سینماسینما، پاریس- محمد حقیقت
آخرین فیلم ژانگ ییمو «رودخانه سرشار از خون» در این هفته بر پرده سینماهای فرانسه آمده است. این کارگردان که از نسل پنجم سینمای چین به حساب میآید، در دهه ۱۹۸۰ شرو ع به فعالیت کرد و اندکاندک در جشنوارههای بزرگی چون لوکارنو، کن، ونیز، برلین کشف و مطرح شد. او از سردمداران نسل پنجم است، و در ابتدای راه بهویژه با فیلمبرداری «زمین زرد» ساخته چن کایگه، در جشنواره لوکارنو ۱۹۸۴ بسیار مورد توجه قرار گرفت. خود او بعدا با اولین فیلماش «ذرت قرمز» در جشنواره برلین جایزه خرس طلایی را کسب کرد.
او با دیگر فیلمهایش در جشنوارههای کن، ونیز و غیره روز به روز بیشتر مطرح شد و جوایز بسیاری گرفت. او تا به امروز ۲۴ فیلم بلند داستانی ساخته است. این کارگردان که در آثار اولیهاش بیشتر به ساخت فیلمهای هنری وتجربی با بودجههای نسبتا کم مشهور بود، رفتهرفته به فیلمساز دولتی تبدیل شد و جشنوارهها کمتر آثار او را تحویل گرفتند.
در سال ۲۰۰۸ دولت چین از او خواست فیلمی درباره مراسم بازیهای المپیک بسازد و بودجه عظیمی در اختیارش قرار دادند. از آن موقع او بیشتر علاقهمند به ساخت فیلمهای پرهزینه شده که اتفاقا درباره تاریخ چین و نمایش غرور ملی است. این فیلمها مورد توجه مقامات مملکتی چین قرار گرفته است. او در سال ۲۰۲۳ بهعنوان رییس هییت داوران جشنواره فیلم پکن انتخاب شد و طی سالهای اخیر توجه مسولان جشنوارههای مهم جهانی به آثار او بسیار کم شده و فیلمهای او در جشنوارهها یا به حاشیه میروند یا پذیرفته نمیشوند.
رویکرد این سینماگر روز به روز به ساخت فیلمهای تجاری با مایههای قهرمانان ملی و میهنی بیشتر شده است. وی همچون دیگر همتای چینی خود که با فیلم «خلقت خدایان» توانسته بود در مدت کوتاهی بیش از ۶۰۰ میلیون تماشاگر در چین داشته باشد، در تلاش است آثاری معادل او بسازد.
از بین آثار ژانگ ییمو که در فرانسه بهنمایش در آمده بیشترین موفقیت در گیشه مربوط به «قهرمان» در سال ۲۰۰۲ و «دیوار بزرگ» ۲۰۱۶ است، و فیلمهای او که مورد توجه منتقدان است عبارتست از: «ذرت قرمز»، «جودو»، «خیوجن زن چینی» و «زیستن».
در آخرین فیلمش «رودخانه سرشار از خون» ژانگ ییمو، به بازگویی داستانی از چین در قرن دوازدهم میپردازد که مایهاش گرفتن انتقامی خونین است. چند ساعتی قبل از اینکه ملاقاتی بین دیپلمات عالیرتبهای با نخست وزیر خاندان سونگ روی دهد، وی را به قتل میرسانند و نامهای که قرار بوده بهدست امپراتور برسد دزدیده میشود. نخست وزیر به افسری دستور میدهد به هرقیمتی شده قبل از طلوع آفتاب نامه را بیابند … و این آغاز ماجراست. این درام تاریخی و رزمی بسیار پرهزینه ساخته شده و در آن صحنههای جاهطلبانهای دیده میشود که تماشاگر را افسون میکند، چیزی از آثار هالیوودی عامپسند کم ندارد و گاه نیز نشانههایی از آثار کوروساوا و درامهای شکسپیری در آن یافت میشود. فیلم جدا از میزانسنهای جالب، از نظر صدا و تصویر حائز اهمیت است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- جکی چان در صدر گیشه سینماهای چین
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- در جشنواره خاور دور اودینه؛ ایتالیاییها از ژانگ ییمو تجلیل میکنند
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- نامزدهای اسکار۲۰۲۲ معرفی شدند
- اختتامیه جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- قهرمان روی فرش قرمز / گزارش تصویری
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- نخستین تجربه ژانگ ییمو در ژانر جاسوسی به زودی اکران میشود
- رکورد گیشه سینما در چین شکست
- صنعت سینمای چین، فیلمسازی را از سر گرفت
- سینماهای چین دوباره بسته شدند
- سینماها در شانگهای چین بازگشایی میشوند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





