سینماسینما، محمد حقیقت- کن:
فیلم جیا ژانگه Caught by the tides ، حاضر در بخش مسابقه جشنواره، مستند وار و تکه تکه است، بیهیچ روایت گری، از زندگی مردم در جامعه چین فیلمبرداری کرده. فیلم به هیچ فرم داستانی مشخصی شبیه نیست اگر چه قرار است داستانی باشد. فیلمساز از همه جا و آدم های گوناگون که دم دستش بوده، فیلمبرداری کرده است. یک پازل آشفتهی تمام عیار و گاه حوصله سربر، از عدهای که در خیابانها، نایت کلاب ها و غیره آواز میخوانند. از طرف دیگر دوربین به کوچه هایی میرود که گاه نشانه هایی از دوران برگزاری بازی های المپیک در پکن دارد. دوربین گاهی از حمام ماساژ مردها سر در میآورد، سپس درجایی دیگر، به زنی رقصنده که قبلا او را دیده بودیم و اسیر ارباب خود شده، برمیگردد. در جای دیگر، پیرمردان بازیای شبیه تخته نرد انجام میدهند. در قسمتهای دیگر، ساختمانهای قدیمی ویران میشوند و حتما قرار است بعدا ساختمانی بزرگ و نو به جایش ساخته شود. صحنه های فیلم هیچ خط و ربطی به هم نداد، اینکه جیا ژانگه چه میخواهد معلوم نیست. تا دقیقه ۶۰ اساسا مقشود کارگردان چندان واضح نیست! تماشاگران اما مجموعه ای از آوازهای رنگارنگ چینی را در طول فیلم میشنوند، که برخی از آنها چندان برای گوش غربیها گوشنواز نیستند. از دقیقه ۶۰ به بعد، فیلمساز میخواهد داستانی درباره آدمی خلاف کار تعریف کند که هیچ ربطی به قسمت اول فیلم ندارد. اما طولی نمی کشد که ناگهان به سراغ زن رقصندهای میرود که مدتی پیش از آن، فیلم چند دقیقهای گذرا و مستندوار به او پرداخته بود، حالا وی را زیر باران در شهر و دیاری دیگر مییابیم. بنظر میآید کارگردان طی گردش هایی در نقاط مختلف چین، صحنههایی را فیلمبرداری کرده تا احتمالا روی میز مونتاژ از آنها فیلمی درآورد. کارگردان از دقیقه ۷۰ به بعد دوست دارد کمی زندگی زن رها شده را دنبال کند. زن و مردی که کارفرمای او بوده روبروی هم کنار دریا قرار می گیرند و بدون اینکه دیالوگی بین آنها برقرار شود، تماشاگر دیالوگ درونی آنها را در میان تیتر میخواند. زوج تصمیم گرفتهاند از هم جدا شوند. بعد زن را به تنهایی دنبال می کنیم. پلان های تجریدی زیادی بقیه فیلم را پیش می برد. در بسیاری از قسمتهای فیلم، هیچ داستان واحدی وجود ندارد. در دقیقه هشتاد، دوربین به درون هواپیمایی در پرواز در لابلای مسافران میچرخد، دوربین، مردی افلیج را دنبال میکند، وی بعدا در یک کلانشهر که بخشی از آن در حال ساخته شدن است سر در می آورد. اینکه منظور فیلمساز در کل چه بوده، باید در کنفرانس مطبوعاتی از او سوال کرد! شاید میخواسته به آناتومی رابطه یک زوج بپردازد. جیا ژانگه قبلا چند فیلم بسیار خوب ساخته مثل پلتفرم، لذتهای ناشناخته و… او برنده شیر طلا در سال ۲۰۰۶ برای فیلم درخشان طبیعت بیجان شده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری