فیلم کاترین کورسینی کارگردان فرانسوی پس از شکایت از وی از مسابقه کن حذف شد.
به گزارش سینماسینما، کاترین کورسینی کارگردان فرانسوی قرار بود با فیلم «بازگشت» هفتمین کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه هفتاد و ششمین دوره جشنواره کن باشد اما انتشار اخباری مبنی بر وقوع چند مورد نامناسب در حین فیلمبرداری این فیلم، موجب شد اعلام نام وی در بخش مسابقه پیش از اعلام نام حاضران این دوره منتفی شود.
تیری فرمو مدیر جشنواره کن شب پیش از کنفرانس مطبوعاتی به کارگردان خبر داده بود که وی از حاضران بخش مسابقه امسال است اما اندکی پیش از شروع کنفرانس تصمیم گرفت از ذکر نام این فیلم در بخش مسابقه خودداری کند.
گفته شده اعضای هیات مدیر کن متوجه شدند کورسینی توسط چند تن از اعضای گروه ساخت فیلم به رفتار نامناسب متهم شده و برخی از اعضای ساخت هم به رفتار نامناسب علیه ۲ بازیگر زن فیلم متهم شدهاند به همین دلیل هیات مدیره در نهایت تصمیم گرفت تا روشن شدن وضعیت این اخبار از ذکر نام فیلم خودداری کند.
از سوی دیگر الیزابت پرز تهیه کننده فیلم این اتهامات را شایعات بدخواهانه نامیده و گفته این اتهامها نباید به مرگ یا زندگی یک فیلم منجر شود و نباید حق انتخاب در کن به این دلایل گرفته شود.
این در حالی است که یک سازمان سینمایی فرانسوی که وظیفه آن نظارت بر جلوگیری از خشونت، آزار و تبعیض جنسی در سینماست شکایتهایی از این فیلم دریافت کرده و به دادستان اطلاع داده است.
به گفته مرکز ملی فیلم یک مورد دیگر درباره تولید این فیلم آنجا بود که صحنهای با ماهیت جنسی که بازیگر ۱۵ ساله در آن نقشآفرینی کرده بدون اطلاع به کمیسیون کودکان فیلمبرداری شده است. همه اینها جزو مواردی بود که موحب شد مرکز ملی فیلم به دلیل رعایت نکردن تعهدات اجتماعی تولید، بخشی از یارانه خود به این فیلم را پس بگیرید.
مبلغ کامل یارانه این فیلم ۵۸۰ هزار یورو بود که مرکز ملی فیلم برای این که همه افراد و خدمه تولید از حقوق خود محروم نشوند بخشی از آن را کم کرد.
داستان فیلم «بازگشت» درباره زنی به نام خدیجه است که یک تابستان از فرزندان خانوادهای ثروتمند در ییلاق مراقبت میکند و این شغل به او اجازه میدهد تا پس از ۱۵ سال بتواند دخترانش را در کنار خود داشته باشد.
این فیلم ادامهای بر «تقسیم» اوست که سال ۲۰۲۱ در کن در بخش رقابتی حضور داشت و موفق شد جایزه سزار را برای بازیگر نقش مکمل دریافت کند.
کن امسال رکورد خود را از نظر حضور کارگردانهای زن شکست و ۶ فیلم از فیلمهای بخش رقابتی را کارگردانهای زن ساختهاند. با همه اینها این جشنواره که اولین رویداد بینالمللی سینمایی بود که سال ۲۰۱۸ به برابری جنسیتی تعهد دارد، در سالهای اخیر به دلیل کوتاهی در این زمینه با انتقادهایی روبرو شده است.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تندیس بهترین فیلمنامه جشنواره طرابلس به فیلم کوتاه «بازگشت» رسید
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
- گفتگو با علی عسگری کارگردان فیلم «آیههای زمینی»، به نمایش در آمده در جشنواره کن
- تقابل نهادهای اجتماعی با خانواده/ نگاهی به فیلم «همه برای بازی»
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
- «خیال»؛ گنج هفتادوششمین جشنواره فیلم کن
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- «بلوط پیر» کن لوچ پرونده بخش رقابتی کن ۲۰۲۳ را بست
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- «آیههای زمینی» برای جایزه چقدر شانس دارد؟/ جدول ستاره منتقدان فرانسوی
- ویدئویی از حضور عوامل فیلم «آیههای زمینی» در جشنواره کن
- «واشکافی یک سقوط» در صدر جدول منتقدان فرانسوی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





