تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۰۵:۴۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 197686

سینماسینما، پاریس: فرهنگیان فرانسوی در برابر راست افراطی به پا خاستند!

عصر یکشنبه در انتخابات اروپایی که ۹ ژوئن برپا شد، زلزله ای سیاسی در فرانسه رخ داد و حزب راست‌گرای افراطی به رهبری مارین لوپن با آرای ۳۱٫۳۷ درصد جدول و با فاصله زیاد در جامعه دمکراتیک فرانسه، وحشت ایجاد کرد! بلافاصله بعد از اعلام آرا، امانوئل ماکرون، رییس جمهوری، فرمان انحلال مجلس را داد تا‌ بیست روز دیگر انتخابات جدیدی برای پارلمان این کشور برپا شود.

دوشنبه تظاهراتی خودجوش در مقابل بسیاری از مدارس پاریس برپا شد که دانش‌آموزان بر علیه حزب مارین لوپن فریاد برآورده بودند که در مقابل فاشیسم می‌ایستند. جناح‌های چپ و همچنین راست و راست میانه، به تکاپو افتادند تا نیروی‌های دموکرات و مترقی را گرد هم آورند و خود را برای انتخابات پیش رو آماده کنند. ساعاتی بعد، پنج حزب بزرگ و پر نفوذ فرانسوی هم به طور مشترک و بی سابقه بیانیه صادر کردند که شنبه و یکشنبه آینده در سرتاسر فرانسه دست به تظاهرات علیه جناح راست افراطی خواهند زد؛ در این میان، سینماگران و سایر شخصیت‌های شناخته شده فرهنگی اعلامیه مشترک صادر کردند که نیروهای مترقی و همچنین چپ‌گرا باید دست به دست یکدیگر بدهند تا در برابر خطرات حزب مارین لوپن جبهه‌گیری کنند و در انتخابات پیش رو حتما این حزب را شکست دهند و به انزوا بکشانند.

این گستردگی عکس‌العمل از قشر فرهنگی فرانسه در تمام رادیوها و تلویزیون‌ها سریع مورد توجه قرار گرفت. آنها تلاش دارند که فرانسه در دامان راست افراطی نیفتد. بیش از ۳۵۰ تن از شخصیت‌های فرهنگی از طیف‌خای گوناگون هنرپیشه، کارگردان، سناریست، نقاش، مجسمه ساز، نویسنده، برندگان جایزه نوبل، استادان دانشگاه، مدیران جشنواره‌های تئاتر و سینما و غیره همگی به تحرک در آمده‌اند که در روزهای آینده، عملیات خود را گسترده‌تر کنند. به نظر می‌آید زنگ خطری در فرانسه به صدا در آمده، همچنین که در آلمان نیز احزاب راست افراطی به آرای بالایی دست یافته‌اند.

همچنین در آخرین خبر، گروه بسیاری از دانشجویان از طریق رسانه‌های مجازی مثل اینستاگرام با شعار «قبله ما، دموکراسی است» از دانشگاهیان خواسته‌اند بی تفاوت نباشند و به اتحاد چپ و حزب سبزها بپیوندند.

عکس مربوط به دیشب در بخشی از میدان رپوبلیک – مرکز پاریس است

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها