سینماسینما، محمد حقیقت
سایت «سینمای اروپا» امروز با ژولین رجل مدیر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره فیلم کن، مصاحبهای درباره فیلمهایی که انتخاب کرده انجام داده که خلاصه آن در ادامه میآید.
سوال: چرا امسال بر خلاف سال گذشته که ۲۱ فیلم انتخاب شده بود، تنها ۱۸ اثر انتخاب شده است؟ (امسال ۱۶۰۰ فیلم بلند سینمایی ثبت نام کرده بودند)
ژولین رجل (مدیر): سال گذشته متوجه شدم که انتخاب این تعداد فیلم برای سینماگران شانس بیشتری برای دیده شدن ایجاد میکند. اما مشکل اینجاست که ما فقط یک سالن در اختیار داریم و برخی فیلمها تنها می توانستند یک سانس داشته باشند! ولی لازم است همگی سینماگران به طور مساوی سانس برای فیلم هایشان داشته باشند. در ضمن با انتخاب تعداد کمتر فیلم، بخش ما بهتر می تواند به معرفی فیلم ها و کارگردانان بپردازد و ما وقت بیشتری برای همراهی آنان خواهیم داشت.
سوال: سیاست شما عوض نشده و بیشتر به دنبال کشف سینماگران بوده اید که یا چندان شناخته شده نیستند و یا فیلم اولشان است درست است ؟
پاسخ: آیا این یک انتخاب است؟ واقعا نمی دانم ، چیزی که مسلم است این حس همگی اعضای کمیته انتخاب ماست که بسوی چیزهای غیرمنتظره برویم و سورپرایز بشویم.
سوال: ولی در کنار این کشف ها، آثاری هم از شناخته شده ها در لیست شما وجود دارد. شاید مایل بوده اید کمی کار کمیته انتخاب بخش اصلی را سبک کنید ؟
پاسخ: نه، اینطور نیست، فیلم های نام آشنایان هم در سبک وسیاق ۱۵ روز کارگردانان است… کسانی چون لوران کانته و روبن کامپیو و غیره
سوال: همچون سال گذشته آثار انتخاب شده، از نظر جغرافیایی همچنان از سینمای مولف فرانسه، سینمای مستقل آمریکا و آسیا انتخاب شده، اینطور نیست؟
پاسخ: ما در همه جا ی دنیا به دنبال یافتن فیلم رفتیم، مثلا فیلم های آمریکای لاتین را بسیار دوست داشتیم که البته برخی از آنها در بخش های دیگر کن انتخاب شده اند…
سوال: درست یکی دو روز قبل از کنفرانس مطبوعاتی بخش شما، شایعه ای بود که فیلم آخر جیم جارموش «پدر، مادر، خواهر، برادر» را خواهید گرفت و در کشمکش با بخش مسابقه بوده اید، آیا واقعیت دارد؟
پاسخ: چیزی که وجود دارد اینکه یک روز قبل از کنفرانس ایمیل های زیادی دریافت کردم که حضور جیم جاموش در بخش ما را به ما تبریک می گفتند، از این موضوع خیلی خوشحال بودم. ولی صادقانه بگویم من فیلم را ندیدم ولی واقعا دلم می خواهد آنرا ببینم، و برای فیلم جیم جارموش هر کجا که به نمایش در آید آرزوی موفقیت فراوان دارم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





