سینماسینما، پاریس: فیلم جدید مرجان ساتراپی، «پارادایس پاریس» مخلوطی درهم از موقعیتهای پاریسیهاست.
عنوان فیلم میتواند « بهشت پاریس» هم باشد. خانم کارگردان با اولین فیلمش «پرسپولیس» که در ضمن بهترین فیلمش هم هست، ابتدا در جشنواره کن ۲۰۰۷ در بخش مسابقه حضور یافت و موفقیت بسیاری هم کسب کرد. حالا در ششمین فیلم بلندش موضوعات و موقعیت افراد گوناگون را در یک سبد، پازل گونه مخلوط کرده است، طوری که هر بار تماشاگر میخواهد به یکی از شخصیتها نزدیک شود و داستان او را دنبال کند، صحنه را قطع میکند و داستانک دیگری را آغاز میکند.
البته بعدتر گاهی دوباره به آن سر میزند. بطور خلاصه و فشرده، کارگردان در اینجا پنج داستان را در هم میآمیزد بدون اینکه شخصیتها با هم نسبتی داشته باشند و یا سر راه همدیگر قرار گیرند. فیلم از این شاخه به آن شاخه میپرد. در این فیلم بازیگران مشهور فرانسوی و غیرفرانسوی حضور دارند که اندره دوسولیه، مونیکا بلوچی، رشدی زم، الکس لوتکز و غیره در بخشهای مختلف و مجزا از هم در داستانکهایش به ایفای نقش میپردازند.
ماجرای یک خواننده اپرا، که مرگ او را اعلام کرده بودند، اما در تابوتش هنوز زنده است، یک بدلکار فیلمهای مهیج که در یک ارتفاع بالا در حال اجرای نقشی خطرناک، فرزندش در خیابان با دوچرخه در حال تصادف کردن است، یک مادر عرفانی که در دنیای خودش است، یک مجری تلویزیونی روایتگر داستانهای دلخراش که در اخر تغییر موضع میدهد و غیره را تماشاگر به شکل زیگزاگ دنبال میکند. در میزانسن، کارگردان در برخی صحنهها بشدت ضعیف عمل میکند و اما برخی دیگر نسبتا موفق از کار در آمده است.
از ورای این ماجراها دوربین در نقاط مختلف پاریس حرکت میکند و کارگردان کارتپستالی از این شهر دلنشین ارائه میدهد. درباره پاریس باید اشاره کرد که البته در گذشته کارگردانانی چون فرانسوا تروفو یا انیس واردا و دیگر فیلمسازان فرانسوی و خارجی همچون وودی آلن و غیره به شکل درخشان و هوشمندانه از فضای این شهر استفاده کرده بودند. درفیلم مرجان ساتراپی، پاریس خود یک پرسوناژ اصلی هم به حساب میآید، و بیشتر ساختمانهایش، نه ماشینهایش، هم در آن نقش بازی میکنند. این فیلم پر ستاره از چهارشنبه ۱۲ ژوئن در بیش از دویست سینمای فرانسه بنمایش عمومی در آمده است. پرسپولیس که سناریو آن بر مبنای کتاب نقاشیهای خود او بود با همکاری ونسان پارانود ساخته شده بود و در بسیاری از کشورها با موفقیت بنمایش در آمده بود و تا کنون دیگر آثار مرجان ساتراپی به پای موفقیت آن نرسیدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





