سینماسینما، محمد حقیقت
همزمان با ۸ مارس، روز جهانی حقوق زنان، فیلمهایی بر پرده سینماهای پاریس آمدند
هر هفته تعداد بیشماری فیلم بر پرده سینماهای پاریس و شهرستانها میآید، اما در ماه مارس، و به ویژه به مناسبت ۸ مارس (شنبه ۱۸ اسفند) تعداد فیلم هایی که یا توسط فیلمسازان زن و یا درباره سوژه های مربوط به آنان ساخته شده، بیشتر به پرده آمده و جلب توجه کرده است. در این میان باید به فیلمی از مصر به نام «دختران نیل» اشاره کرد. این فیلم مستند که ساختاری داستان گونه هم دارد، در طی چهار سال یک گروه دختران هنرمند را در دهکده ای در ۳۰۰ کیلومتری جنوب مصر دنبال می کند، کارگردانانش ندا زیباد و ایام ال امیر هستند. آنچه مورد توجه کارگردانان بوده، انرژی فوق العاده، برای واقعیت بخشیدن به رویاهای آنان است. این دختران گروه تاتری خیابانی ترکیبی از رقصنده، آوازخوان و بازیگر تشکیل داده اند و علیرغم مشکلات که از سوی برخی مردها بر سر راه آنان است در تلاش به رسیدن ایده ال های خود هستند و آن برپا کردن نمایش و آواز خوانی است. در صحنه هایی شاهد تمرین های خیابانی آنها هستیم که رفته رفته کارشان رنگ و فرمی سیاسی-شاعرانه هم به خود می گیرد.
تجارب این دختران نوجوان که بیشتر به شکل مستند کار شده، بازتابی از واقعیات روزمره در بخشی از مصر امروز را به تماشا می گذارد. یکی از آنان در برابر انبوه پسران دهکده که سد راه آنان می شوند و ممانعت هایی ایجاد می کنند، سوال می کند: «آیا اجازه داده می شود که با عشق، تن به ازدواج دهیم؟» بنا به گفته خانم و آقای کارگردان این فیلم، بسیاری از صحنه ها فی البداهه ساخته شده و از پیش، دیالوگ هایی به این دختران نوجوان داده نشده است. این دختران نیل، سرکشانی هستند که گاه سر به بیابان، دشت ها و دریا می گذارند و گروهی خود را به آب و آتش می زنند. در قفس نمی گنجند، در جستجوی نفس کشیدن به فضای آزاد، پرواز می کنند. قدرتی که توسط تصاویر تنیده شده، روی بیننده تاثیر می گذارد و با مبارزه ای که دختران آغاز کرده اند، بیننده را همراه می کند. این سوژه همه جا بهویژه در کشورهای در حال توسعه می تواند اتفاق بیفتد.
گروه شش نفره دختران نیل، بدون اینکه بخواهند به شکل گل درشت سخنان خود را به زبان بیاورند، می خواهند جامعه را تغیر دهند، یا حداقل دیگران را متوجه شرایط زنان هم نسل خود کنند.آنها می خواهند آرتیست های بزرگی بشوند «آرزو داشتن یا نداشتن؟» مسله این است. «رسیدن یا درجا زدن؟» ذهن این دختران را در گیر کرده و از سویی این ها سوالاتی است که بیننده این اثر با خود مطرح می کند. آنچه که مهم است اینکه آنان نمی خواهند درجا بزنند. این ها دختران نیل همچون آب در حرکتاند.
این فیلم در بخش هفته منتقدین جشنواره کن ۲۰۲۵ بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و جایزه چشم طلایی را بدست آورد. فیلم در هنگام نمایش در فرانسه روز اول توانسته ۳۴۳۷ نفر تماشاگر داشته باشد و با توجه به اینکه اولین فیلم بلند این کارگردانان است ، موفقیت برای آنان به حساب میآید.
جدا از این فیلم، در همین ماه مارس از ایران، از ۱۲ مارس و در رابطه با روز جهانی زن فیلم «آفتاب می شود» ساخته آیت نجفی به پرده می آید و در ادامه، «لولیتاخوانی در تهران» از ۲۶ مارس نمایش عمومی خود را آغاز می کند و «در کشور برادران» ساخته رها امیرفضلی و علیرضا قاسمی، از دوم آوریل نمایش خود را آغاز می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





