سینماسینما، محمد حقیقت
سایت «سینمای اروپا» امروز با ژولین رجل مدیر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره فیلم کن، مصاحبهای درباره فیلمهایی که انتخاب کرده انجام داده که خلاصه آن در ادامه میآید.
سوال: چرا امسال بر خلاف سال گذشته که ۲۱ فیلم انتخاب شده بود، تنها ۱۸ اثر انتخاب شده است؟ (امسال ۱۶۰۰ فیلم بلند سینمایی ثبت نام کرده بودند)
ژولین رجل (مدیر): سال گذشته متوجه شدم که انتخاب این تعداد فیلم برای سینماگران شانس بیشتری برای دیده شدن ایجاد میکند. اما مشکل اینجاست که ما فقط یک سالن در اختیار داریم و برخی فیلمها تنها می توانستند یک سانس داشته باشند! ولی لازم است همگی سینماگران به طور مساوی سانس برای فیلم هایشان داشته باشند. در ضمن با انتخاب تعداد کمتر فیلم، بخش ما بهتر می تواند به معرفی فیلم ها و کارگردانان بپردازد و ما وقت بیشتری برای همراهی آنان خواهیم داشت.
سوال: سیاست شما عوض نشده و بیشتر به دنبال کشف سینماگران بوده اید که یا چندان شناخته شده نیستند و یا فیلم اولشان است درست است ؟
پاسخ: آیا این یک انتخاب است؟ واقعا نمی دانم ، چیزی که مسلم است این حس همگی اعضای کمیته انتخاب ماست که بسوی چیزهای غیرمنتظره برویم و سورپرایز بشویم.
سوال: ولی در کنار این کشف ها، آثاری هم از شناخته شده ها در لیست شما وجود دارد. شاید مایل بوده اید کمی کار کمیته انتخاب بخش اصلی را سبک کنید ؟
پاسخ: نه، اینطور نیست، فیلم های نام آشنایان هم در سبک وسیاق ۱۵ روز کارگردانان است… کسانی چون لوران کانته و روبن کامپیو و غیره
سوال: همچون سال گذشته آثار انتخاب شده، از نظر جغرافیایی همچنان از سینمای مولف فرانسه، سینمای مستقل آمریکا و آسیا انتخاب شده، اینطور نیست؟
پاسخ: ما در همه جا ی دنیا به دنبال یافتن فیلم رفتیم، مثلا فیلم های آمریکای لاتین را بسیار دوست داشتیم که البته برخی از آنها در بخش های دیگر کن انتخاب شده اند…
سوال: درست یکی دو روز قبل از کنفرانس مطبوعاتی بخش شما، شایعه ای بود که فیلم آخر جیم جارموش «پدر، مادر، خواهر، برادر» را خواهید گرفت و در کشمکش با بخش مسابقه بوده اید، آیا واقعیت دارد؟
پاسخ: چیزی که وجود دارد اینکه یک روز قبل از کنفرانس ایمیل های زیادی دریافت کردم که حضور جیم جاموش در بخش ما را به ما تبریک می گفتند، از این موضوع خیلی خوشحال بودم. ولی صادقانه بگویم من فیلم را ندیدم ولی واقعا دلم می خواهد آنرا ببینم، و برای فیلم جیم جارموش هر کجا که به نمایش در آید آرزوی موفقیت فراوان دارم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





