فیلم «ناپلئون» با وجود انتقادهای تند منتقدان فرانسوی و پاسخهای دندانشکن و تمسخرآمیز ریدلی اسکات، در فرانسه با اقبال مردم روبهرو شد.
به گزارش سینماسینما، افتتاحیه فیلم «ناپلئون» چهارشنبه در فرانسه با اقبال روبهرو شد و نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در اولین اکران فیلم به تماشای آن نشستند و فروشی نزدیک به یک میلیون دلار برای فیلم رقم خورد. از این میان حدود ۸۰۰۰ بلیت از پیشنمایش فیلم در سراسر فرانسه حاصل شده است به ویژه در پاریس که سونی پیکچرز ۱۴ نوامبر، اولین نمایش جهانی این حماسه تاریخی را برگزار کرد.
«ناپلئون» با بازی خواکین فینیکس در نقش امپراتور فرانسه و ونسا کربی در نقش همسرش ژوزفین، از سوی منتقدان فرانسوی به دلیل عدم دقت تاریخی و موضع ضدفرانسوی آن با انتقاد روبهرو شده است. حتی بازی فینیکس با تمسخر رسانههای معتبری مانند ایستگاه رادیویی «فرانس کولتور» مواجه شد که ظاهر ناپلئونی این بازیگر را مومی و غبارآلود خواند.
تندترین نقد را روزنامه فیگارو نوشت و گفت میتوان نام فیلم را به «باربی و کن تحت امپراتوری» تغییر داد. در همین حال، فیلم در تلویزیون هم در برنامههای گفتگومحور و همچنین در کانالهای خبری با نقد سیاستمداران همراه شد. در برابر ریدلی اسکات پاسخ منتقدان سرسخت را با این جمله داد که «فرانسویها حتی خودشان را هم دوست ندارند». به نظر نمیرسد سخنان او تماشاگران فرانسوی را از خرید بلیت منصرف کرده باشد.
«ناپلئون» در افتتاحیه خود بالاتر از درام خانوادگی «چیزی برای از دست دادن نیست» با بازی ویرجینی افیرا و همچنین انیمیشن «مارس اکسپرس» نشست و از سینمای داخلی فرانسه پیشی گرفت.
«اوپنهایمر» کریستوفر نولان و «باربی» گرتا گرویگ ۱۹ جولای در روز افتتاحیهشان در فرانسه به ترتیب ۱۵۰ هزار نفر و ۳۶۰ هزار نفر را به سینما کشاندند.
با این حال این بزرگترین اقبال فرانسوی از فیلمی از اسکات در سالهای اخیر است. ۲ فیلم آخر او «خانه گوچی» و «آخرین دوئل» در اولین روزهای اکران در سینماهای فرانسه به ترتیب تنها ۳۴ هزار و ۲۲ هزار بلیت فروختند.
پیشبینی میشود که «ناپلئون» در هفته اول حدود یک میلیون بلیت بفروشد و این رقم در تعطیلات کریسمس دو یا سه برابر شود. برای «ناپلئون» هنوز فاصله زیادی با موفقیت «گلادیاتور» اسکات در فرانسه که در سال ۲۰۰۰ با ۱۹۵ هزار بلیتِ فروخته شده، کارش را آغاز کرد، وجود دارد. آن فیلم با بازی فینیکس و راسل کرو در نهایت ۴.۷ میلیون تماشاگر را به سالنهای سینماهای فرانسه کشاند.
امسال «فیلم برادران سوپر ماریو» با ۷.۳۶ میلیون بلیت فروخته شده در راس گیشه فرانسه جای دارد و پس از آن «باربی» با ۵.۸۴ میلیون بلیت، کمدی ماجراجویی فرانسوی از مجموعه «آستریکس و اوبلیکس: پادشاهی میانه» با ۴.۶۲ میلیون بلیت، «اوپنهایمر» با ۴.۴۵ میلیون بلیت و کمدی فرانسوی «Alibi.com 2» با ۴.۳ میلیون بلیت بیشترین موفقیت را کسب کردهاند.
بازار سینمای فرانسه به سطح قبل از همهگیری بازگشته و هم از نظر فروش در گیشه و هم از نظر طیف متنوع فیلمها، کمبودی ندارد.
یک مدیر سینمایی هم گفت تعداد قابل توجهی از فیلمهای هنری هم فراتر از انتظار ظاهر شدهاند که شامل فیلم برنده نخل طلا «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه با ۱.۳ میلیون بلیت فروخته تا «پسر و مرغماهی خوار» انیمیشن هایائو میازاکی با ۱.۲۵ میلیون بلیت که چند هزار بلیت از «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی پیشی گرفته، میشود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی سینمایی- روانکاوی فیلم «قلمپرها»/ کلمههای سرکش، جملههای عصیانگر
- «ادینگتون»؛ تابلویی تلخ از بحران، قدرت و انسداد روانی
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- «ناپلئون»؛ سه بیماری امپراتور
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- ریدلی اسکات وسترنش را نمیسازد/ برف نیست
- نظر راسل کرو درباره ساخت قسمت دوم «گلادیاتور»؛ ناراحتم!
- علاوه بر تهیه کنندگی؛ ریدلی اسکات زندگی گروه بیجیز را فیلم میکند
- قهرمان دیوانهی شکست خورده/ نگاهی به فیلم «ناپلئون»
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- ادیپ در تروآ/ نگاهی به فیلم «بو میترسد»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





