دیوید آتنبرو برای حمایت از حیات وحش و طبیعت در طول بیش از ۶۰ سال تجلیل شد.
به گزارش سینماسینما، سِر دیوید آتنبرو مستندساز مشهور، به پاس حمایتهایش از فدراسیون خیریه «وایلدلایف تراست» در طول ۶۰ سال گذشته، مدال گرفت.
این طبیعت شناس و مستندساز مدال روچیلد این سازمان را در جشن کوچکی که در منطقه حفاظت شده پارک حیات وحش لندن در روز پنجشنبه برگزار شد، دریافت کرد.
آتنبروی ۹۸ ساله که سازنده مستندهای بیبیسی مانند مجموعه «سیاره زمین» و «سیاره آبی» و رئیس بازنشسته «بنیاد حیات وحش» است، این جایزه را افتخاری بزرگ خواند.
مدالی که به دیوید آتنبرو اهدا شد به نام محافظان پیشگام حیات وحش چارلز روچیلد و دخترش میریام است. روچیلد انجمن حمایت از ذخایر طبیعی را تاسیس کرد که بعدها به «بنیاد حیات وحش» بدل شد و میریام، دانشمندی بود که زندگی خود را وقف دنیای طبیعی کرد.
او در بیانیهای با اشاره به این که نام «روچیلد» در بسیاری از زمینهها مشهور است و بیش از همه از نظر مالی شناخته میشود، گفت: اما وی به خاطر خدماتش در جهان تاریخ طبیعی احترامی ویژه دارد.
آتنبرو طبیعت شناسی است که به مدت ۶ دهه از فعالیتهای «بنیاد حیات وحش» در سراسر بریتانیا بازدید و از آنها حمایت کرده و زمانی رئیس این بنیاد هم بود و پس از آن مدیر افتخاری آن باقی ماند.
سر دیوید آتنبرو فعالیت خود را در حمایت از حیات وحش بریتانیا از سال ۱۹۸۵ شروع کرد و با جمعآوری میلیونها پوند برای خیریهها به این امر کمک کرد.
آتنبرو فیلمسازی را از سال ۱۹۵۴ برای تلویزیون بیبیسی آغاز کرد و تاکنون در دهها مستند درباره حیات وحش به عنوان مجری، تهیهکننده، نویسنده یا راوی حضور داشته است. از مستندهای پخش شده از وی در تلویزیون ایران میتوان از «زندگی پرندگان»، «زندگی پستانداران»، «زندگی»، «سیاره زمین» و «آفریقا» یاد کرد.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از یاهو نیوز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت مبهم تیم ملی فوتبال بانوان در یک مستند
- مژگان ایلانلو آزاد شد
- روایتی از مرگ آرش اینانلو در طبیعت
- یک مستندساز: پس از جشنواره سینماحقیقت، نمایش آنلاین مستندها ادامه یابد
- حمید مجتهدی، فیلمبردار و مستندساز درگذشت
- با داگ بلاک رازهای مستندهای شخصی را بدانید
- آخرین پست اینستاگرامی هوشنگ میرزایی/ یک حقیقت تلخ
- بخشهایی از مصاحبه با محمد تهامینژاد/ برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما + ویدئو
- «به شکوفهها، به باران، برسان سلام ما را»/ در رثای اکبر عالمی
- جزئیات تشییع پیکر منوچهر طیاب اعلام شد
- گفتوگو با منوچهر طیاب/ اقلیم ایران فرهنگی دارد که ستون فقرات ملتش است
- آه تابستان، چه شوم! چه وحشت انگیز!
- ویدئویی از گفتگوی منوچهر طیاب، برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- مهرداد اسکویی: منوچهر طیاب جانش را برای این کهن بوم و بر گذاشت/ همیشه رخت سفر بر تن داشت
- در واکنش به ترور سردار سلیمانی؛ مایکل مور به آمریکاییها هشدارداد/ جنگافروزی ترامپ برای حواسپرتی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





