سینماسینما، پاریس:
یکی از مشهورترین سینماهای هنر و تجربه پاریس بنام «لاکله» به معنای کلید واقع در پاریس منطقه پنجم، سالهاست که درهایش بسته شده بود، زیرا مالک زمین آن (بانک پس انداز) حاضر به تمدید قرارداد اجاره آن نبود و میخواست کلا سر قفلی آن را پس بگیرد و آن را به مبلغی بالا و برای شغل دیگری بفروشد. لذا کارکنان دست به اعتصاب زدند و این ماجرا به بسته شدن کامل سالن کشید.
لاکله، در نزدیکی دانشگاه سانسیه(پاریس سوربن ۳) پنجاه و یک سال پیش، دقیقا در ۱۰ اکتبر ۱۹۷۳ توسط آقای کلود فرانک فورتر، که یک عاشق سینما بود، بنیانگذاری شد. این سینما که دو اکران دارد، طی تمامی دوران حیات خود به پخش و نمایش فیلمهای مولف از کشورهای گوناگون، از جمله از ایران، میپرداخته که گاهی هم فیلمهای بسیار رادیکال و تجربه گرا بوده اند.
این سینما طی سالها به یکی از مراکز مهم برای حمایت از سینماگران کمتر شناخته شده تبدیل شده بود. کارکنان و مدیران برنامه ریز آن، تمام تلاش خود را کردند، اعتصاب آنها نتیجه نداد و حتی از مرکز ملی سینما، درخواست کمک کردند، اما از آنجا که تمام سالنها در فرانسه دارای مالکیت خصوصی هستند، این مرکز تنها میتوانست کمک اندکی به این سینما برای بسته نشدن بکند، اما کمک آنها کافی نبود. لذا کارکنان بیانیهای منتشر کردند تا بتوانند به شکل تعاونی این سالن معتبر را از صاحب آن خریداری کنند، مدت پنج سال مبارزه آنان نتیجه داد و بسیاری از عاشقان سینما هم مبالغی به این تعاونی کمک کردند، سرانجام روز چهار شنبه ۱۹ ژوین، خبر خوشحال کننده برای سینهفیلها در مطبوعات به چاپ رسید که زمین سینما به مبلغ ۲٫ میلیون و هفتصد هزار یورو خریداری شد و کارکنان این سینما با شادی آنرا جشن گرفتند.
قرار است به طور کل ساختمان سینما بازسازی شود و از ژوین سال ۲۰۲۵ دوباره کار خود را آغاز کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





