سینماسینما، پاریس: اگزاویه دولان، کارگردان بااستعداد و مشهور کانادایی در ۳۴ سالگی دست از سینما کشید!
وی در نوزده سالگی با فیلم « مادرم را کشتم» وارد کار سینما شده بود و با همین فیلم در بخش ۱۵ روز کارگردانان کن ناگهان به شهرت جهانی رسید و سپس برای فیلمهایش جوایز گوناگونی از جشنواره ها بدست آورد. منتقدین شیفته او شدند و در باره فیلمهای بعدیاش با اشتیاق مطالب بسیاری نوشتند. کمپانیهای اروپایی و امریکایی برای قرارداد بستن برای فیلمهای بعدیاش علاقهمندی بسیار نشان میدادند. وی بویژه در جشنواره کن جوایز گوناگونی مهمی بدست آورده است و حتی فیلم «مامی» از او با فیلم «خداحافظی با زبان» اثر ژان لوک گدار، بطور جایزه مشترک بزرگ هیات داوران کن را در سال ۲۰۱۴ بدست آورد. همین فیلم پرفروشترین اثر او در دنیا به مبلغ بیش از دوازده میلیون دلار بوده است. او هشت فیلم بلند کارگردانی کرده که آخرینش «ماتیو و ماکسیم» در سال ۲۰۱۹ بود. جدا از کارگردانی وی در ۱۷ فیلم نیز بازی کرده است. اگزاویه دولان که از کار درسینما دلمرده شده، در ۳۴ سالگی در گفتگویی با روزنامه اسپانیایی «ال پایی» گفته: «خسته و ناامید شدهام.» او بخاطر شکست مالی سریالی که ساخته و اصلا با موفقیت همراه نبوده، افسرده و دلخور شده است. وی گفته: از کار در سینما برای همیشه دست میکشم. از خودم سوال میکنم که شاید سینمای من بد است. آخرین کار وی یک سریال پنج قسمتی بوده است که فقط در ۴ کشور اسپانیا، کانادا، فرانسه و ژاپن به طور محدو پخش شد اما هیچ کمپانی خارجی حاضر به خرید آن نشد. وی دستمزد خود را برای فیلم هزینه کرده و حتی مجبور شده از پدرش هم برای تکمیل کردن فیلم قرض بگیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد