با اولین فیلم بلندش «آیههای فراموشی» جایزه فیلمنامه جشنواره ونیز را در بخش افق ها، دریافت کرده است. هر دو این کارگردانان نیز قبلا در دوره های شش ماهه رزیدانس سینه فونداسیون کن نیز شرکت کرده بودند.
«آیههای زمینی» داستان زندگی روزمره مردمانی از طبقات گوناگون ایران امروز است که در طول روز بدلیل شرایط موجود با محدویتهای مختلفی که به آنها تحمیل شده دست و پنجه نرم می کنند. این فیلم با دردسرهای یک پدر برای تهیه کردن شناسنامه برای فرزند نوزادش شروع می شود و با مادری که باید برای دختر نوجوانش لباس مناسب برای مدرسه تهیه کند، دنبال می شود. در اپیزودی دیگر به مشکل کارگردانی پرداخته می شود که برای مجوز ساخت فیلمش گرفتار موقعیتی سورئال در اداره مربوطه می شود. آیه های زمینی بشکل تابلو وار یازده موقعیت از افراد گوناگون و تکاندهنده را به تصویر می کشد که جامعه امروز را با طنز تلخ و بی نظیری که از واقعیت های جامعه الهام گرفته و روحیه و عزم مردم را در میان ناملایمات در یک جامعه پیچیده در گرفتارهای گوناگون بنمایش می گذارد.

بازیگران فیلم آیه های زمینی عبارتند از: مجید صالحی، گوهر خیراندیش، فرزین محدث، صدف عسگری، حسین سلیمانی، فائزه راد، بهرام ارک، سروین ضابطیان، ارغوان شعبانی و اردشیر کاظمی.
دیگر عوامل این فیلم که مدت زمان آن ۷۷ دقیقه است عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: ادیب سبحانی، تهیهکنندگان: علیعسگری، میلاد خسروی، تهیه کنندگان مشترک: علیرضا خاتمی، ریحانه راد، تدوین: احسان واثقی.
طراح و ترکیب صدا: علیرضا علویان، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: ایمان توکلی، صدابرداران: عبدالرضا حیدری، ایمان بازیار، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: مروارید کاشیان، با تشکر از: مریم تجدد. طراح چهره پردازی: مهدی صیاد، با تشکر از: امید گلزاده.
جلوههای ویژه کامپیوتری: کامیار شفیعپور، تصحیح رنگ: فربد جلالی، عکاس: مهسا زرینجویی، مدیر تولید: محمد عسکری، گروه کارگردانی: گلاویژ رادمهر، فاطمه اکبرپور، پویان درزی، پشتیبانی فنی: شرکت شنتیا.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار میشود
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





