سینماسینما، پاریس: اگزاویه دولان، کارگردان بااستعداد و مشهور کانادایی در ۳۴ سالگی دست از سینما کشید!
وی در نوزده سالگی با فیلم « مادرم را کشتم» وارد کار سینما شده بود و با همین فیلم در بخش ۱۵ روز کارگردانان کن ناگهان به شهرت جهانی رسید و سپس برای فیلمهایش جوایز گوناگونی از جشنواره ها بدست آورد. منتقدین شیفته او شدند و در باره فیلمهای بعدیاش با اشتیاق مطالب بسیاری نوشتند. کمپانیهای اروپایی و امریکایی برای قرارداد بستن برای فیلمهای بعدیاش علاقهمندی بسیار نشان میدادند. وی بویژه در جشنواره کن جوایز گوناگونی مهمی بدست آورده است و حتی فیلم «مامی» از او با فیلم «خداحافظی با زبان» اثر ژان لوک گدار، بطور جایزه مشترک بزرگ هیات داوران کن را در سال ۲۰۱۴ بدست آورد. همین فیلم پرفروشترین اثر او در دنیا به مبلغ بیش از دوازده میلیون دلار بوده است. او هشت فیلم بلند کارگردانی کرده که آخرینش «ماتیو و ماکسیم» در سال ۲۰۱۹ بود. جدا از کارگردانی وی در ۱۷ فیلم نیز بازی کرده است. اگزاویه دولان که از کار درسینما دلمرده شده، در ۳۴ سالگی در گفتگویی با روزنامه اسپانیایی «ال پایی» گفته: «خسته و ناامید شدهام.» او بخاطر شکست مالی سریالی که ساخته و اصلا با موفقیت همراه نبوده، افسرده و دلخور شده است. وی گفته: از کار در سینما برای همیشه دست میکشم. از خودم سوال میکنم که شاید سینمای من بد است. آخرین کار وی یک سریال پنج قسمتی بوده است که فقط در ۴ کشور اسپانیا، کانادا، فرانسه و ژاپن به طور محدو پخش شد اما هیچ کمپانی خارجی حاضر به خرید آن نشد. وی دستمزد خود را برای فیلم هزینه کرده و حتی مجبور شده از پدرش هم برای تکمیل کردن فیلم قرض بگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





