دیوید لینچ کارگردان سرشناس سینما اعلام کرد که صحبتهایش درباره ترک کردن فضای فیلمسازی، مورد سوءبرداشت قرار گرفته است.
به گزارش سینماسینما، «ایندیپندنت» نوشت: چندی پیش «دیوید لینچ» که ماه آینده فصل سوم شاهکار تلویزیونی خود یعنی سریال «توئین پیکس» را پس از یک وقفه ۲۷ ساله رونمایی میکند، در مصاحبه با روزنامه «سیدنی مورنینگ» تصریح کرد که دیگر به دنیای سینما و فیلم بلند باز نخواهد گشت.
این کارگردان مطرح که پس از فیلم «امپراطور درون» در سال ۲۰۰۶، هیچ فیلم بلند دیگری نساخته، گفت که «این فیلم پایان حرفه فیلمسازی او در سینما بوده» و «به هر حال این صنعت در حال تغییر است و در این صنعت فیلمهای چندقسمتی و بلاکباسترها (فیلمهای پرهزینه و پرفروش) دیگر جایی برای افراد خلاقی چون من وجود ندارد.»
با این حال، او اخیرا در مصاحبهای که با یک روزنامه بلژیکی انجام داده، مدعی شده حرفهایش در اینباره بد تفسیر شده است. کارگردان «جاده مالهالند» گفت: «من نگفتم سینما را ترک میکنم. ساده بگویم، هیچ کس نمیداند در آینده چه در چنته دارم.»
وی اخیرا گفته بود: «مسائل خیلی تغییر کرده است. فیلمهای زیادی که شاید آثار عالی هم بودند، در گیشه موفق نشدند و کارهایی که در گیشه خوب فروختند، آنی نبودند که میخواستیم انجام دهیم.»
«لینچ» همچنین در پاسخ به این سوال که آیا «اینلند امپایر» محصول ۲۰۰۶ را باید آخرین فیلم او نامید، گفته بود: «بله همین طور است.»
«دیوید لینچ» که متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است، ابتدا در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد وادی فیلمسازی شد. «مرد فیلنما» اولین موفقیت سینمایی او بود که نامزد هشت جایزه اسکار شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه را نیز دریافت کرد.
وی در اواخر دهه ۸۰ با «مارک فارست»، تهیهکننده معروف برای ساختن سریال تلویزیونی «توئین پیکس» قرارداد بست. این مجموعه تلویزیونی در دهه ۹۰ در شبکه ABC به نمایش درآمد و به موفقترین سریال تلویزیونی دهه ۹۰ تبدیل شد.
یکی از موفقترین آثار کارنامه سینمایی لینچ «در قلب وحشی» است که در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شد. در سال ۱۹۹۷ لینچ فیلم »بزرگراه گمشده» را ساخت. این فیلم در گیشه موفقیتی به دست نیاورد و نقدهای متنوع مثبت و منفی دریافت کرد.
در سال ۲۰۰۱ بود که فیلم «جاده مالهلند» به عنوان یکی از آثار ماندگار لینچ به دنیای سینما آمد. این فیلم با نقشآفرینی «نائومی واتس» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای لینچ بههمراه آورد و در جوایز سزار فرانسه بهترین فیلم خارجی انتخاب شد. انجمن منتقدان فیلم لسآنجلس فیلم «جاده مالهلند» را بهعنوان بهترین فیلم دهه گذشته سینمای جهان انتخاب کرد.
در سال ۲۰۰۵ «لینچ» در جشنواره کن اعلام کرد که در حال ساخت اولین پروژه دیجیتالی خود با نام «امپراتوری درون» است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ اکران شد و منتقدان استقبال چشمگیری از آن داشتند، فیلمی که بنابر گفته خود «لینچ» آخرین ساخته سینمایی او بوده است؛ وی در همان سال ۲۰۰۶ جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را نیز دریافت کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمنامهای که ساخته نشد/ همه چیز درباره «شب ضبط نشده»ی لینچ
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- صیدِ کارگردان بزرگ
- دیوید لینچ درگذشت
- دیوید لینج: همه هنرمندان بزرگ عاشق کار بودند/ برای نشان دادن رنج، لازم نیست رنج بکشید
- دیوید لینچ خانه نشین شد/ لینچ: بیمارم اما قصد ندارم بازنشسته شوم
- فوت آهنگساز فیلمهای دیوید لینچ/ آنجلو بادالامنتی درگذشت
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- دیوید لینچ: حضورم در کن شایعه است
- ورایتی خبر داد؛ احتمال انتخاب اصغر فرهادی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره کن
- سینماسینما/ دیوید لینچ «اقاقیا» را میسازد + ویدئو
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش هفتم و پایانی)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش ششم)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش پنجم)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش چهارم)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





