در حالی که یک سوم از فیلمهای بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش گذاشته شدهاند، تاکنون فیلم «درباره علفهای خشک» ساخته «نوری بیلگه جیلان» بالاترین نمره را کسب کرده است.
به گزارش سینماسینما، «درباره علفهای خشک» اثر «نوری بیلگه جیلان» با میانگین نمره ۲.۹، رتبه اول جدول منتقدان اسکرین در جشنواره کن ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است و پس از آن و با فاصله اندک اثر جدید «جاناتان گلیزر» با عنوان «منطقه مورد علاقه»با نمره ۲.۸ قرار دارد.
«درباره علفهای خشک» که هفتمین فیلم «جیلان» است که در بخش رقابتی کن رونمایی میشود بالاترین امتیاز (۴ از ۵ ستاره) را از «رابی کولین» از تلگراف، «میشل سیمنت» ازنشریه پوزیتیف و احمد شاوکی منتقد سایت عربی «فیالفن» دریافت کرد.
«جیلان» در سال ۲۰۱۴ نیز با فیلم «خواب زمستانی» موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم کن شده است.
ساخته سه ساعت و ۱۷ دقیقهای «نوری بیلگه جیلان» که پس از فیلم سه ساعت و ۲۶ دقیقهای «قاتلان ماه کامل» ساخته «مارتین اسکورسیزی»، طولانیترین فیلم جشنواره کن است، روایتگر داستان معلم هنر در روستایی به نام سامت است که مدرسهاش در منطقهای قرار دارد که اساساً دو فصل دارد: برف و چمن زرد. او در وجودش مجذوب دختر دانشجوی جوانی به نام سویم میشود که سعی میکند او را راهنمایی کند اما …»
«هیولا» ساخته «هیروکازو کورئیدا» با امتیاز ۲.۳، «بازگشت به خانه» به کارگردان «کاترین کورزینی» با امتیاز ۲، «جوانی» از «وانگ بینگ» (۲.۸)، «مگسهای سیاه» به کارگردانی «ژان-استفان ساوار» با امتیاز ۱.۳، «چهار دختر» ساخته «کوثر بن هنیه» کارگردان و نویسنده اهل تونس با امتیاز ۲.۳، فیلمهایی هستند که تاکنون در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش گذاشته شدهاند.
«روبن اوستلوند» سینماگر سوئدی که سال گذشته با فیلم «مثلت غم» برنده نخل طلای بهترین فیلم شد، ریاست هیات داوران جشنواره کن را بر عهده دارد.
۱۲ منتقد سینمایی از نشریههایی چون لس آنجلس تایمز، گاردین، تلگراف، دایزیت آلمان، مجله فیلم پوزتیف، لومند فرانسه، مجله تایم و اسکرین، به فیلمهای بخش مسابقه اصلی از یک تا پنج ستاره نمره میدهد و این نمرات در جدول منتقدان اسکرین منتشر میشود.
هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) در جنوب فرانسه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- «هیولا»؛ هیولای روایت
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- این زندگی عادی نیست!/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- دریایی که هرگز ندیدهام/ نگاهی به فیلم «روی علفهای خشک»
- معرفی برگزیدگان منتقدان لندن/ «منطقه مورد علاقه» فیلم سال شد/ «اوپنهایمر» و «باربی» دست خالی ماندند
- نقشآفرینی خاویر باردم در فصل دوم سریال «هیولا»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- «منطقه مورد علاقه» بهترین فیلم از نگاه منتقدان تورنتو شد/ معرفی برگزیدگان
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





