سی و چهارمین دوره جوایز آکادمی فیلم اروپا با معرفی برگزیدگان در شاخههای مختلف به کار خود پایان داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ددلاین، «کجا میروی آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیچ موفق به کسب سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بهترین زن (یاسنا دوریچیچ) از سی و چهارمین دوره جوایز آکادمی فیلم اروپا شد تا برنده بزرگ این رویداد سینمایی نام بگیرد.
«کجا میروی آیدا؟» که سال گذشته به عنوان نماینده سینمای بوسنی و هرزگوین در نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی راه یافته بود روایتگر داستان مبارزه زن برای نجات خانوادهاش در بحبوحه رویدادهای واقعی مربوط به نسل کسی بوسنیاییها در سال ۱۹۹۵ و در صربستان است.
فیلم «پدر» ساخته «فلوریان زلر» نیز علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلمنامه (فلوریان زلر و کریستوفر همپتون)، جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز فیلم اروپا ۲۰۲۱ را برای آنتونی هاپکینز به ارمغان آورد.
فیلم برنده نخل طلای کن «تیتان» ساخته ژولیا دوکورنو، «دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو و «کوپه شماره ۶» به کارگردانی یوهو کوسمانن که به ترتیب نماینده رسمی کشورهای فرانسه، ایتالیا و فنلاند در اسکار ۲۰۲۲ هستند موفق به کسب هیچ جایزهای از جوایز فیلم اروپای امسال نشدند.
در سایر بخشها، «فرار» ساخته جوناس پوهر راسمونن برنده بهترین مستند شد و فیلم «زن جوان خوش آتیه» به کارگردانی امرالد فنل هم برنده جایزه فیپرشی (دیسکاوری) شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- پائولو سورنتینو دوباره در ناپل فیلم میسازد/ تجلیل از شهر زادگاه
- «مثلث غم» برنده بزرگ جوایز فیلم اروپا ۲۰۲۲ شد/ کسب ۴ جایزه اصلی
- مراسم جوایز آکادمی فیلم اروپا امروز برگزار میشود/ Eo برگزیده دانشجویان
- معرفی نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا/ نامزدی «عنکبوت مقدس» در چندین رشته
- معرفی برندگان جوایز دیوید دیدوناتلو ایتالیا/ «دست خدا» بهترین فیلم شد
- «تیتان»؛ روایت خود استثماری انسانِ هوموساکر
- تقویت بستر خانواده از منظری دیگر/ یادداشت روناک جعفری بر فیلمهای اسکار
- چگونه پائولو سورنتینو در شخصیترین فیلمش با بزرگترین تراژدی زندگیاش مواجه شد/ نوشتهای از اریک کوهن درباره «دست خدا»
- گمانهزنی درباره بهترین فیلم بینالمللی اسکار/ شانس بالای آسیا
- رئالیسم جادویی برای فرار از واقعیت وحشتناک/ نگاهی به فیلم «دست خدا»
- جایزه بهترین فیلم خارجی انجمن منتقدان لسآنجلس به «ماشین من را بران» تعلق گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





